پایتخت ۷۷۰ پل روگذر متصل به ۴۴۰ تقاطع دارد
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با تاکید بر افزایش چند برابری پل ها در کلانشهر پایتخت گفت: تهران ۷۷۰ پل روگذر دارد که با ۴۴۰ تقاطع اتصال برقرار می کند که به عنوان مثال تنها در تقاطع جناح هشت پل ساخته شده است.
محمد صادق خیرخواه روز دوشنبه در یک نشست خبری با بیان اینکه ما متولی نگهداری و حفظ این زیرساخت های شهری هستیم، افزود: در موضوع ایمن سازی پل ها در سال ۸۱ طبق بررسی های انجام شده ۶۶ پل نیازمند اجرای طرح بهسازی لرزه ای بود که تاکنون ۳۳ پل از جمله کریمخان در مقابل زلزله ایمن سازی شدند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، خیرخواه ادامه داد: کار مطالعاتی ۳۳ پل باقی مانده از جمله پل حافظ در حال انجام است و باید برای سایر پل ها نیز طرح بهسازی لرزه ای انجام شود.
به گفته وی، این پل ها از جمله پل حافظ از ایمن سازی لازم برخوردار است اما در موقع زلزله نیاز به بهسازی دارد.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه نگهداشت وظیفه سنگینی برعهده داریم، گفت: این پل ها به ازای عمری که از آنها می گذرد نیاز به نگهداری دارند باتوجه به تغییر قوانین در نگهداشت زیرساخت ها این اتفاق افتاد که در سال های اخیر پل های مستحکمی را بسازیم.
وی ادامه داد: پل ها عملکرد خود را در مسیر و حمل و نقل عادی دارند ولی در قواعد جدید حوزه سازه و زلزله باتوجه به طبقه زلزله ما موارد سخت گیرانه تری در مقاوم سازی پل ها در نظر می گیریم، این پل ها بر اساس ضوابط جدید باید مورد بازسازی قرار می گرفتند ۱۴ پل باقی مانده نیز تا پایان سال مورد مطالعه قرار می گیرند.
خیرخواه با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تکمیل و احداث ۹۸ تقاطع غیر همسطح مطرح شد، افزود: این پروژه به عنوان یک ابر پروژه تعریف شد و طبق روال ما در صف اول این پروژه ها برای طراحی بودیم برای مثال در انتهای اتوبان باقری به دلیل عدم ارتباط با اتوبان بابایی هفت برابر مسیر به شهروندان تحمیل می شود.
به گفته وی، در حال حاضر ۲۸ تقاطع انجام و ۸۰ تقاطع طراحی شده است و مابقی آن نیز تا پایان امسال به عنوان عملکرد جاری ارائه خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران تاکید کرد: پروژه تونل شهید متوسلیان بیش از ۱۰ سال است که مورد مطالعه قرار گرفته در حوزه مطالعات فاز یک کار به اتمام رسانده شده که از ابتدای میدان سپاه قسمت تونل حرکت می کند و در امتداد خیابان مصطفی خمینی به میدان شوش و در نهایت به ازادگان می رسد.
خیرخواه یادآور شد: ۹.۱ دهم کیلومتر طول این مسیر است و از زیر ۲ ایستگاه مترو در حوالی میدان ابن سینا عبور می کند و باید عمق زیادی حدود ۴۰ متر در این قسمت داشته باشد که تمامی اقدامات متناسب با حوزه طراحی انجام شده اما در حوزه اجرا مسایلی وجود دارد که با حل آنها امیدواریم پروژه در سال جاری عملیاتی شود.
وی گفت: این پروژه صرفا به یک نهاد ربطی ندارد و ملی است، ذی نفعان متفاوتی دارند و مسیرهای گوناگونی را طی می کند بنابراین ممکن است در عملیاتی شدن اینگونه پروژه ها تاخیر داشته باشیم که برآورد اولیه برای سال ۱۴۰۲ در این پروژه حدود ۳۰ تا ۴۰ همت بوده و ساخت آن ۴ تا ۵ سال به طول خواهد انجامید.