◄ تراموا برای تهران گزینه مناسبی است؟
اگرچه طبق اعلام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری، ظرف چهار سال آینده اولین خط تراموا در تهران راهاندازی خواهد شد اما برخی کارشناسان معتقدند میتوان به جای تراموا گزینههای دیگری را بررسی کرد.
اگرچه طبق اعلام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری، ظرف چهار سال آینده اولین خط تراموا در تهران راهاندازی خواهد شد اما برخی کارشناسان معتقدند میتوان به جای تراموا گزینههای دیگری را بررسی کرد.
به گزارش تیننیوز، بر اساس گفتوگویی که در یک گروه مجازی ریلی و در بین کارشناسان حوزه حملونقل ریلی صورت گرفت، این کارشناسان معتقدند سرعت تراموا کم و گنجایش آن زیاد نیست وضمن اینکه خیابانهای تهران فضایی برای ریلگذاری ندارند.
به اعتقاد آنان تراموا برای شهرهای بزرگ و نیز در ابرشهر تهران آن هم با ترافیک میکس با وسایل نقلیه، گزینه مناسبی نیست.
به گفته کارشناسان با توجه به بافت غیراصولی یک کلانشهر مانند تهران بهراحتی نمیتوان از الگوهای بینالمللی برای سیستم مکمل مترو استفاده کرد.از اینرو کپیبرداری عجولانه از سیستمهایی با ظرفیت 5 هزار PPHPD (حجم سفر در هر جهت در یک ساعت) که در شهرهای 300 هزار نفری اروپایی فعال هستند لزوماً نمیتواند گزینه حملونقل عمومی تهران باشد.این موضوع کار کارشناسی و تنظیم بر مبنای شرایط داخلی را میطلبد. بر این اساس تراموا در تهران نمیتواند موثر باشد.اگر مسیر محافظت شده یا خط ویژه باشد شرایط بهتر است اما نام این سیستم دیگر تراموا نیست.
بزرگراه همت و حکیم بنظرم تنها گزینه های مناسب هستند . حکیم میتواند شهریار و شهر قدس بوسیله قطار سبک برقی متصل کند .
همت هم محور شرقی غربی تهران پوشش دهد.
خیابان ولیعصر و ازادی بدلیل چهار راه های متعدد قابلیت ضعیفی دارند.و سیستم lrt با خطوط اختصاصی نیاز دارند.
اما بزرگراه همت با افتتاح ازادراه تهران شمال و اتصال به کرج سیستم قطار سبک میتواند کمک کننده باشد.
البته باید شرکت های کارشناسی دارای سابقه کار در اروپا و ژاپن که این سیستم ها را اجرا کردند شهرداری تهران مشاوره بگیرد چون انها با تجربیات خود از مشکلات اگاه ترند