حرکت اولین تراموای تهران در شب ۲۲ بهمن+فیلم
شهردار تهران گفت:اولین تراموای تهران، شب ۲۲ بهمن از ترمینال شرق تا میدان آزادی به حرکت در می آید.
شهردار تهران گفت:اولین تراموای تهران، شب ۲۲ بهمن از ترمینال شرق تا میدان آزادی به حرکت در می آید.
به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، علیرضا زاکانی شهردار تهران با پرسش ها درباره عملکرد مدیریت شهری پایتخت پاسخ داد.
متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: می رویم سراغ موضوع ترافیک و آلودگی هوا، یک بار فکر می کنم جنابعالی اشاره کردید بودید که الان دیگر به نقطه ای رسیدیم که باید به مردم بگوییم که یعنی با مردم صحبت کنیم که چه دست هایی در کار است که نمی گذارد این ابرچالش های ترافیکی و آلودگی هوا و این مسائل حل شود، درست است؟
زاکانی: من شاید این طور نگفته بودم.
سوال: هر طور که فکر می کنید به صلاح است بفرمایید.
زاکانی: من عرض کرده بودم که مشکلی در تهران یا در کشور نیست که لاینحل باشد و ما هیچ بن بستی نداریم و خود همین موضوع آلودگی هوا و ترافیک که یک چالش فوق العاده بزرگی در کشور است، به ویژه در شهر های بزرگ و بخصوص در تهران که ما راجع به تهران داریم صحبت می کنیم این چالش فوق العاده بالا قابل حل است، یعنی این نیست که قابل حل نباشد، بنابراین ما یک برنامه ریزی خیلی گام به گامی کردیم همین طور داریم کارهایمان را پیش می بریم و به لطف خدا ثمره آن کم کم بروز می کند.
سوال: الان شما فکر می کنید آلودگی ما بهتر شده نسبت به اول که جنابعالی تشریف آوردید یا ترافیک ما بهتر شده؟
زاکانی: نه، این کار ها یک شبه نیست، ما وقتی که آمدیم، به هرحال یک شرایطی شهر را تحویل گرفتیم ما ۴۱ ماه و شش روز پیش دو سه ساعت بیشتر در شهرداری هستیم، این ۴۱ ماه و شش روز که ما به شهرداری آمدیم، شهر یک وضعیتی داشت مثلا متروی تهران ۲۵۴ کیلومتر خط داشت با ۱۴۲ ایستگاه، الان ۳۰۸ کیلومتر خط ما داریم با ۱۵۹ ایستگاه یعنی ۵۴ کیلومتر اضافه شده به اضافه ۱۷ تا ایستگاه، علاوه بر این که تکمیلی خط ۲ و ۴ و ۶ و ۷ در حال انجام است و خط ۸ و ۹ و ۱۰ قراردادهایش تنظیم شده، خط ۱۰ شروع شده، مقدمات خط ۱۱ هم فراهم می شود که دریافت مجوز های آن شروع شود، هزار و ۱۸۱ واگن طی ۲۵ سال آمده بود ما سال گذشته هزار و ۱۸۴ واگن قرارداد بستیم که اولین رام او قبل از پایان بهمن ماه وارد خطوط می شود، ماه بعد رام هفت واگن دوم و در سه ماهه اول سال آینده رام سوم همین طور وارد خطوط می شود.
یعنی آن کاری که بنا بود در ۲۵ سال گذشته انجام شده بود، ما این را بنای این گذاشتیم که در سه سال، سه سال و نیم کار را پیش ببریم، حساب کنید که هر کیلومتر مترو ۳ هزار میلیارد تومان است و این شرایط را به سمتی می برد که ما بتوانیم منابع مان را تجمیع کنیم ما بیش از حدود ۵۰ درصد منابع مان را در حوزه حمل و نقل و ترافیک گذاشتیم و بتوانیم این ها را ساماندهی کنیم.
سوال: فکر می کنید این اقدامات چه زمانی اثر خود را بگذارد و احساس کنیم که ترافیک پایتخت بهتر شده یا آلودگی هوای پایتخت کمتر شده است؟
زاکانی: ما یک حجم سرمایه گذاری جدی در حوزه حمل و نقل و ترافیک کردیم، در حوزه حمل و نقل مان مترو را خدمت شما عرض کردم، من وقتی می گویم مثلا خط ۸ و ۹ و ۱۰ یک دفعه می شود ۴۵۰ همت، عدد ها عدد های فوق العاده بزرگی است. در حوزه تراموا دو رام تراموا الان وارد کشور شده صبح هم رفتیم تست شان کردیم و از شب دوشنبه، شب ۲۲ بهمن امتحان خودشان را شروع می کنند.
