همگرایی صنعت حمل و نقل و توسعه شهری در دولت تدبیر و امید
محمدسعید ایزدی*: توجه به ویژگیهایی که شهرها، محلهها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا میکنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفولمانده برنامههای توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
محمدسعید ایزدی*: توجه به ویژگیهایی که شهرها، محلهها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا میکنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفولمانده برنامههای توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
به مناسبت هفته حمل و نقل، ضمن ارج نهادن به خدمات ارزشمند کلیه دست اندرکاران این صنعت زیر ساختی کشور در حوزه های حمل و نقل جادهای، هوایی، ریلی و دریایی، ضروری است به تغییر رویکردی که نسبت به مقوله حمل و نقل در دولت یازدهم ایجاد و بر همپیوندی میان حمل و نقل و توسعه شهری تاکید شد، نیز اشاره شود. این تغییر نگرش که از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی بنیان گذاشته و متناوبا مورد پیگیری و توسعه قرار گرفت، توانست زمینهای را برای تعریف مجموعهای از محورهای موضوعی با هدف توسعه سیاستهای حمل و نقل در چارچوب برنامه های توسعه ملی، منطقهای و شهری فراهم آورد و بدین جهت با افزایش اثرگذاری مطلوب و متقابل این دو حوزه و بهرهگیری از ظرفیتهای هرکدام، گامی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بردارد.
این سیاست متاثر از دو راهبرد اصلی مورد تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی، ارتقای "زیستپذیری" ( Livability )و توسعه نظام "جابجایی" ( Mobility ) پیگیری و به اجرا گذاشته شد. توجه به ویژگی هایی که شهرها، محله ها و فضاهای عمومی به لحاظ خطوط مختلف حمل و نقلی پیدا می کنند و تاثیراتی که از آنها میپذیرند و برآنها میگذارند، فصل مشترک مغفول مانده برنامه های توسعه شهری و برنامههای حمل و نقلی بوده است که دولت تدبیر و امید میکوشد با برنامهریزی در محورهایی نظیر موارد زیر، یکپارچگی و بهرهوری این صنعت را بهبود بخشد.
محورهای موضوعی اقدامات بعمل آمده در دولت یازدهم عبارتند از:
- توسعه کریدورهای حمل و نقل متناسب با سیاستهای توسعه ملی در چارچوب اندیشه ایرانشهری
- تبیین سیاست "معماری راه" برای نخستین بار در کشور و تدوین دستورالعمل اجرایی آن با هدف ارتقای کیفی راه نه به عنوان مسیر اتصال مبداء و مقصد بلکه به عنوان گذرگاهی ایمن، مجهز و امن برای سفری بین دو زیستگاه انسانی
- انتشار تجارب بینالمللی در اجرای سیاست معماری راه
- انتقال ایستگاههای راهآهن به درون شهر به منظور ایجاد همپیوندی بین نظام حمل نقل درون و برون شهری
- مستندسازی میراث ارزشمند راه آهن کشور و تشکیل پرونده ثبت جهانی این مجموعه ارزشمند
- مستندسازی تجارب حفاظت و بهرهبرداری مجدد از کاروانسراهای ایران با هدف ترویج فرهنگ حفاظت و مرمت آثار ارزشمند راهوندهای معماری ایران
- تبیین سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ( TOD)، تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و شورای حمل و نقل و تهیه سند راهنمای اجرای این سیاست نوین
- اعتلای معماری ساختمان های وابسته به نظام حمل و نقل اعم از ایستگاه ها، ترمینال ها و مجموعه های خدماتی وابسته به راه، راهآهن و فرودگاه با تاکید بر حفظ ارزشهای بومی، احترام به زمینه در عین بروز خلاقیت و نوآوری و بهرهگیری از فنآوریهای نوین
- توسعه حمل و نقل حومه ای بمنظور تسهیل نظام جابجایی شهروندان در قلمرو شهر و سرزمین پیرامون
- تاکید بر حمل و نقل ترکیبی با تاکید بر کاهش استفاده از اتومبیل شخصی، کاهش بار حمل و نقل زمینی و توسعه حمل و نقل ریلی
*معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی