بازدید سایت : ۷۹۱۸۴
یک کارشناس مدیریت شهری مطرح کرد:

◄ نظریه مردود ساخت پارکینگ در مرکز شهر

با افزایش رو به گسترش استفاده از خودروهای شخصی این فکر به اذهان خطور می‌کند که تنها راه علاج آن، احداث پارکینگ در مراکز شهرها است، شاید در گذشته این تفکر دارای طرفدارانزیادی بود اما، امرزوه این نظریه مردود اعلام شده و کارشناسان حمل‌ونقل و مدیریت شهری ساخت پارکینگ در قلب شهر را یکی از عوامل ترغیب مردم به استفاده از خودروهای شخصی می‌دانند.

نظریه مردود ساخت پارکینگ در مرکز شهر
تین نیوز |

با روند رو به افزایش استفاده از خودروهای شخصی برای سفرهای کاری شهر تهران، این فکر به اذهان خطور می‌کند که تنها راه علاج ترافیک کنونی، احداث پارکینگ در مراکز شهرها است، شاید در گذشته این تفکر  طرفداران زیادی داشت اما امرزوه این نظریه مردود اعلام شده و کارشناسان حمل‌ونقل و مدیریت شهری ساخت پارکینگ در قلب شهر را یکی از عوامل ترغیب مردم به استفاده از خودروهای شخصی می‌دانند.

یک کارشناس مدیریت شهری و حمل‌ونقل در این‌باره گفت: احداث پارکینگ در مجاورت ایستگاه‌های اصلی حمل‌ونقل و پایانه‌های اتوبوس هرچند از ضروریات شهری است اما احداث و توسعه پارکینگ با این دیدگاه که باید تعداد زیادی پارکینگ در نقاط مختلف شهر، به‌ویژه در نقاط مرکزی که حجم تردد بالاتری دارند خود باعث ترافیک و مشکلات تردد خواهد بود.

امیر مقیمی افزود: در دنیا ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی در مراکز شهر را عامل منفی تلقی می‌کنند مگر این‌که با مکانیزم قیمت‌ها بتوان زمان توقف و انگیزه خودروها را به شدت کاهش داد، زیرا پارکینگ فراوان و ارزان، محرک استفاده از خودروهای شخصی است، لذا این اتفاق تنها در سایه توجه به مکانیزم‌هایی که بر کاهش تقاضای استفاده از خودرو شخصی تاثیر می‌گذارد باید تمرکز کرد.

وی با بیان این‌که «شاید ساخت پارکینگ بتواند نیاز مقطعی مساله پارک خودرو را برطرف کند»، گفت: به این ترتیب اگر چه به ظاهر مشکل پارک خودروها حل می‌شود ولی مشکل ترافیک افزایش پیدا می‌کند، اما در صورت مناسب بودن حمل‌ونقل عمومی و کاهش تعداد استفاده از خودروهای شخصی، ضرورت گسترش پارکینگ‌های عمومی نیز کاهش پیدا می‌کند.

به گفته مقیمی، از سوی دیگر اجرای قوانین از جمله اعمال جرایم سنگین برای افرادی که خودرو خود را در مکان‌های پارک ممنوع  و در حاشیه خیابان‌ها پارک می‌کنند، متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، تا جایی که در کنار پارکینگ‌های طبقاتی که معمولا نیمه خالی هستند، همواره خیابان‌ها مملو از خودروهای پارک شده در نقاط غیر مجاز یا پارک دوبله هستند زیرا برای صاحبان خودرو، هزینه‌ای ندارد و کار به جایی رسیده برای پارک خودرو صاحبان مشاغل، نسبت به حاشیه خیابان احساس تملک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد:  ساخت پارکینگ را باید در حد نیاز  ارتقا داد و از گسترش بی‌رویه آن جلوگیری کرد و در چنین شرایطی که حمل‌ونقل عمومی، نظارت پلیس بر تخلفات رانندگان در پارک خودروها و هزینه استفاده از پارکینگ عمومی با مکانیزم مطلوب ارتقا پیدا نکرده است، بررسی و محاسبه میزان پارکینگ‌های عمومی مورد نیاز ،طبق استانداردهای جهانی نیست و باید در این راستا به سمتی گام برداشت که با ساخت پارکینگ با مشکل جدیدی در شهر مواجه نباشیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.