سوال: فرق این تراموا با بی آر تی چیست، ماشین و خط آن متفاوت است؟
زاکانی: تراموا شبیه به مترو است، روی زمین است، چرخ لاستیکی است، دوره عمر آن سی سال است، دوره عمر بی آر تی ۱۰ سال است، بعد از ۱۰ سال باید برود و تعمیر و بازسازی شود، این ها تا ۳۰ سال کار می کند و بعد از ۳۰ سال بازسازی می شود مانند مترو، علاوه بر این که درجه بندی که می کنند، مثلا می گویند اتوبوس یک ظرفیت دارد، اتوبوس های تندور یک ظرفیت بیشتری دارد، تراموا ظرفیت بیشتری از اتوبوس های تندور دارد، مترو یک ظرفیت بیشتری از تراموا دارد یعنی در سیکل حمل و نقل جای خودش را دارد این نیست که جای بی آر تی باشد یا جای مترو باشد.
سوال: در همان مسیر بی آر تی حرکت می کند؟
زاکانی: بله، این ها تراموای چرخ لاستیکی هستند آخرین دستاورد های این حوزه هستند در عرصه جهان و یک امکان فوق العاده ای است تقریبا یک ششم مترو با تمام تجهیزاتش، هزینه می برد و دو سوم مترو جابجای مسافر دارد و خیلی هم سرعت دارد، مثلا ما همین خط یک بی آر تی مان را داریم تبدیل به بی آر تی و از مردم هم عذر می خواهم این خط انقلاب را دارند ترمیم، آماده و خط کشی می کنند برای تراموا.
سوال: از انقلاب به آزادی؟
زاکانی: از ترمینال شرق تا میدان آزادی، ۲۵ کیلومتر، ما دو خط تراموا را مجوز گرفتیم از شورای عالی ترافیک که یکی این ۲۵ کیلومتر است.
سوال: ۲۲ بهمن افتتاح می شود؟
زاکانی: ۲۲ بهمن تست آن شروع می شود، دو رام آن را ما آوردیم داریم تست می کنیم البته دو رام سه واگنه است، در حقیقت آنجا ۴ واگنه می آید، هر کدام این ها ۴۲ متر است و در ظرفیت پر آن ۳۶۰ تا ۴۰۰ مسافر را جابجا می کند یعنی مسافر ها را جمع می کند می برد و می آورد، خاصیت آن این است که فرق آن با بی آر تی این است که این سیگنالینگ دارد مثل مترو، کل خطوط با او تنظیم می شود چهارراه ها با او تنظیم می شود هوشمند است،
و عملا امکانی را ایجاد می کند که مابه ازای آن انتقال مسافر که یک حق طبیعی است ما واقعا شرمنده ایم وقتی نگاه می کنیم می بینیم که افراد می آیند در صف می ایستند و در مشکلات متعدد و ظرفیت های ما کفاف نمی دهد، ما الان داریم به شدت این ظرفیت ها را زیاد می کنیم، اتوبوسی که ۴۱ ماه پیش ما تحویل گرفتیم، هزار و ۸۷۸ تا اتوبوس بوده که ۸۶۰ تا از آن در گردش بوده همین الان شما سه هزار و ۳۰۰ تا اتوبوس دارید که دو هزار و ۳۰۰ تا از آن در گردش است یعنی ما توانستیم آن ۸۶۰ تا را برسانیم به ۲ هزار و ۳۰۰ تا، اما ۵ هزار و ۵۰۰ تا قرارداد بستیم و اولین بسته او که اتوبوس های برقی است که از خارج دارد می آید ما سه هزار تا اتوبوس داخل کشور خریدیم دو هزار و ۵۰۰ تا از خارج، اولین بسته ای که از خارج آمده هفته دیگر رونمایی می شود و با حضور مقامات عالی کشور رونمایی می شود.
