جای خالی دولت در توسعه حمل و نقل ریلی تهران
تیننیوز| مدیرعامل شرکت بهره برداری و حومه گفت: در شرايطي كه دولت وظايف خود را عمل نمي كند مردم خودشان به داد خودشان برسند.
137 آنلاین: دولت به روشهای مختلف مطالبات خود را از ما میگیرد اما ما نمیتوانیم مطالباتمان را از دولت بگیریم
پس از اعلام اعضاي شوراي شهر مبني بر پيشنهاد شهرداري براي افزايش 10-15 درصدي هزينه بليت مترو و اتوبوس، برخي منتقدان شهرداري از رايگان شدن ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه مترو به تبعيت از كشورهاي توسعه يافته سخن گفتند بدون اينكه اشاره اي به ملزومات اين اقدام از جمله حمايت دولت داشته باشند.
محمد احمدیبافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در اين باره مي گويد:
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت موطف شده است که بین دو تا 4هزار واگن خریداری کرده و در اختیار کلانشهرهای کشور قرار دهد که 50 درصد این واگن ها به مترو تهران و بقیه به هشت کلانشهر کشور اختصاص مییابد.
دولت به روشهای مختلف مطالبات خود را از ما میگیرد اما ما نمیتوانیم مطالباتمان را از دولت بگیریم.
پس از اعلام اعضاي شوراي شهر مبني بر پيشنهاد شهرداري براي افزايش 10-15 درصدي هزينه بليت مترو و اتوبوس، برخي منتقدان شهرداري از رايگان شدن ناوگان حمل و نقل عمومي به ويژه مترو به تبعيت از كشورهاي توسعه يافته سخن گفتند بدون اينكه اشاره اي به ملزومات اين اقدام از جمله حمايت دولت داشته باشند.
محمد احمدیبافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری متروتهران و حومه در اين باره مي گويد:
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، دولت موطف شده است که بین دو تا 4هزار واگن خریداری کرده و در اختیار کلانشهرهای کشور قرار دهد که 50 درصد این واگن ها به مترو تهران و بقیه به هشت کلانشهر کشور اختصاص مییابد.
دولت به روشهای مختلف مطالبات خود را از ما میگیرد اما ما نمیتوانیم مطالباتمان را از دولت بگیریم.
به طور متوسط ضریب سرنشین هر خودروی سواری شخصی 2 نفر است که معادل 20متر فضای ترافیکی اشغال میکند. در همین 20متر فضای ترافیکی یک تاکسی با ضریب سرنشین 4نفر فعالیت میکند. یک اتوبوس درونشهری هم به طور متوسط ضریب سرنشین 60 نفر است و معادل 100متر فضای ترافیکی اشغال میکند. اما هر یک رام قطار مترو با ضریب سرنشین حدود 2250 نفر میتواند معادل 1125 خودرو شخصی را از شهر خارج کند.
به طور معمول در ایران در خطوط مترو هر یک کیلومتر یک ایستگاه و یک رام قطار معادل یک قطار و 7واگن میخواهد، یعنی یک خط 40کیلومتری نیازمند 40رام قطار و 40 ایستگاه با انتظار سفر 5دقیقه است. از این تعداد رام قطار 10 تا 15 درصد در ذخیره و اورهال قرار میگیرد و الباقی فعالیت میکند.
در شرایطی که با مشکلاتی از جمله عدم توان و یا توجه دولتها به حملونقل عمومی تهران مواجه هستیم، مردم میتوانند در حوزه بهرهبرداری از مترو کمک کرده و ایفای نقش کنند.
این آمادگی را داریم که بخش خصوصی رام قطار وارد کند و از ظرفیت مترو استفاده کند و به صورت مشارکتی اقدام به جابجایی مسافر کند. همچنین بخش خصوصی میتواند رام قطارهای ما را اجاره کند تا ما بتوانیم قطارهای جدید وارد سیستم بهرهبرداری مترو کنیم.
تا به امروز چنین اتفاقاتی نیفتاده است اما روش BOO (سرمایهگذاریـ ساختـ بهرهبرداری) را با شورای شهر و هیات مدیره شرکت بهرهبرداری و معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کردهایم و همه با این موضوع موافقت کردهاند. این موضوع بسیار مهم است و مردم از این طریق میتوانند خودشان به داد خودشان برسند.
به طور معمول در ایران در خطوط مترو هر یک کیلومتر یک ایستگاه و یک رام قطار معادل یک قطار و 7واگن میخواهد، یعنی یک خط 40کیلومتری نیازمند 40رام قطار و 40 ایستگاه با انتظار سفر 5دقیقه است. از این تعداد رام قطار 10 تا 15 درصد در ذخیره و اورهال قرار میگیرد و الباقی فعالیت میکند.
در شرایطی که با مشکلاتی از جمله عدم توان و یا توجه دولتها به حملونقل عمومی تهران مواجه هستیم، مردم میتوانند در حوزه بهرهبرداری از مترو کمک کرده و ایفای نقش کنند.
این آمادگی را داریم که بخش خصوصی رام قطار وارد کند و از ظرفیت مترو استفاده کند و به صورت مشارکتی اقدام به جابجایی مسافر کند. همچنین بخش خصوصی میتواند رام قطارهای ما را اجاره کند تا ما بتوانیم قطارهای جدید وارد سیستم بهرهبرداری مترو کنیم.
تا به امروز چنین اتفاقاتی نیفتاده است اما روش BOO (سرمایهگذاریـ ساختـ بهرهبرداری) را با شورای شهر و هیات مدیره شرکت بهرهبرداری و معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح کردهایم و همه با این موضوع موافقت کردهاند. این موضوع بسیار مهم است و مردم از این طریق میتوانند خودشان به داد خودشان برسند.