بازدید سایت : ۵۷۹۷۴

وضعیت هوای اهواز نسبت به سال ۹۲ بدتر شده است

وضعیت هوای اهواز نسبت به سال ۹۲ بدتر شده است

تین‌نیوز| معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت:بدون هیچگونه تعارفی وضعیت هوای اهواز نسبت به سال 92 بدتر شده است.

به گزارش ایسنا، سعید متصدی در پنجمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا بیان کرد: آلودگی هوا موضوعی است که سال‌هاست با آن درگیر و همچنان شاهد آلودگی هوا هستیم.

وی با بیان اینکه از زمانی که آلودگی هوا شروع شده است، دو دوره بحث برنامه‌ریزی آلودگی هوا را داشته‌ایم، گفت: در ارتباط با آلودگی هوا در خیلی مواقع انفعالی برخورد کرده‌ایم و این برخورد صحیح با آلودگی هوا نیست. در دوره ریاست تدبیر و امید اولین اقدامی که انجام دادیم، سعی کردیم از حالت انفعالی در ارتباط با موضوع آلودگی هوا بیرون آییم و با تدوین و اجرای راهبردهای مناسب، به کیفیت مطلوب هوا برسیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هنگامی که راهبردهای کاهش آلودگی هوا تدوین شد، دولت عزم جدی برای کاهش آلودگی هوا پیدا کرد، گفت: امروز در 8 کلانشهر کشور و برخی شهرها توزیع سوخت بنزین یورو 4 و گازوئیل زیر 50 پی‌پی‌ام داریم. از سال 82 که ارتقای استاندارد خودرو به سوخت یورو2 داشتیم، به مدت 8 سال سوخت ما یورو 2 بود، ولی امروز خودروها با تمام متعلقات یورو 4 تولید می‌شوند و امروز خودرویی نداریم که یورو4 نباشد.

متصدی افزود: 15 مدل خودرویی که در ایران تولید می‌شد، به دلیل مشکلاتی که برای آلودگی هوا داشت، ممنوع‌تولید شده است. پلتفرم‌های جدیدی که امروز در کشور تولید می‌شوند، باید استاندارد یورو 5 را رعایت کنند، یعنی اگر خودرویی با پلتفورم جدید تولید شود، باید استاندارد یورو 5 داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد سوخت نیروگاه‌ها در 8 سال اخیر مازوت بوده است، گفت: در طول سه سال اخیر 34 درصد افزایش مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها را داشته‌ایم و شیر مازوت 4 نیروگاه کشور پلمپ شده است و نیروگاه‌ها امسال فقط 8 تا 10 درصد مازوت استفاده کرده‌اند، آن هم به این دلیل است که اجبارا مازوت سوز هستند و در تلاشیم که آنها را نیز تعطیل کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: یکی از مشکلات عمده در آلودگی هوا این بود که کاتالیست‌ها در کشور کنترل نمی‌شدند. ما تغییری که در حدود مجاز معاینه فنی اعلام کردیم، این امکان را در کشور فراهم کردیم و اکنون حدود مجاز معاینه فنی اصلاح شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعد از 20 سال حدود مجاز صنعتی اصلاح شده است، گفت: کاهش 20 درصدی در انتشار آلاینده‌های صنعتی را داشته‌ایم و از اواسط امسال 441 مرکز ایران تحت یک شبکه سیمفا و یکپارچه معاینه فنی فعالیت می‌کنند.
متصدی گفت: پایش مضاعف و آنلاین صنایع افزایش پیدا کرده است و تولید موتورسیکلت کاربراتوری از اول مهرماه سال 95 ممنوع شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحثی که پیگیر آن بودیم، بحث ممنوعیت ساخت و سازها بود، ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران ساخت ساختمان بلندمرتبه ممنوع شده است و در ارتباط با منطقه 22 که یکی از مناطق بسیار خطرناک است، ساخت‌وسازهای بلندمرتبطه در آن منطقه کنترل شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 915 هزار خودروی فرسوده در سه سال اخیر از رده خارج شده است و کل خودروهای فرسوده کشور 2 میلیون و 150 هزار عدد است. همچنین سیستم ساخت و تکنولوژی موتور انژکتوری را ارتقا داده‌ایم که به دنبال آن موتورسیکلت کاربراتوری خارج شده است.

متصدی درباره تعداد روزهای پاک و ناسالم هوای شهر تهران گفت: در مقایسه با سال 92 نزدیک به 60 روز کیفیت هوا مطلوب‌تر شده است و این اتفاق نه تنها در تهران بلکه در اصفهان و شیراز نیز افتاده است.
وی درخصوص هوای اهواز نیز گفت: بدون هیچ گونه تعارفی وضعیت هوای شهر اهواز نسبت به سال 92 بدتر شده است که دو علت اساسی دارد. یکی بحث فعالیت‌های نفتی است که در این باره بسیاری از واحدهای نفتی پلمپ شده است. در سال 93 و 94، روزانه 30 هزار بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان وارد می‌شد که ما در این باره حتی بحث توقف تولید نفت را داشته‌ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مشکل دیگر ما در اهواز مربوط به آلاینده PM2.5 است و این مربوط به گرد و غباری است که از کشورهای همسایه وارد می‌شود و بخشی از آن نیز مربوط به کانون‌های داخلی است که در این باره 60 تا 70 درصد تالاب هورالعظیم را آب گیری کرده‌ایم و برای بیان معضل ورود آلودگی هوای کشورهای همسایه از طریق قطعنامه‌های سازمان ملل متحد به دنبال جهانی کردن این مساله هستیم.  این مشکل پدیده‌ای است که به این سادگی کاهش پیدا نمی‌کند. در خوزستان 3 تا 4 هزار مالچ‌پاشی انجام داده‌ایم و نهال‌کاری کرده‌ایم.

متصدی با اشاره به اینکه در اهواز توانسته‌ایم منشاء بیماری‌های تنفسی را که بعد از اولین باران اتفاق می‌افتد، پیدا کنیم، گفت: در سال‌های گذشته 28 هزار نفر به دلیل مشکل تنفسی بعد از اولین باران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کردند که 10 هزار تا 18 هزار نفر در یک روز بودند ولی امسال تعداد مراجعه‌کنندگان در یک روز به 1000 نفر نرسیده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:  اگر عامل آلودگی هوا را خودرو و یا صنعت بدانیم، عامل اصلی آن در بارگذاری نادرست اینهاست. مشکلی که ما در شهرها با آن روبرو هستیم بارگذاری بیش از حد جمعیتی و صنعتی است. خوشبختانه در خصوص بارگذاری صنعتی محدوده 120 کیلومتری و 30 کیلومتری شهرهای بزرگ، همچنین 50 کیلومتری شهر اصفهان رعایت می‌شود. باید فعالیت‌های صنعتی و جمعیتی را به خصوص در اطراف شهر تهران کاهش دهیم.
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.