سوال: اولین بسته چه تعداد است؟
زاکانی: الان ۱۸۶ تا اتوبوس برقی آمده با هزار و ۷۵۲ تا تاکسی که تاکسی ها شاسی برقی است و هر بار که شارژ می شود ۵۵۰ کیلومتر می رود، یعنی ما آخرین و ویژه ترین امکانات را آوردیم، چون شأن مردم ما بیش از این ها است آوردیم مردم استفاده کنند، نشان بدهیم که می شود کار کرد، ما دنبال این هستیم که قدر و سهم حمل و نقل عمومی را که ۳۴ درصد الان است به ۷۰ درصد برسانیم وقتی ما به ۷۰ درصد برسانیم یعنی از سرجمع حمل و نقل شخصی کاسته می شود و وقتی به سیاهه انتشار شما مراجعه می کنید می بینید ۸۳ درصد آلودگی گازی مربوط به وسایل متحرک است،
که اگر آن را صد در صد بگیرید ۳۷ درصد آن ماشین های شخصی است ۲۱ درصد آن موتور است که الان ما آمدیم هدف گذاری کردیم روی ماشین های شخصی و موتور که با برقی سازی بتوانیم فضای شهر را تغییر بدهیم و نظم و انضباط و کارکرد های ویژه را برای شهر داشته باشیم شما همین دو تا را اگر اصلاح کنید، سرجمع آن ۵۸ درصد اثر گذاشتید، شرایط خیلی تفاوت خواهد کرد، امروز شما حدودا ۲۰ میلیون سفر دارید، اگر حساب کنید که شما ۷۰ درصد آن را بتوانید با حمل و نقل عمومی دنبال کنید، یک عدد ویژه ای می شود، طبعاً ما باید یک بخشی از آن را از طریق مناسب سازی و از طریق استفاده از فناوری های نوین و هوشمندسازی و از طریق توزیع و توسعه خدمات خودمان، مثلا الان ما ۳۰۵ میدان میوه و تره بار داریم، ۱۰ شعبه دیگر شنبه افتتاح می شود
و این می شود ۳۱۵ تا، در ۱۰ محله ای که میدان میوه و تره بار نبوده، میوه و تره بار اضافه می شود این سفر ها را کم می کند، ما نرم افزار شهرزاد داریم که طی آن این درب منزل خدمت ارائه می کنیم، مردم امکانات شان را در منزل می گیرند، این اتفاق اگر بیفتد اصلا ورق حوزه حمل و نقل تهران دگرگون می شود البته یک کار های دیگر هم ما داریم انجام می دهیم، چون شما راجع به حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا پرسیدید ما ۹۸ اصلاح تقاطعی داریم در تهران که من گفتم ۷۸۳ کیلومتر راه مردم را ۵۳ کیلومتر می کند، ۳۴ تقاطع آن را الان ساختیم تحویل دادیم، ۶ تقاطع دیگر آماده تحویل داریم می شود ۴۰ تقاطع، سال آینده تا نیمه سال ۲۰ تقاطع دیگر را تحویل می دهیم،
به لطف خدا و الباقی را شروع می کنیم، حساب کنید شما روزانه تهران حدود ۱۳ میلیون، ۱۲ و نیم میلیون لیتر مصرف بنزین آن است، با این اصلاح تقاطعی ها یک میلیون لیتر مصرف کاهش پیدا می کند یعنی اصلا تهران نفس می کشد و مردم راحت می شوند، مردمی که مثلا می خواهند مثلا از انتهای شهید باقری می خواهند بروند شهید بابایی باید ۱۵ کیلومتر راه بروند و دور بزنند برگردند الان ما یک سال و خورده ای تلاش کردیم و تملک کردیم و این کار می تواند یک گشایشی برای مردم باز کند.
