نمره محسن هاشمی به شهرداری زاکانی
محسن هاشمی رفسنجانی، رییس سابق پارلمان شهری تهران از 150 نقطه کور ترافیکی در تهران می گوید و به شهرداری زاکانی در این حوزه نمره 10 می دهد. او معتقد است شهرداری و دولت در عمل به وعده های مربوط به تامین ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مردود شده اند و نمره بالای 10 دریافت نمی کنند.
ساخت سالانه 180 هزار واحد مسکونی، هوشمندسازی خدمات شهر، واردات اتوبوس و تاکسی برقی، پاک کردن چهره شهر از آسیب های اجتماعی تنها بخشی از وعده های علیرضا زاکانی، در مقام شهردار تهران بوده است. حالا که عمر مدیریت او در بلدیه در حال اتمام است، او تا چه اندازه توانسته به وعده هایش عمل کند؟ محسن هاشمی رفسنجانی، رییس سابق پارلمان شهری تهران بخشی از عملکرد زاکانی در نسبت با وعده هایش را زیر ذره بین گرفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روزن آنلاین، هاشمی از 150 نقطه کور ترافیکی در تهران می گوید و به شهرداری زاکانی در این حوزه نمره 10 می دهد. او معتقد است شهرداری و دولت در عمل به وعده های مربوط به تامین ناوگان حمل و نقل عمومی نیز مردود شده اند و نمره بالای 10 دریافت نمی کنند.
مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:
*افکارسنجی ها و نظرسنجی های مختلفی که شهروندان تهرانی در آن مشارکت می کنند، همواره آلودگی هوا را جزو مهم ترین مشکلات شهر تهران قلمداد می کند، خاطرم هست که یک نظرسنجی که بهمن پارسال هم انجام شد و یک موسسه اقتصادی آن را ترتیب داده بود، آلودگی هوا را اولویت اول مردم تهران دانست. باتوجه به همین مساله تصور می کنید تا چه اندازه در دوره فعلی مدیریت شهری به این دغدغه پاسخ داده شده است؟
اصولاً حمل ونقل، ترافیک و آلودگی هوا دو عنصر بسیار مهم در شهر تهران محسوب می شوند. هنگامی که از مردم پرسیده می شود که اولویت های اصلی شهر تهران چیست، اولین اولویت آن ها همین مسئله آلودگی هوا و ترافیک است. طبق نظرسنجی ها، ۹۳ درصد شهروندان اعتقاد دارند که شهرداری باید به این موارد رسیدگی کند.
با نگاهی به وضعیت کنونی آلودگی هوا مشاهده می شود که شرایط مطلوب نیست. در قانون هوای پاک، بیش از ۲۵ نهاد نقش دارند و هر یک باید سهم خود را ایفا کنند. باید سهم هر نهاد و دستگاه مرتبط به طور دقیق برآورد شود تا بتوان نمره شهرداری را تعیین کرد. اما در حال حاضر نمی توان نمره دقیقی به عملکرد شهرداری اختصاص داد. با این وجود، مشخص است که وضعیت آلودگی هوا امسال بسیار بد بوده است؛ به طوری که اعلام شده تهرانی ها از ابتدای سال تاکنون کمتر از ۲۰ روز هوای پاک را تجربه کرده اند.
به نظر می رسد که دولت و شهرداری هر دو درگیر این مسئله بوده اند، اما موفق عمل نکرده اند. در خصوص آلودگی هوای تهران که اولویت نخست شهروندان تهرانی محسوب می شود، نمی توان نمره ای بالاتر از ۱۰ اختصاص داد. بنابراین تمام مسئولان شهری، دولتی و استانی که در این زمینه مسئولیت داشته اند، مردود محسوب می شوند. علت آن است که قوانین موجود، از جمله قانون هوای پاک، قانون مدیریت مصرف سوخت و قانون حمل ونقل عمومی شهری، به درستی اجرا نشده اند. لذا نمی توان نمره قابل قبولی به عملکرد شهرداری یا سایر ارگان های دولتی داد، چرا که همه در این زمینه مقصر هستند.
*در صحبت هایتان به موضوع ترافیک هم اشاره کردید؛ شهرداری در این زمینه چه باید می کرده و عملکردش تا چه اندازه مطلوب بوده؟
در خصوص ترافیک نیز باید اذعان داشت که وضعیت بسیار نامطلوب است و نه تنها بهبودی حاصل نشده، بلکه وخیم تر نیز شده است. بر اساس آمار، در حال حاضر حدود ۱۵۰ نقطه کور ترافیکی در سطح شهر تهران وجود دارد که نیمی از آن ها با هزینه ای اندک قابل رفع هستند. با این حال، حتی در مواردی که منابع کمی نیاز بوده نیز عملکرد موفقیت آمیزی مشاهده نشده است. در نتیجه، ترافیک تهران همچنان در حال افزایش است و سرعت متوسط خودروها در شهر روزبه روز کاهش می یابد. بنابراین، نمی توان نمره ای بالاتر از ۱۰ به عملکرد شهرداری در این حوزه اختصاص داد.
