بازار داغ تاکسی اینترنتی
تیننیوز| چالشهایشان مشترک است و مشکلاتشان مشابه. نقشه جغرافیایی کشورمان را که باز کنیم، از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب نگاهی بیندازیم و از تهران به اهواز و اصفهان و شیراز که برسیم و از مشهد به تبریز و اراک و کرج، بین ساختمانهای بلند و قدکشیده این کلانشهرها، لابهلای شلوغی خیابانهایی که لبریز شدهاند از جمعیت، مشکلات مشابهی را میبینیم؛ مشکلاتی که بحث حمل و نقل درونشهری، همیشه یک پای ثابت آن بوده و حرفها و حدیثهای زیادی به دنبال داشته است.
موضوعی که در کانون توجه افکار عمومی هم قرار دارد تا جایی که برنامهریزیها و عملکرد مدیریت شهری در رابطه با آن به ملاک ارزیابی موفقیت و ناکامی این نهادها تبدیل شده است.
بین تمام وسایلی که در توسعه حمل و نقل عمومی سهمی به عهده گرفتهاند، آژانسها و تاکسیهای تلفنی با یک هدف اصلی پا به میدان گذاشتهاند؛ قرار بوده اطمینان، ایمنی و سرعت را در جابهجایی به شهروندان هدیه بدهند و با این حال عملکرد برخی از آنها با حاشیههای زیادی همراه بوده است.
حاشیههایی که به گله و نارضایتی شهروندان انجامیده و راه را برای ورود رقبای جدید به عرصه حملونقل درونشهری باز کرده است. پای گله شهروندان که بنشینید به نارضایتیهای مشابهی میرسید؛ از بالا بودن کرایه آژانسها و یکسان نبودن تعرفهشان برای مسیرهای یکسان گرفته تا بداخلاقی رانندهها و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موقع انجام کار.
موضوعی که مورد توجه ابوالفضل قناعتی عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم قرار میگیرد، بخصوص وقتی که میگوید: در طرح ساماندهی آژانسها، این موضوع مورد توجه قرار گرفته که رانندهها باید استعلامات لازم را داشته باشند تا استخدام شوند، از طرف دیگر خودروهایی هم که مورد استفاده قرار میگیرند از نظر ایمنی و... باید در شرایط استانداردی باشند. اما درحال حاضر میبینیم که این موارد در برخی خودروهایی که تحت عنوان آژانس اقدام به جابهجایی مسافر میکنند، رعایت نمیشود.
قوانینی که رعایت نمیشوند
عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید میکند: این موسسهها از همان امکاناتی استفاده میکنند که تاکسیدارها استفاده میکنند، اما در بسیاری موارد میبینیم که خدماتشان شاخصهای ایمنی و رفاهی را رعایت نکرده است.
اتفاقی که مسعود طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور آن را تخلف میداند میگوید: اگر درحال حاضر یک نوع بینظمی در سیستم حمل و نقل درونشهری مشاهده میشود، یکی از دلایلش همین موضوع است که بسیاری از این موارد درحد قانون مانده و اجرایشان با اهمال همراه بوده است.
اشاره مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، اینجا به توسعه فعالیت شرکتهای تاکسییاب آنلاین است؛ تاکسیهایی که از دنیای مجازی به دنیای واقعی راه پیدا کردهاند و حالا مدتی است بازار استفاده از آنها بین شهروندان شهرهای مختلف کشور داغ شده است. تا جایی که در تلفن همراه بسیاری از شهروندان، اپلیکیشن یکی از این تاکسیهای اینترنتی دیده میشود.
طبیبی با اشاره به اینکه در ماهیت خدماترسانی این مراکز به شهروندان اشکالی وجود ندارد، میگوید: نکته اینجاست باید قوانین و قواعدی که برای تاکسیهای درونشهری تعریف شده برای این تاکسیهای اینترنتی هم تعریف شود و آنها هم در قبال عملکرد و مسئولیتشان به مردم و مسئولان پاسخگو باشند.
شهرداری؛ مسئول حمل و نقل درونشهری
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور تاکید میکند: طبق ماده 3 آییننامه تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی و حمل و نقل درونشهری، تمامی فعالیتهای حمل و نقل درونشهری با شهرداریهاست، اما ارائه این سرویسهای اینترنتی تاکنون وابسته به شهرداریها انجام نشده است، درحالیکه از نظر بحثهای امینتی و اجتماعی باید این فعالیت مورد بازبینی قرار بگیرد و صلاحیت رانندهای که از طریق این تاکسیهای اینترنتی اقدام به جابهجایی مسافر میکند، تائید شود.
طبیبی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوریهای نوین سرعت و کیفیت ارائه خدمات را بالا میبرد، میگوید: این حرکت، حرکت خوبی است و خواهش ما از این تاکسیهای اینترنتی این است که با همکاری مدیریت شهری، مجموعه کاراتری را تشکیل بدهند و مجوز حمل و نقلی برایشان صادر شود.
تفاوت قیمتها؛ دلیل جذب مسافران
اختلاف قیمت در ارائه خدمات بین آژانسها و خودروهای کرایه و آژانسهای اینترنتی، یکی از گزینههایی است که خیلیها را به سمت استفاده از این اپلیکیشنها سوق داده است. تفاوتهای چند هزار تومانی در مسیرهایی مشابه؛ موضوعی که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با تائید آن میگوید: یکی از مزایای استفاده از فناوری همین کاهش هزینه است که به نفع مسافر است و البته به کاهش درآمد رانندهها هم نمیانجامد.