سوال:، چون صحبت از گزارش و بهشت زهرا شد، این ایام به آخر سال که نزدیک می شویم تردد ها به رسم دیرینه ای که وجود دارد زیارت اهل قبور مردم می روند شما در این اصلاح تقاطع ها یک بخشی از آن هم انتهای بزرگراه نواب است این مسیری که به سمت بهشت زهرا می رود و الان هم همچنان مشغولند و این مشغولی باز خودش یک مقداری ترافیک را آنجا پرحجم کرده، تمام شده آن قسمت؟
زاکانی: نه، تمام می شود ما یک تقاطع ۴ سطحی است آنجا یک تقاطع ۴ سطحی است، ۳ سطح آن تمام شده و دارند استفاده می کنند و سطح آخر آن است که دور برگردان است به سمت میدان بهمن است که آن هم تمام می شود و افتتاح می شود و کلا این یکی از آن ۹۸ تقاطع است، یعنی این پروژه به این معظمی یکی از آن ۹۸ تقاطع است که راه های مردم را نزدیک می کند علاوه بر این که راجع به خود گلزار شهدا بعنوان یک قطعه نورانی و یک مجموعه بسیار با ارزش که ارزش آن را نمی شود مشخص کرد هیچ کجای دنیا ما ۳۰ هزار شهید کنار هم نداریم که حدود ۴ هزار تای آن هم شهدای گمنام عزیزمان باشند، ما از سال گذشته شروع کردیم خود قطعات را داریم همه را مسقف می کنیم، کل قطعات شهدا مسقف می شود، بستر آن مناسب سازی می شود، بدون این که دست به قبور بخورد، بدون این که دست به حجله ها بخورد، حجله ها ترمیم می شود، نور آن، صوت آن، فضای سبز آن و همه شرایط آن به لطف الهی پایان پیدا می کند و شرایطی را پیدا می کند که با مناسب سازی شده آن پدر و مادر های عزیز شهدا و خانواده عزیز شهدا بتوانند راحت سر قبور شهدایشان بیایند و از این حالت خاک آلود و از این شرایطی که هست ما عبور کنیم. این یکی از بزرگترین پروژه هایی است که ما دنبال می کنیم سال آینده تمام می شود.
سوال: راجع به خود بهشت زهرا س و این که ظرفیت آن در حال تکمیل است و جایگزینی باید انتخاب شود بحث های زیادی شده است.
زاکانی: ما ۴ نقطه را مصوب کردیم در حقیقت در استانداری ۵ نقطه مصوب شده، ۴ نقطه آن را کارهایش را دنبال می کنیم، برخی از آن الان دارد ساخته می شود یعنی بخشی از گلزار های جدید ما الان دارد ساخته می شود و در آینده نزدیک رونمایی می شود.
سوال: اعلام شده کجا ها است؟
زاکانی: بله، مشخص است، یعنی در شمال شرق، جنوب شرق، جنوب غرب و شمال غرب، چهار نقطه ای است که یک نقطه هم کمی دورتر است.
سوال: راجع به اتوبوس ها که صحبت می کردیم آن قرارداد هایی که با چینی ها برای واردات ون ها و این ها داشتیم که گفتید یک کندی در مسئله است این ها الان مرتفع شد، توضیحاتی که شما فرمودید؟ یعنی هنوز در جریان است و سر وارد کردن آن چالش داریم؟
زاکانی: نه، در اتوبوس و تاکسی الان قسمت اول آن وارد شده، تعهد طرف چینی است که تا برج ۳ سال اینده این ها را تامین کند و وارد کشور شود و این قرارداد ها هم که دارد انجام می شود بعد از آن باید سال آینده خط تولید آن را داخل کشور ما راه بیاندازد یعنی شما حساب کنید که ما ۸۶۰ تا اتوبوس فعال در گردش ۴۱ ماه پیش داشتیم یک دفعه ۲ هزار و ۵۰۰ تا اتوبوس برقی داخل شهر می آید و تا خردادماه که عرض کردم از هفته آینده، بعد از ۲۲ بهمن رونمایی از بسته برقی مان را داریم در تهران، چون یکی از کار های فوق العاده بزرگی که در تهران منشاء خیلی از خیرات خواهد شد برقی سازی تهران است که برای آن کار های ویژه ای ترتیب داده شده که اساسا ما برویم به سمت برقی سازی وسایل نقلیه مان را برقی کنیم و سایر امورات مان را هم به سمت برقی سازی شهر تهران ببریم.
سوال: زیرساخت آن که برای شارژ کردن در شهر باید وجود داشته باشد.
زاکانی: همه را مهیا کردیم، چون ۵۰۰ تا اتوبوس برقی هم از داخل خریدیم، چون مقداری که وارد خطوط می شود یا تاکسی هایی که وارد خطوط می شود مابه ازای آن ما بیشتر امکانات شارژ داریم.
