توسعه "موتورسیکلت های برقی" کار ویژه شهرداری تهران
یکی از شروط بازگشت هوای پاک و دیدن روی "آسمان آبی" در کلان شهر تهران قطعاً منوط و مربوط به درمان ریشه ای زخم کهنه تردد "موتوسیکلت های بنزینی" در این شهر دودگرفته است؛ حالا توسعه "موتورسیکلت های برقی" در دستور کار ویژه شهرداری تهران قرار گرفته است.
یکی از شروط بازگشت هوای پاک و دیدن روی "آسمان آبی" در کلان شهر تهران قطعاً منوط و مربوط به درمان ریشه ای زخم کهنه تردد "موتوسیکلت های بنزینی" در این شهر دودگرفته است؛ حالا توسعه "موتورسیکلت های برقی" در دستور کار ویژه شهرداری تهران قرار گرفته است.
به گزارش تین نیوز، "آلودگی هوا" یکی از معضلات بزرگ کلان شهر تهران است و به ویژه در فصول سرد سال مانند پاییز و با تشدید پدیده وارونگی هوا، تنفس شهروندان تهرانی به شماره می افتد.
تا امروز در قالب قانون "هوای پاک" راهکارهای عملیاتی مختلفی برای حل این معضل پیشنهاد و سهم هر دستگاهی نیز مشخص شده است.
اما قطعاً یکی از منابع اصلی تولید آلایندگی و تشدید آلودگی هوای تهران، تردد وسایط نقلیه بنزینی و گازوئیلی در پایتخت است که در این میان تردد بیش از 2 میلیون موتورسیکلت در تهران که بخش عمده ای از این موتورسیکلت ها، کاربراتوری هستند، نقش چشمگیری در تشدید وضعیت بغرنج آلودگی هوای تهران دارند چرا که هر موتورسیکلت کاربراتوری بیش از چند برابر یک خودروی سواری تولید آلایندگی می کنند!
با این اوصاف، یکی از شروط بازگشت هوای پاک و دیدن روی "آسمان آبی" در کلان شهر تهران، قطعاً منوط و مربوط به درمان ریشه ای زخم کهنه تردد موتورسیکلت های بنزینی در این شهر دودگرفته است.
اما یکی از راهکارهای عملیاتی برای حل این مسئله که از دوره شهرداری قالیباف به صورت جدی تر دنبال شد، توسعه"موتورسیکلت های برقی"و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های بنزینی و کاربراتوری بوده است.
موتورسیکلت های برقی به لحاظ تولید آلایندگی های محیطی و جوی جزو وسایط نقلیه پاک محسوب می شوند چرا که تقریباً هیچ نوع آلودگی را در سطح شهرها و مسیرهای تردد خود تولید نمی کنند اما مشکل اساسی که باعث شده است تا امروز این نوع موتورسیکلت های پاک نتوانند سهمی در تعداد وسایط نقلیه موتوری فعال در شهرهای کشورمان داشته باشند، قیمت بالاتر این موتورسیکلت ها و بهای گزاف "باطری" آنهاست به طوری که در زمان حاضر، حدود یک سوم از بهای یک موتورسیکلت برقی مثلاً 50 میلیون تومانی مربوط به بهای باطری آنهاست و همین امر باعث شده است شهروندان به هنگام انتخاب و خرید موتورهای مورد نیاز خود با یک حساب و کتاب سرانگشتی از خرید موتورسیکلت های برقی منصرف شوند و با اشتیاق کامل انواع موتورهای بنزینی موجود در بازار را انتخاب کنند!
اما مسئله توسعه موتورسیکلت های برقی از دوره چهارم شورای شهر تهران به صورت جدی در دستور کار مدیریت شهری پایتخت قرار گرفت؛ سال 1393 اعضای شورای چهارم شهر تهران طرح جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با موتورسیکلت های برقی را کلید زدند و با تعیین مصوبه ای در این باره، اقدامات قابل توجهی برای ترغیب دارندگان موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری به استفاده از مورسیکلت های برقی به انجام رسید.
شورای شهر تهران در دور چهارم، تسهیلات خوبی برای متقاضیان موتورسیکلت های برقی در نظر گرفت و شهرداری را ملزم به پرداخت آن کرد؛ به دنبال آن شهرداری تهران موظف شد به خریداران موتورسیکلت برقی ، 2.5 میلیون تومان کمک بلاعوض (تقریباً معادل نیمی از بهای یک موتورسیکلت برقی متوسط) یا 6.5 تومان وام بدون بهره پرداخت کند.
به دنبال این مصوبه قابل تحسین، دوره مدیریت شهری شورای چهارم به پایان رسید و با روی کار آمدن شورای پنجم، عملاً این طرح بی نتیجه ماند و قیمت موتورسیکلت های برقی به دلیل رشد افسارگسیخته قیمت ارز در دولت روحانی آن قدر بالا رفت که این تسهیلات 2.5میلیون تومانی دیگر مشوقی برای خریداران موتورسیکلت نمی توانست باشد؛ چرا که موتورهایی که پیش از این تاریخ مثلاً قیمتی حدود 8 میلیون تومان داشت به بیش از 50 میلیون تومان افزایش قیمت یافت و دیگر پرداخت 2.5 میلیون تومان کمک بلاعوض هیچ کمکی به خریداران نمی کرد!