*مساله حمل و نقل عمومی هم در همین راستاست، به هرحال شهرداری در دوره فعلی تبلیغات بسیاری در این زمینه انجام داد و وعده های زیادی مطرح شد.
در خصوص حمل ونقل عمومی، همواره مطرح بوده که تهران روزانه حدود ۲۰ میلیون سفر شهری را تجربه می کند. بر اساس استانداردها، باید حداقل ۱۵ میلیون سفر از این تعداد از طریق حمل ونقل عمومی انجام شود؛ شامل ۱۰ میلیون سفر با مترو و ۵ میلیون سفر با اتوبوس. برای تحقق این هدف، شهر تهران به ۲۵۶ ایستگاه مترو و شبکه ای به طول ۴۳۰ کیلومتر در تهران و شهرهای اقماری نیاز دارد؛ اما در حال حاضر تهران تنها ۱۵۰ ایستگاه مترو فعال در تهران وجود دارد و راندمان استفاده از مترو نیز کاهش یافته است.
*چه قدر پایین آمده؟
ببینید، به خاطر دارم زمانی که مدیریت مترو بر عهده بنده بود، در روزهای اوج، ۲.۷ میلیون سفر با مترو ثبت شد. در آن زمان تهران تنها پنج خط مترو داشت. اکنون با وجود هفت خط مترو، تعداد سفرهای روزانه به حدود دو میلیون کاهش یافته است.
*علت آن چیست؟ به دلیل کیفیت است؟
خیر، علتش کمبود جدی در این حوزه است و مترو به تنهایی نمی تواند به این عدد برسد و اتوبوس باید در کنار مترو به عنوان مکمل عمل کند. علت اصلی این کاهش، کمبود امکانات نظیر واگن و تأخیر در اعزام قطارها است. تعداد اتوبوس های فعال در شهر به شدت کاهش یافته است. تهران به حدود ۹۰۰۰ اتوبوس غیرآلاینده نیاز دارد. این اتوبوس ها باید گازسوز یا برقی باشند. با این حال، گفته می شود که تعداد اتوبوس های فعال، کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه است. تا چند سال قبل تعداد اتوبوس های فعال به حدود ۶۰۰۰ دستگاه نیز می رسید.
نه دولت و نه شهرداری تاکنون موفق به تأمین اتوبوس غیرآلاینده در شهر نشده اند. قول هایی نیز در این خصوص داده شده بود، اما در طول این سه سال و نیم گذشته عملی نشده است. البته در دوره ما (دوره پنجم مدیریت شهری) هم این قبیل مشکلات وجود داشت؛ از جمله کمبود بودجه و ضعف شرکت های اتوبوس سازی. دولت نیز نتوانسته اعتبارات لازم را تخصیص دهد و این ناترازی بودجه به حمل ونقل عمومی تهران و سایر کلان شهرها ضربه زده است. اگر عملکرد این حوزه را بررسی کنیم، مشاهده می شود که نه تنها پیشرفتی حاصل نشده، بلکه کاهش نیز رخ داده است. تعداد سفرها با مترو و اتوبوس کاهش یافته و استفاده از وسایل حمل ونقل خصوصی افزایش پیدا کرده است. بنابراین، در این زمینه هم نمی توانید نمره بالای 10 بدهید!
*یک سوال غیر حمل و نقلی؛ یکی از مهم ترین اقداماتی که شهرداری تهران درباره آن وعده داده، بحث رفع آسیب اجتماعی و پاک کردن چهره شهر از آسیب دیدگان اجتماعی است؛ نظر شما درباره عملکرد شهرداری در این حوزه چیست؟
بر اساس نظرسنجی ها، ۸۰ درصد از مردم آسیب های اجتماعی را از معضلات اصلی شهر تهران می دانند. مسائلی مانند حضور معتادان متجاهر و کودکان کار از جمله مواردی است که شهروندان تهرانی نسبت به آن حساس هستند. شنیده شده که اقداماتی در این زمینه انجام شده و گفته شده که تعداد معتادان متجاهر و کودکان کار در سطح شهر کاهش یافته است، با این حال من آمار و اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم. اما با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد و مشکلات معیشتی مردم، بعید به نظر می رسد که آسیب های اجتماعی به طور واقعی کاهش یافته باشد. ممکن است این آسیب ها از دید عموم پنهان شده باشند، اما کاهش نیافته اند. مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، تورم و کاهش قدرت خرید، به ویژه برای بازنشستگان، از عواملی است که به تشدید این آسیب ها منجر شده است. بازهم می گویم این مسائل تنها به شهرداری مربوط نمی شود و دستگاه های مختلفی در این زمینه مسئول هستند. لذا لازم است که سهم هر نهاد به طور دقیق مشخص شود و هر یک به سهم خودش عمل کند.