سوال: با بخش خصوصی مشارکت کردید یا نه؟
زاکانی: نه، همه این ها را بخش خصوصی دارد برای ما می سازد یا بخش نهادی برای ما دارد می سازد، اما این ها چیز هایی است که خود شهرداری سرمایه گذاری کرده است.
سوال: در حوزه آسیب های اجتماعی بحث معتادان متجاهر در سطح شهر تهران کنار اتوبان ها، پارک ها، الان هم که هوا سرد است برای اسکان این ها که زیر یک سقفی باشند گرمخانه هایی که قبلا فکر می کنم راه اندازی شده بود الان وضعیت آنها چطور است؟ ساماندهی شده یا در حال ساماندهی است؟
زاکانی: ۴۱ ماه پیش که ما آمدیم کلا ما معتادان متجاهر می روند داخل کمپ هایی که به نام ماده ۱۶ است که اجباری است، کمپ اجباری است می روند آنجا و آنجا باید بازسازی شخصیتی شوند، سم زدایی شوند، اشتغال شان، شرایط شان یا موارد مختلف، ۹ تا گام دارد تا بتوانند جامعه پذیر شوند و به جامعه برگردند ۴۱ ماه پیش معتادان متجاهر هستند که کمپ ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیشتر جا نداشت. الان در تابستان ۲۰ هزار معتادان متجاهر داخل کمپ ها بودند، که ۲۴ هزارتا الان جا دارد و الان ۱۳ هزار و ۱۲ هزار و ۵۰۰ به ظرفیت کمپ ها اضافه کنیم و ۱۱ هزار ۵۰۰ تا معتاد متجاهر از سطح شهر جمع کنیم؛ لذا هیچ جا کلونی از معتادان متجاهر باشد، دو سه سال پیش اگر در شهر می رفتید، میدان شوش، هرندی، گردنه تنباکویی و دره فرحزاد که ۵۴ هکتار اخیرا افتتاح شد اینجا ۹۰۰ معتاد متجاهر ۱۷ سال معتادان خانه کرده و در داخل کوه زندگی می کردند و الان هم جمع آوری شدند و به سیکل بازپروری رفتند نکته ای که وجود دارد این است،
که هر شب الان در سطح شهر گشت های مان است و مجموعه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و بهزیستی و کمیته امداد و دانشگاه های علوم پزشکی مجموعه های مختلفی دست به دست هم می دهیم که این کار را انجام دهیم، بسیج، سپاه که این کار اصلا فردی نیست، ما یک ادبیاتی از ۴۱ ماه قبل در شهرداری دنبال کردیم که منیت ها کنار برود و همه بشویم ما، اما قدرالسهم شهرداری تهران الان ۸ هزار و ۳۰۰ تخت ماده ۱۶ داریم که حدود ۷ هزار و ۸۰۰ تخت پر است و پیشتر یک تخت نداشته است شهرداری و گرمخانه ها چیز دیگری است. به عنوان استفاده موقت شبانه است که می روند و دوش می گیرند و لباس هایشان می شورند و استحمام می کنند و استراحت می کنند، ما الان بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ تا جا برای گرمخانه داریم و علاوه بر آن شب ها ماشین های مان در سطح شهر چرخش می کنند و اگر کسی مانده باشد آن را منتقل می کنند به گرمخانه، برخی ها مقاومت می کنند و به خاطر همین از سال گذشته یک مسیر جدید شروع کردیم و گرمخانه ها سرجای خودش است و دو هفته پیش نیمه شب داخل گرمخانه ای در منطقه ۴، دیدم همه دارند استراحت می کنند و صحبت کردم و دنبال کردم. ما یک سری ماشین های سیار را هم داریم که می آید در محیط هایی افراد می توانند داخل آن استراحت کنند و این اضافه بر گرمخانه هاست. پس ما یک کمپ های ماده ۱۶ داریم و یکی هم ماشین های سیاری که برای کسانی که علاقه ندارند بروند داخل گرمخانه ها و یک استراحت مختصری می کنند و در ماشین ها استراحت می کنند.
سوال: همه عملیاتی شده است، راجع به متکدیان که همچنان حضور دارند سر چهارراه ها؟
زاکانی: کم شده اند.
