◄ ضرورت پرداخت سهم شهرداری از درآمدهای جرایم راهنمایی و رانندگی
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی دولت باید ۶۰ درصد از درآمدهای جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداریها پرداخت کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بر اساس ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی دولت باید ۶۰ درصد از درآمدهای جرایم راهنمایی و رانندگی را به شهرداریها پرداخت کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، مجتبی شفیعی معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه بیست و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که صبح امروز برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف این مجمع و کمیسیونهای تخصصی آن، همافزایی توانایی مدیران شهری در سراسر کشور با تمرکز بر کلانشهرها است.
وی با بیان اینکه کمیسیونها به صورت تخصصی و متناسب با معاونتها در مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تشکیل میشود، افزود: نخستین نشست تیم جدید مدیران شهری کمیسیون حمل و نقل امروز تشکیل شد و میتوان امیدوار بود در این نشستها مباحث مشترک میان حوزه ترافیک شهرهای کشور بررسی شود و تصمیمات مشترک سبب هم افزایی در برنامههای آینده در حوزه حمل و نقل و ترافیک باشد.
رئیس شورای سیاستگذاری کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: در این نشستها مسائل مشکلات مشترک میان شهرداریهای کلانشهرها بررسی و درباره ایجاد راهکارها و اصلاحات در بودجه مطرح میشود و امیدواریم تحولات مثبتی در حوزه حل مشکلات ترافیکی رخ دهد.
شفیعی همچنین درباره پرداخت سهم شهرداری از درآمدهای جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: بر اساس ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی دولت باید ۶۰ درصد به شهرداریها پرداخت کند اما متأسفانه دولت به آن عمل نمیکند. این در شرایطی است که در نشستی که با رئیس جمهور داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و رئیس جمهور دستور داد که سهم شهرداری حتماً واریز شود. به گفته معاون شهردار تهران، در سالهای اخیر تخلف آشکار و قانونی در این زمینه رخ داده است و حتی دیوان محاسبات هم ورود پیدا کرده است، البته تا سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی تا سال ۱۳۹۵ محاسبه و مقرر شده تا از طریق تهاتر مطالبات پرداخت شود و از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ هم در حال محاسبه شدن است.
وی گفت: درست است که این پول در نهایت پرداخت میشود اما ارزش این پول در زمان خودش خیلی بیشتر از چیزی است که امروز تسویه شود. بعد از تصویب این قانون هیچگاه از سوی دولتها به صورت کامل پرداخت نشده است. البته نه اینکه واریزیها صفر باشد بلکه مبلغی پرداخت شده اما مطابق قانون نبوده است. با این حال دولت مدعی است که پرداخت میکند اما زمانی که پرداخت میکند ارزش پول کاهش پیدا کرده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره کاهش اعتبارات شهرداریها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توضیح داد: باتوجه به تغییراتی که رخ میدهد، باید امیدوار باشیم تحولات مثبتی هم انفاق بیافتد.
شفیعی گفت: با روی کار آمدن تیم جدید مدیریت شهری در کلانشهرهای ایران امیدواریم شاهد ابتکارات جدید در حوزه حملونقل ترافیک هم باشیم. در شهرداری تهران هم در تلاش هستیم تا هم رویکردهای مدون گذشته را پیگیری کنیم و هم اینکه موارد جدیدی را تدوین کنیم تا نتایج متفاوت از گذشته را مردم احساس کنند.