اگرچه مسئولان شهری در دور پنجم مدعی بودند که بنا دارند استفاده از موتورسیکلت برقی را در سطح شهر تهران افزایش دهند اما به دلیل نبود زیرساخت ها و البته افزایش سرسام آور قیمت ها، عملاً اقدام درخوری انجام نشد و در نهایت این طرح همانند سایر طرح های مدیریت گذشته به بایگانی سپرده شد!
اما حالا دوباره با دور جدید مدیریت شهری در تهران و با حضور زاکانی در رأس مدیریت شهرداری، بار دیگر موضوع توسعه موتورسیکلت های برقی کنار ساماندهی مسئله موتورسیکلت ها با هدف بهبود شاخصه های کیفیت هوای تهران در دستور کار قرار گرفته است.
بر همین اساس علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران روز شنبه 23 مهر و در جریان "شنبه های امید و افتخار" خبر از عزم جدی شهرداری تهران برای تبدیل کاربراتور موتورسیکلت ها به انژکتور و برقی کردن آنها داد.
اما برای پیگیری این مسئله به سراغ شهردار تهران رفتیم تا جزئیات بیشتری از این طرح و کم وکیف اجرای آن به دست آوریم؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره طرح جدید شهرداری تهران برای ساماندهی موتورسیکلت ها و توسعه موتورهای برقی گفت: حدود 4 تا 5 ماه است که شهرداری تهران روی مسئله موتورسیکلت ها تمرکز پیدا کرده است چرا که موتورسیکلت می تواند هم برای برای صاحبانش و هم برای شهروندان خطرآفرین و آسیب زا باشد و ما باید از مواهب موتور استفاده کنیم اما از آسیب هایی که از این حوزه وارد می شود، مصون باشیم.
شهردار تهران با تأکید بر اهمیت ساماندهی موتورسیکلت ها توسط مدیریت شهری تصریح کرد: بر همین اساس یکی از شرکت های شهرداری که متولی ایجاد ساماندهی شهر است در سال 1400 موفق شد که میزان مرگ شهروندان تهرانی در تصادفات شهری نسبت به سال 99 را با همکاری پلیس راهور به حدود 8 درصد کاهش دهد و همان مجموعه مأمور شد که ساماندهی موتورسیکلت ها در شهر تهران را در دستور کار خود قرار دهد.
زاکانی با ابراز اینکه تاکسی و اتوبوس در شهر متولی داشتند اما موتورسیکلت ها نداشتند، متذکر شد: با برنامه ریزی صورت گرفته و نظام بخشی در ارتباط با موتورسیکلت ها در دستور کار قرار گرفته است و در خصوص پارک موتورسیکلت ها در سطح شهر و برخی از معابر و خط کشی، امکان گذاری شده است همچنین در پیاده روها با ایجاد موانع منطقی و زیبا از ورود موتورسیکلت ها جلوگیری خواهد شد تا شهروندان نیز از خطرات احتمالی تردد موتورسوار در پیاده روها مصون بمانند.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت نامناسبی در ارتباط با موتورسواران و شهروندان در شهر وجود دارد همچنین مسئله هوشمندسازی از سوی شهرداری پیگیری می شود و ما در هوشمندسازی تک تک موتورها را با مجموعه سیستم های هوشمند ردیاب رصد خواهیم کرد و اساساً یک انتظام بخشی به موتور را خواهیم داشت.
وی به مسئله مهم برقی سازی موتورسیکلت ها در کلان شهر تهران اشاره و تصریح کرد: ناظر به برقی سازی و عبور از موتورهای کاربراتوری در یکی از شنبه های امید و افتخار در آینده نزدیک اتفاق مهمی رقم خواهد خورد که در قالب یک همکاری مشترک بین شهرداری تهران و پست، یک هزار دستگاه موتور برقی در شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
زاکانی یادآور شد: هم اکنون 300 هزار موتورسیکلت در تهران وجود دارد که در مشاغل مختلف به صورت رسمی فعالیت می کنند و هدف اولیه ما این است که این بخش از موتورها را با ارائه تسهیلات مناسب، برقی سازی کنیم چرا که بیشترین تردد را این موتورها در سطح شهر دارند به طوری که یک موتورسیکلت کاربراتوری 7 برابر یک پراید تولید آلایندگی می کند.
شهردار تهران ضمن تأکید بر لزوم جدی ساماندهی، هوشمندسازی و برقی سازی موتورسیکلت ها در پایتخت گفت: هم دولت و هم شهرداری در خصوص موتورسیکلت های برقی "تسهیلاتی مناسب" را به خریداران موتورسیکلت های برقی پرداخت خواهند کرد.