سوال: الان متولی شهرداری است، بحث بین شما و بهزیستی است؟
زاکانی: این منیت ها، من ها که ما شد، عملا این نبوده است که افراد مسئولیت های خودشان را فراموش کنند. متکدی تکدی گری حرفه ای جرم است. اما کسانی که نه تکدی می کنند ولی حرفه ای نیستند، این ها جرم نیست. ما دنبال می کنیم برای اشتغال شان و کارشان، بتوانیم یک مسیر جدید را باز کنیم، الان سی و پنج هزار نفر در مراکز ما کار می کنند که البته نه متکدی هستند و نه چیزی، با عزت و آبرو کار می کنند اگر کسی هم نیازی داشته باشد آموزش می دهیم و در مسیر درستی قرار می دهیم و کار کند، اما پیوستگی بین شرایطی که وجود دارد برای نگهداری متکدیان حرفه ای سبب شده که یک مقدار پیچیدگی پیدا کند کارشان، کودکان خیابانی هستند و الان با همکاری دستگاه قضایی، با همکاری فراجا و بهزیستی و شهرداری حدود ۷ هزار و خورده ای از این کودکان از سر چهارراه جمع کردیم و الان وضع پارسال را نمی بینید و البته بخش زیادی یعنی ۸۵ درصد این ها اتباع بودند و داخل خود مجموعه شهرداری ۳۳ مدرسه داریم که حدود ۷ هزار نفر کودک بدسرپرست یا بی سرپرست آن جا در مراکز آموزش می دهیم و بیش از ۲ هزار نفر از آن ها استعدادیابی کردیم.
سوال: راجع به فضای سبز تهران و کمربند سبز و مسیر زندگی ۴۷ کیلومتری اتفاقاتی که می افتد بفرمایید؟چه خدماتی ارائه می شود و این پروژه ها در حال تکمیل شدن یا اتمام است و بهره برداری شده است و اجرا می شود؟
زاکانی: در دهه نود میانگین سالانه ۹۳۰ هکتار فضای سبز در تهران کاشته شده است. در پیرامون شهر تهران که هدف گذاری صورت گرفته است که پیرامون شهر تهران ۵۰ هزار هکتار فضای سبز کاشته شود، در این سه زمستان که توفیق داشتیم با این زمستانی که الان به عنوان زمستان چهارم است که خواهیم بود. مسیری را رفتیم که با این زمستان چهارم ما ۷ هزار و ۷۵۰ هکتار کاشت خواهیم داشت که تا سال گذشته ۴ هزار و ۷۵۰ هزار کاشت داشتیم در حال حاضر ۴۸ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز پیرامونی داریم، سه هزار کاشت امسال اضافه شود بیش از هزار هکتار از کمربند سبز طراحی شده گذشته عبور می کنیم و امسال جشن پایان کمربند سبز تهران را مرحله یک می گیریم.
البته رفتیم از دولت که همکاری نزدیکی داریم، از دولت دنبال کردیم و در دولت خدا رحمت کند شهید رئیسی دنبال شد و هم این دولت دولت آقای پزشکیان، شمال تهران را بتوانیم کوه های شمال تهران و فضاهایش را از منابع طبیعی بگیریم و کاشت کنیم و تا ۲ هزار و ۵۰۰ و هشتصد متر گیاهان و گونه های خاص مثمر در دامنه مثمر بکاریم و به آبخوان داری تهران کمک کنیم،
و این که جلوی سیلاب های تهران را بگیریم و فضای تهران را در حقیقت در آن فضای سبز کمک کنیم، ما داخل شهر ۱۶ هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز داخل شهر داریم که ما در دوره همین ۴۱ ماهه ۱۲۹ پارک اضافه کردیم، پارک های محلی، منطقه ای و فرامنطقه ای و عملا سرانه سبز فضای سبز تهران مردمش به صورت عمومی ۱۷ ممیز و ۳ دهم متر است و در پیرامون شهر ۲۶ متر است به ازای استانداردی که وجود دارد، استاندارد داخل شهر ۱۵ متر است که باز هم دنبال می کنیم، لذا ما امسال هم جشن پایان فضای پیرامونی شهر را خواهیم گرفت و هم نصاب هایی را که دو برابر، سه برابر نسبت سال های گذشته است تجربه می کنیم و هم آفت هایی که مثلا به چیتگر خورده یا به لویزان خورده یا سرخه حصار خورده، چیتگر خودش هزار و صد هکتار است و لویزان هزار و صد هکتار است یا مثلا سرخه حصار، لویزان حدود ۹۴۰ هکتار است ما آمدیم داریم یک جنبه جبرانی برای آن ها داریم، به واسطه بی آبی و کهنسالی درختان آسیب خورده بود و کاشت گونه های کنار آن را شروع می کنیم تا بتوانیم طی یک روند منطقی جایگزینی مناسب داشته باشیم.
