اختصاص فضای ویژه توقف موتورسواران پشت چراغ قرمز
اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست این فضای امن را تجربه می کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به سهم ۵۰ درصدی موتورسواران از آمار مرگ و میر در تصادفات گفت: اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست این فضای امن را تجربه می کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اکو ایران، سید جعفر تشکری هاشمی گفت: در تهران با رشد بالای تصادفات فوتی روبه رو هستیم و ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر لزوم توجه به اولویت ها در ساماندهی موتورسیکلت ها، تصریح کرد: به نظر می رسد بیش از هر چیزی نیاز به این داریم که به برخی قوانین که زمینه ساز قوانین بعدی هستند، توجه ویژه داشته باشیم؛ به طوری که استفاده از کلاه ایمنی، توقف پشت چراغ قرمز، حرکت در جهت قانونی در مسیرها و ممنوعیت ترددها به عنوان اولویت های واجب باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی می توان نسبت به جلوگیری از حمل بارهای نامتعارف توسط موتورسیکلت ها و تجهیز به امکاناتی برای حمل بار قانونی و استاندارد پرداخت و در دوره بلند مدت رفتارهای رانندگان در قالب آموزش های شهروندی و رعایت مقررات به عنوان یک شهروند و راکب باید در اولویت قرار بگیرد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه کاهش آلودگی صدا و هوای موتورها نیز باید به موازات با جایگزینی موتورهای برقی دنبال شود، اظهار کرد: ساماندهی موتورسیکلت ها باید در حوزه آموزشی، فرهنگی، اصلاح رفتاری و جلوگیری از قانون شکنی ها و بهبود تدریجی رفتارهای غلط دنبال شود.
وی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح پیشنهادی خود برای ساماندهی موتورسیکلت ها در چهار تقاطع توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک، گفت: پیشنهاد ما این بود که در تقاطع ها محلی برای ایست موتورسیکلت ها اختصاص داده شود. در معابر در ابتدا گذرگاه عابر پیاده قرار گرفته و بلافاصله پس از آن محل ایست خودروهاست؛ در حالیکه حجم بالای موتورها برای ایستادن لابلای خودروها، برخوردهایی با آنها دارند. یا اینکه صف طولانی از موتورها پشت چراغ تشکیل می شود و به روش های مختلف، راکبان خود را به تقاطع و جلوی صف می رسانند و هاب تقاطع را با توقف خود پر می کنند و چون شاهد راهبندان به واسطه توقف خود در تقاطع می شوند، بعضاً از چراغ قرمز عبور می کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: اگر قبل از گذرگاه عابر پیاده فضایی به طول ۵ تا ۱۰ متر به جای ایست خودروها به ایست موتورسیکلت ها اختصاص یابد و پس از آن خط ایست خودروها در نظر گرفته شود، راکبان موتور به حد زیادی برای ایست این فضای امن را تجربه می کنند و در تقاطع توقف نخواهند کرد. این طرح در چند تقاطع اجرایی شده و امیدواریم با همکاری پلیس و مدیریت شهری گسترش یابد.
وی با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران یکی دیگر از اولویت ها در ساماندهی آنهاست، تصریح کرد: کلاه ایمنی می تواند جلوی مرگ و میر آنها را بگیرد؛ ۵۰ درصد از آمار مرگ ومیر تصادفات متعلق به موتورسیکلت سواران است که عدد بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهد و در تهران که با رشد بالای تصادفات فوتی روبه رو هستیم، ضرورت دارد که استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
تشکری هاشمی تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که موتورسواران در مسیر قانونی خود حرکت کنند؛ تردد خلاف جهت موتورسواران و یا حرکت آنها در پیاده روها، با مداخله پلیس و شهرداری و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی با مجوز قانون گذار، قابل ساماندهی خواهد بود و می توان پس از آن گام های بعدی را برداشت.
وی با بیان اینکه موارد مختلف برای ساماندهی موتورسواران باید به ترتیب اولویت انجام شود، گفت: اگر موتورسواران این اهتمام را در پلیس و مدیریت شهری ببینند، قطعاً رفتارها در کوتاه مدت اصلاح خواهد شد.