طبیبی در توضیح بیشتر میگوید: نفع این کار از یک سو به جیب مشتری میرود، از طرف دیگر با استفاده از مزایای فناوری یعنی اینکه تاکسی در برگشت احیانا بدون مسافر برنمیگردد، با همان مصرف سوخت، به اندازه یکونیم یا دو برابر مسافر جابهجا میکند و در واقع درآمد بیشتری هم خواهد داشت.
بین تمام وسایلی که در توسعه حمل و نقل عمومی سهمی به عهده گرفتهاند، آژانسها و تاکسیهای تلفنی با یک هدف اصلی پا به میدان گذاشتهاند؛ قرار بوده اطمینان، ایمنی و سرعت را در جابهجایی به شهروندان هدیه بدهند و با این حال عملکرد برخی از آنها با حاشیههای زیادی همراه بوده است.
حاشیههایی که به گله و نارضایتی شهروندان انجامیده و راه را برای ورود رقبای جدید به عرصه حملونقل درونشهری باز کرده است. پای گله شهروندان که بنشینید به نارضایتیهای مشابهی میرسید؛ از بالا بودن کرایه آژانسها و یکسان نبودن تعرفهشان برای مسیرهای یکسان گرفته تا بداخلاقی رانندهها و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی موقع انجام کار.
موضوعی که مورد توجه ابوالفضل قناعتی عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران هم قرار میگیرد، بخصوص وقتی که میگوید: در طرح ساماندهی آژانسها، این موضوع مورد توجه قرار گرفته که رانندهها باید استعلامات لازم را داشته باشند تا استخدام شوند، از طرف دیگر خودروهایی هم که مورد استفاده قرار میگیرند از نظر ایمنی و... باید در شرایط استانداردی باشند. اما درحال حاضر میبینیم که این موارد در برخی خودروهایی که تحت عنوان آژانس اقدام به جابهجایی مسافر میکنند، رعایت نمیشود.
قوانینی که رعایت نمیشوند
عضو هیاترئیسه شورای اسلامی شهر تهران تاکید میکند: این موسسهها از همان امکاناتی استفاده میکنند که تاکسیدارها استفاده میکنند، اما در بسیاری موارد میبینیم که خدماتشان شاخصهای ایمنی و رفاهی را رعایت نکرده است.
اتفاقی که مسعود طبیبی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور آن را تخلف میداند میگوید: اگر درحال حاضر یک نوع بینظمی در سیستم حمل و نقل درونشهری مشاهده میشود، یکی از دلایلش همین موضوع است که بسیاری از این موارد درحد قانون مانده و اجرایشان با اهمال همراه بوده است.
اشاره مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، اینجا به توسعه فعالیت شرکتهای تاکسییاب آنلاین است؛ تاکسیهایی که از دنیای مجازی به دنیای واقعی راه پیدا کردهاند و حالا مدتی است بازار استفاده از آنها بین شهروندان شهرهای مختلف کشور داغ شده است. تا جایی که در تلفن همراه بسیاری از شهروندان، اپلیکیشن یکی از این تاکسیهای اینترنتی دیده میشود.
طبیبی با اشاره به اینکه در ماهیت خدماترسانی این مراکز به شهروندان اشکالی وجود ندارد، میگوید: نکته اینجاست باید قوانین و قواعدی که برای تاکسیهای درونشهری تعریف شده برای این تاکسیهای اینترنتی هم تعریف شود و آنها هم در قبال عملکرد و مسئولیتشان به مردم و مسئولان پاسخگو باشند.
شهرداری؛ مسئول حمل و نقل درونشهری
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور تاکید میکند: طبق ماده 3 آییننامه تمرکز امور مربوط به تاکسیرانی و حمل و نقل درونشهری، تمامی فعالیتهای حمل و نقل درونشهری با شهرداریهاست، اما ارائه این سرویسهای اینترنتی تاکنون وابسته به شهرداریها انجام نشده است، درحالیکه از نظر بحثهای امینتی و اجتماعی باید این فعالیت مورد بازبینی قرار بگیرد و صلاحیت رانندهای که از طریق این تاکسیهای اینترنتی اقدام به جابهجایی مسافر میکند، تائید شود.
طبیبی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوریهای نوین سرعت و کیفیت ارائه خدمات را بالا میبرد، میگوید: این حرکت، حرکت خوبی است و خواهش ما از این تاکسیهای اینترنتی این است که با همکاری مدیریت شهری، مجموعه کاراتری را تشکیل بدهند و مجوز حمل و نقلی برایشان صادر شود.
تفاوت قیمتها؛ دلیل جذب مسافران
اختلاف قیمت در ارائه خدمات بین آژانسها و خودروهای کرایه و آژانسهای اینترنتی، یکی از گزینههایی است که خیلیها را به سمت استفاده از این اپلیکیشنها سوق داده است. تفاوتهای چند هزار تومانی در مسیرهایی مشابه؛ موضوعی که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با تائید آن میگوید: یکی از مزایای استفاده از فناوری همین کاهش هزینه است که به نفع مسافر است و البته به کاهش درآمد رانندهها هم نمیانجامد.
طبیبی در توضیح بیشتر میگوید: نفع این کار از یک سو به جیب مشتری میرود، از طرف دیگر با استفاده از مزایای فناوری یعنی اینکه تاکسی در برگشت احیانا بدون مسافر برنمیگردد، با همان مصرف سوخت، به اندازه یکونیم یا دو برابر مسافر جابهجا میکند و در واقع درآمد بیشتری هم خواهد داشت.