برای آن جا هایی که ضرورت دارد و نکته دوم بتوانیم آب مناسب را به آن ها برسانیم. یکی از خبر های خوبی که می توانیم به مردم عزیز تهران بدهیم و به همه همشهریان خوب مان این است که ما در تهران صد و هشتاد و پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کنیم برای فضای سبز داخل شهر و پیرامون. این ۱۸۵ میلیون متر مکعب ۴۱ ماه پیش که ما تحویل گرفتیم ۷ میلیون متر مکعب آن از طریق بازچرخانی آب بود پساب را می گرفتیم و بازچرخانی آب برمی گردانیم تا عید ما ۵۶ ونیم میلیون متر مکعب پساب را ساماندهی خواهیم کرد و عملا تعهدمان به دولت صد و ۴۵ میلیون متر مکعب تا سال ۱۴۱۰ است ما از برنامه خودمان جلوتریم. این سبب خواهد شد که آب برداشت از چاه های زیرزمینی را کم کنیم و ما به ازای آن از پساب استفاده کنیم و مهار فرونشست زمین را یک بخشی که مربوط به این شرایط است بتوانیم داشته باشیم از هر جهت دارد کار تمهید می شود که یک کارکرد های بسیار مناسبی در فضای سبز داشته باشیم.
سوال: با این چالش هایی که درتهران مواجه ایم شما با شهردار تهران با بحث انتقال پایتخت موافق هستید و راهگشاست برای برون رفت از این مشکلات؟
زاکانی: من راجع به آن ۴۷ کیلومتر که بعد از آن انتقال پایتخت می گویم که مسیر تندرستی که نام شهدای مقاومت در تهران ساماندهی خواهد شد. ما کل شبکه شرایین نقل و انتقال شهر که نوسازی و بازسازی می کنیم و مثل شهید شوشتری که آزادراهی در شرق تهران که تا برج یک ۹ ممیز ۲ دهم کیلومتر آن افتتاح می شود.
یا یادگار امام الان تا میدان جی انسداد دارد، راهش باز می شود و می رود میدان فتح و می آید برای شهید بروجردی و قطعه دوم شهید بروجردی که ابتدای سال آینده افتتاح خواهد شد، عملا یک مسیری مثل امام علی ع در غرب تهران خواهیم داشت از منتهی علیه شمال تا جاده ساوه و آزادگان این کار ها را انجام می دهیم و اصلاح تقاطعی ها را انجام می دهیم. نکته ای که وجود دارد این است که شهر ما باید شهر انسان محور باشد و مناسب سازی درستی که انجام می دهیم امکان تردد های ویژه ای را فراهم کنیم، هزار و ۳۷۰ کیلومتر راه کار کارشناسی شده است و تحقیق شده است.
که به عنوان یک شبکه روی این شبکه های موجود شرایین شهری این را استوار کنیم و بگذاریم که فقط پیاده راه است و دوچرخه سواری و اسکوتر سواری، الان از این هزار و سیصد و هفتاد کیلومتر که بیست و دو منطقه ما را به هم متصل می کند که اصلا یک کار فوق العاده ای است، ۴۷ کیلومتر طول آن در منطقه دو افتتاح می کنیم که آماده افتتاح است و ۲۰ کیلومتر دیگر تا بعد از عید و ماه های اول سال افتتاح خواهد شد که می شود ۶۷ کیلومتر در منطقه دو و منطقه پنج قطعه بعدی است و مناطق کار های شان پیش می برند که بتوانیم یک فضای مفرح و خوب برای پیاده راه، دوچرخه سواری و اسکوتر سواری داشته باشیم که به هر خیابانی که می رسد مثلا به همت می رسد در منطقه پل می خورد از روی همت عبور می کند و هیچ تعارضی با ماشین و وسیله نقلیه دیگر ندارد. خود این یک الگوی حمل و نقل جدیدی است که افتتاح می شود و الان آماده است و نورپردازی هاش و امکاناتش و زیرساخت هاش و مبلمانش همه اینها مهیا شده است و یک کار فوق العاده ای برای مردم عزیز شهر تهران خواهد بود و میهمانان عزیز که از سراسر کشور به تهران می آیند.
