ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانهها
تین نیوز | با ادغام سه سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانههای مسافربری شهرداری شیراز، سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری تشکیل شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی این شهر در روند تصویب این طرح گفت: بر اساس قانون مدیریت سوخت در راستای یکسانسازی امر حمل و نقل عمومی شهرداریهای شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت این اختیار را پیدا کردهاند که با ادغام سازمانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی، مدیریت حمل و نقل را تجمیع کنند.
علی زحمتکش افزود: از طرفی با وجود سازمان پایانههای مسافربری به عنوان یک سازمان همسنخ با این دو سازمان، طرح ادغام سه سازمان توسط شهردار مطرح و در جلسات مختلف توسط کمیسیون حمل و نقل تصویب شد.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی، تمرکز زدایی و ارجاع امور حمل و نقل بار و مسافر به بخش خصوصی از بحثهای اساسی کشور است که ما قبل از این اساسنامه شرکتهای مسافربری بخش خصوصی را تقدیم شورا کرده بودیم و یکی از پیش نیازهای آن تاسیس سازمان مدیریت حمل مسافر بود.
زحمتکش اضافه کرد: با توجه به آن که قرار است جابجایی مسافر با اتوبوس، تاکسی و مترو در آینده به بخش خصوصی واگذار شود، یکی از لوازم آن شکلگیری مدیریتی یکپارچه در این زمینه است.
سازمان بازرسی مقصران عدم اجرای طرح ترافیک شیراز را محاکمه کند
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در این زمینه گفت: باید مشخص شود آیا این طرح ادغام در جایی از کشور اجرا شده و یا اینکه شیراز پییشقراول است.
محمد رضا هاجری افزود: من احساس میکنم این طرح به فروپاشی تاکسیرانی و اتوبوسرانی منجر میشود و در نهایت مانند طرح ترافیک شیراز آبروی شورا میرود و بیت المال مسلمین هدر خواهد رفت.
وی ادامه داد: طرح ترافیک سه میلیارد تومان به کشور و فارس ضرر زد و لازم است سازمان بازرسی مقصران عدم اجرای این طرح را شناسایی و محاکمه کند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سخنان این عضو شورا گفت: شهرداری و شورا در مورد طرح ترافیک شیراز هیچ تقصیری نداشتند.
غلام مهدی حقدل افزود: یکی از دلایل این ادغام، بسترسازی طرح ترافیک در آینده است.
دیگر عضو شورا که در این زمینه به اظهار نظر پرداخت، علی راستگو بود، وی اظهار داشت: هر طرحی که قرار است اجرایی شود باید مشکلات آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: لازم است بیان شود که به چه دلیل باید این کار انجام شود و آیا تاکسیرانی و اتوبوسرانی در شرایط فعلی مشکل دارند که لازم است این تغییر صورت گیرد.
راستگو تصریح کرد: در همین شرایط حجم و تعداد تاکسیها باعث شده مدیریت کار بسیار مشکل باشد و از سویی رانندگان نیز دسترسی کمی به مدیریت دارند و با انجام این کار ارتباط مدیریت و کارکنان کمرنگتر نیز خواهد شد.
راستگو خاطرنشان کرد: واگذار کردن امور به بخش خصوصی در کلام زیبا است و همین خصوصیسازی باعث تعطیلی 700 کارخانه در فارس شده است.
وی بیان کرد: اگر بحثی در شورا مطرح میشود باید با ادله و کارشناسی باشد چنان که در مورد طرح ترافیک فرمانده بنابر آنچه در رسانهها ذکر شده جدید نیروی انتظامی گفته اجرای آن ضرورت ندارد و به این ترتیب میلیاردها تومان هزینه که انجام شده با این وضعیت بر باد میرود.
یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز در مورد این طرح گفت: این طرح در مورد مدیریت حمل و نقل است که اگر مدیریت آن واحد باشد بهتر انجام شود.
زین العابدین عرب افزود: اگر این تشکیلات و هیئتمدیرههایی که در بحث حمل و نقل وجود دارد تجمیع شود بدنه شهرداری کوچک شده و چابکتر میشود و هماهنگیها نیز بیشتر خواهد شد.
رئیس کمیسیون گردشگری شورا در مورد این پیشنهاد ابراز داشت: مسئله کوچکسازی پیشنهاد خوبی است اما مدیریت قوی است که موفقیت آن را تضمین میکند.
بهرام پارسایی افزود: در این زمینه جا دارد از تجارب موفق سایر شهرها نیز استفاده شود.
دلیل عدم اجرای طرح ترافیک ناهماهنگی نیروی انتظامی فارس بود
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همین مورد بیان کرد: این سازمانها ساخته فکر و ذهن خود ما هستند و گاه گردش مالی یک پیتزافروشی از برخی سازمانهای شهرداری بیشتر است.
رضا محمدیان افزود: این سه سازمان گاه کار مشترک دارند و نیروهای آن همپوشانی دارند.
وی ادامه داد: این که دوستان میگویند آیا این کار در شهرهای دیگر انجام شده یا خیر، استدلال صحیحی نیست و آیا قرار است شیراز همواره دنبالهرو شهرهای دیگر بوده و از نزد خود ابتکار عمل نداشته باشد.
