برنامه جایگزین کردن موتور برقی در شهر تهران
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: آنگونه که نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان میدهد، موتورسیکلتهای موجود که کاربراتوری هستند، عامل ۱۶ درصد آلودگی هوای تهران محسوب میشوند.
به گزارش پانا، وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این خبر گفت: آنگونه که نتایج منتشر شده در سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران نشان میدهد، موتورسیکلتهای موجود که کاربراتوری هستند، عامل ۱۶ درصد آلودگی هوای تهران محسوب میشوند.
وی تأکید کرد: شهرداری تهران درصدد برآمده تا برای حذف این بخش از آلودگی هوا، برنامه جایگزین کردن آنها با موتور برقی را در قالب یک چرخه ایجاد کند و به حرکت درآورد.
حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مسیر جایگزین کردن موتورهای برقی به جای کاربراتوری، فاصله قیمتی آنها بود که در موتور برقی قیمت ۹. ۵ میلیون تومان و موتور کاربراتوری قیمتی به مراتب پایینتر داشت، افزود: در سال گذشته ۲ اقدام صورت گرفت که یکی پایان شمارهگذاری موتورهای کاربراتوری جدید بود که موتورهای انژکتوری با قیمت ۷ میلیون تومان باید جایگزین آن میشد و قیمتی نزدیک به موتور برقی داشت.
وی در ادامه گفت: اقدام دوم نیز بحث افزایش یارانه خرید موتورهای برقی بود. شهرداری تهران پیش از این قرار بود ۱. ۸ میلیون تومان به خرید هر موتوربرقی یارانه بدهد که این عدد را به ۲. ۵ میلیون تومان رساندیم تا قیمت یک موتور انژکتوری با یک موتور برقی کاملا برابر شود و قابل رقابت باشد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، با بیان اینکه بخش دیگر از برنامه جایگزین کردن موتوربرقی، آوردن موتور برقی به بازار خرید بود، تصریح کرد: در این راه با شرکتهای دارای صلاحیت واردکننده و پلاک کننده مذاکره کردیم. یکی از بحثهای اساسی ما در این زمینه توجه به موتورهایی بود که برای کار مناسب باشند.
حسینی بیان داشت: در حال حاضر بسیاری از موتورهای کاربراتوری که بیشتری پیمایش را در شهر دارند، موتورهای کار هستند. بنابراین باید موتوری وارد کشور میشد که بتواند با پیمایش بالا، دستکم برای ۱۰۰ کیلومتر تردد مناسب باشد. در مذاکره با شرکتها چرخه جدیدی را تعریف کردیم که یارانه ۲. ۵ میلیون تومانی شهرداری برای موتور برقی را به عنوان تسهیلات بلاعوض به تولید کننده بدهیم تا قیمت عرضه این شرکت را از رقم قیمت اصلی کم کند و به همان عدد ۷ میلیون تومانی برسیم که موتورهای انژکتوری دارند. از طرفی شرکت لیزینگ شهر را هم وارد این چرخه کردیم تا شرکتهای وارد کننده پس از دریافت وام، به جای اینکه وام را به لیزینگ برگردانند، سند فروختن موتور برقی به اشخاص را برگردانند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفت: نخستین شرکتی که با ما قرارداد امضا کرد سایپا بود. این شرکت تعهد کرد تا ۵۰۰ دستگاه موتور برقی موجود کند که ۲۰۰ دستگاه آن در تیرماه وارد تهران میشوند.