این کار ویژه و خبر بسیار مناسبی است که ارائه خواهد شد و، چون داریم فضا های مان جوری می کنیم که به بهترین نحو مردم از این فضا های ما استفاده کنند. مثل رود دره فرحزاد که ۵۴ کیلومتر افتتاح شد و صد و دو کیلومتر پایین آن، ۱۰۲ هکتار پایین آن از پارک نهج البلاغه در حال آماده سازی است که ابتدای سال آینده به آن اضافه می شود و بالای آن هم تا امامزاده داود هزار هکتار ساماندهی می کنیم که فضا های مفرحی برای مردم شهر تامین شود.
که مردم آسایش و آرامش داشته باشند و علاوه بر این که در جنوب شهر هم داریم کار های بسیار بزرگی را می کنیم. باغ راه حضرت زهرا س ۹ کیلومتر است ۲۵ هکتار است که در منطقه ۱۷ و ۱۸ است و سه کیلومتر منطقه ۱۷ و شش کیلومتر منطقه ۱۸ که این هم قبل از سال افتتاح خواهد شد. فضای فوق العاده خوب و آئینی و مفرح و کاشت درختان شروع شده است و انجام می شود و از این جهت شهر تهران به سمت زیرساخت هایی که در این زیرساخت ها عدالت توزیع خدمات در آن باشد و هم آرامش و آسایش و مفرح بودن برای مردم مهیا شود.
راجع به پایتخت که ده ها سال است که این پایتخت را جابه جا کنند که عملا شدنی نیست و هم هزینه های فوق العاده بالایی دارد و هم امکانات و مقدورات و شرایطی که دنبال می کنند شرایطی است که امکان جابه جایی را به هیچ وجه فراهم نمی کند، لذا پیشنهاد خود من در دولت قبل و هم در این دولت این بود که بیایید تجمیع ساختمان های دولتی را داشته باشیم و فضا هایی را در تهران اختصاص دهیم که بتوانند کل ادارات، کل مجموعه ها آن جا به اقتضاء بستر فناوری و هوشمند سازی که شکل می گیرد و سبک سازی که می شود مستقر شوند و این امکان هم در شمال تهران است در منطقه ۵ و هم منطقه ۱۹ در کنار حرم حضرت امام ره وجود دارد که توصیه ام این است که پایین منطقه ۱۹ می تواند امکانی فراهم کند که دسترسی فرودگاه است.
سوال: کل وزارت خانه و دستگاه ها که در سطح شهر؟
زاکانی: کل وزارت خانه و کل دستگاه ها تجمیع شوند و تجربه خارجی اش هم وجود دارد تجمیع شده آن هم با زیر ساخت های آی تی و فناوری نوینی که می تواند سبک سازی صورت بگیرد و از این امکانات و دارایی های شهر بعد از جایگزینی عوض خرجی که صورت می گیرد و صورت بگیرد و بشود همین امکانات را تبدیل کرد به سایر ظرفیت های مورد نیاز شهر و از این پراکندگی در شهر جلوگیری شود. چون موضوع انتقال پایتخت یک موضوعی است که دائما مطرح می شود.
و با خود دوستان دولتی صحبت می کنیم مقدوراتش وجود ندارد یا اساسا شاید از یک جهت هایی هم به صلاح نباشد، که مثلا پایتخت جایی بگذاریم که در معرض آسیب باشد از نظر پدافند غیر عامل پایتخت باید جایی باشد که بشود از آن صیانت ویژه ای صورت بگیرد. آن چه که مهم است که بتوانیم آلودگی هوا، ترافیک تهران، سستی کالبدی تهران و سایر امورات تهران و خدماتش را توسعه دهیم و آن را الگو کنیم در کل کشور توسعه پیدا کند.
سوال: پیشنهاد شما واکنش ها چه بود آیا بناست این اجرایی شود یا در حد پیشنهاد مطرح شده است؟
زاکانی: جلسه ای که دعوت شد و در جلسه دولت مطرح شد و من خیلی صریح خدمت دوستان عرض کردم و دوستان اذعان دارند که این پول و امکان و شرایط آن فارغ از جنبه دفاع غیر عامل پول و امکانش وجود خارجی ندارد.