محمدیان تصریح کرد: مثالی که دوستان در مورد طرح ترافیک میزنند نیز مصداق ندارد که عدم موفقیت آن عدم هماهنگی نیروی انتظامی با شهرداری بود که طرح ترافیک در تهران، مشهد، کرمانشاه و بسیاری شهرهای دیگر انجام شده و مشکلی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: این اساسنامه اکنون در کلیات تصویب میشود به وزارت کشور رفته و موارد متعدد آن بازنگری و بررسی دقیقتر خواهد شد و به طور قطع با رخ دادن آن، بخش خصوصی بسیار بهتر از وضع فعلی حمل و نقل را مدیریت خواهد کرد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری نیز در مورد این طرح به اظهار نظر پرداخت و گفت: کاری که تبعات آن به طور مستقیم بر روی مردم است را حداقل شورا نباید پیشقدم شود.
محمدرضا دیهیمی افزود: اگر بحث کوچکسازی تنها تبدیل دو مدیر به یک مدیر است هیچ سودی ندارد.
وی تصریح کرد: در این زمینه مناسب است از تجارب شهرهای دیگر استفاده کنیم چرا که تبعات این موارد به طور مستقیم با مردم ارتباط دارد.
غلامعلی ترابی دیگر عضو شورا بود که در مورد این طرح اظهار داشت: تشکیل سازمان حمل و نقل درون شهری در ظاهر خوب است اما باید به طور دقیق مشخص شود این ادغام چه جزییاتی دارد و قرار است.
وی افزود: در این طرح تاکسیرانی و اتوبوسرانی هر کدام به طور دقیق قرار است چه کارهایی انجام دهند و چه تغییراتی داشته باشند.
وی بیان کرد: روی این موضوع باید طمانینه بیشتری داشته باشیم و جزئیات آن به طور دقیق بررسی شود.
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری شورا نیز در مورد این طرح ابراز داشت: با پیش رفتن امور زیست انسانی مسائل پیچیدهتر میشود.
سید محسن معین تصریح کرد: تجربیات ادغام شکست خورده است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی یک مثال محسوب میشود و در عمل هر دو وزارتخانه و بدنه آن باقی هستند.
وی ادامه داد: اگر منظور هماهنگی بین این سه نهاد است، در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری متولی هر دو است و اگر منظور کوچکسازی است باید تعداد نفرات کاهش یابد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا در پاسخ به انتقادات طرح شده، گفت: به جای این که ذهنیت مثبت یا منفی را مبنای اظهار نظر قرار دهیم بهتر است از کمیسیون در مورد جزئیات طرح سوال کنیم.
احمد رضا نقیب زاده افزود: در مورد طرح ترافیک که مثال زده شد باید بگوییم این طرح در زمان خود به طور قطع اجرا میشود و نباید حاشیه ایجاد کند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز دوباره وارد بحث شد و در پاسخ به مواردی که اعضای شورا بیان کردند، اظهار داشت: اگر دو موضوع که با هم سنخیت ندارند مقایسه شود صحیح نیست که ادغام سه سازمان نظارتی با دو یا چند وزارتخانه اجرایی قابل مقایسه نیست.
علی زحمتکش ادامه داد: درست که 12 هزار تاکسی در شهر کار میکنند اما تاکسی و اتوبوس در مالکیت شهرداری نیست و بنابراین بحث اجرا در کار نبوده و تنها در مورد واحد شدن نظارت شهرداری بحث میشود.
وی تصریح کرد: دقت کنیم سه سازمان داریم که سه ساختار تشکیلاتی دارد، هر یک برای خود معاون، امور مالی، امور اداری و چندین عضو هیئتمدیره دارد، اما رئیس هیئتمدیره هر سه سازمان یک نفر است.
معاون شهردار شیراز خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد بوده که ابتدا در شیراز مطرح شده اما شهرهای دیگر آن را اجرایی کرده و به نام خود ثبت کردهاند.
وی اضافه کرد: سازمان اتوبوسرانی کارواش و شرکتهای تعمیراتی طرف قرار داد دارد و ادغام میتواند خیری به رانندگان تاکسی برساند و سازمان پایانهها که درآمدزا است وقتی با تاکسیرانی هزینه بر ادغام شود امکان اصلاحات در تاکسیرانی بیشتر میشود.
زحمتکش بیان کرد: الان مدیریت واحد نداریم و ممکن است برخی خطوط اتوبوسرانی هم مسیر با خط تاکسیرانی باشد.
وی با بیان اینکه در برخی کشورها مدیریت حمل مسافر در قالب یک وزارتخانه است، گفت: این موضوع هیچ تبعات اجتماعی ندارد و این سازمانها قرار نیست از شهرداری منفک شوند و جایگاه نظارتی شهرداری بر سه سازمان باقی میماند.
زحمتکش در ادامه اظهار داشت: هر کدام از این سازمانها در حال حاضر یک ساختمان ستادی در مناطق مختلف شهر دارند و یکی از مزایای این ادغام، یکی شدن ساختمان ستادی هر سه سازمان است.
معاون شهردار شیراز یادآور شد: قرار نیست از نیروهای ذیحسابی، نگهبانی و بدنه ستادی این سه سازمان افرادی حذف شوند بلکه میتوان نیروهای مازاد را در بخشهای دیگر مورد نیاز مانند قطار شهری بکارگیری کرد.
در پایان این مباحثات اما طرح ادغام سه سازمان مورد نظر به تصویب اعضای شورا رسید.
ساختار و شرح وظایف سازمانی باید بعد از تایید وزارت کشور بررسی و مصوب شود.