بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

صدور معاینه فنی غیر واقعی در اتوبوس های بین شهری

صدور معاینه فنی غیر واقعی در اتوبوس های بین شهری

تین نیوز | رییس سابق پلیس راهور تهران با انتقاد از اینکه سیستم معاینه فنی خودروها و بویژه اتوبوس ها در کشور هوشمند، یکپارچه و قابل کنترل نیست، گفت: این موضوع موجب کاهش ایمنی اتوبوس و به خطر افتادن جان مردم می شود.
 
سیدهادی هاشمی با بیان اینکه به دلیل یکپارچه نبودن سیستم معاینه فنی در ایران، تخلفات زیادی در این حوزه همچون سوری یا تقلبی بودن معاینه فنی ها، رخ می دهد، افزود: اتوبوس ها وسایل حمل و نقل عمومی هستند که ایمنی آنها بسیار حائز اهمیت است چرا  که با جان مردم سر و کار دارد، اما اکنون در کشور کار به گونه ایست که شرکت های مسافربری مهر معاینه فنی در اختیار دارند و بدون توجه روی صورت وضعیت همه اتوبوس ها مهر معاینه فنی می زنند و اینچنین می شود که ما تا این میزان مشکلات و تصادفات در جاده داریم.
 
وی با تاکید بر اینکه وقتی اتوبوس با تخلف و بدون ایمنی کامل وارد جاده می شود احتمال وقوع تصادف افزایش پیدا می کند، افزود: براساس قانون مدیران فنی شرکت های مسافربری باید قبل از حرکت اتوبوس تمامی موارد مربوط به ایمنی و کنترل اتوبوس و راننده را قبل از حرکت و خروج از پایانه چک کنند و سازمان راهداری وزارت راه نیز باید بر این موارد نظارت داشته باشد، که متاسفانه این اقدامات به درستی انجام نمی شود.
 
هاشمی تصریح کرد: تخلف از درون پایانه های مسافربری و وزارت راه و شهرسازی است چرا که اینها عامل اصلی جریان ترافیک، مسافر و بار هستند و در کاهش حوادث نقش دارند.
 
وی با بیان اینکه پلیس نمی تواند همه خودروها را کنترل کند و به صورت رندم اقدام به این کار می نماید، افزود: شاید در برخی موارد کنترل پلیس هم نقص هایی داشته باشد به عنوان مثال چکش که باید در کنار شیشه اتوبوس های کلر دار باشد و یا اینکه دربا عقب اتوبوس که اغلب از سوی رانندگان مسدود و آن قسمت به عنوان انباری استفاده می شود، از سوی پلیس چک نمی شود و اینها همه در مواقع اضطرار همچون آتش سوزی اتوبوس منجر به بروز فاجعه شود.
 
وی با تاکید بر اینکه دفتر کالا و مسافر معاونت حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وزارت راه رسالتش کنترل این موضوعات است گفت: متاسفانه نظارت و کنترل این موارد در کشور ما ضعیف است اگر این موارد کنترل می شد و معاینه فنی به صورت کامل انجام می گرفت ما اینقدر حادثه در کشور نداشتیم.
 
وی افزود: میزان بالای تخلفات، دستکاری اتوبوس ها و کاهش ایمنی  اتوبوس ها نشان می دهد که موارد معاینه فنی واقعی کم است چرا که اگر درست بود با این حجم از تخلفات و حوادث مواجه نبودیم.
  
مصوبه مجلس عامل از بین رفتن ایمنی در کشور  رییس سابق پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه مجلس مصوبه ای را تصویب کرد که براساس آن وسائط نقلیه تا 5 سال نیاز به معاینه فنی ندارد، افزود: این مصوبه یکی از عوامل از بین رفتن ایمنی در بخش حمل و نقل کشور و کشته و مجروح شدن بسیاری از هموطنانمان، است.
 
وی افزود: بسیاری از خودروها حتی 24 ساعت بعد از ورود به چرخه حمل و نقل تنظیماتشان به هم می خورد و یا اینکه راننده باک اضافه نسب کرد و دخل و تصرف در اتوبوس که خودرویی عمومی است انجام داد، این موارد نباید چک شود؟
 
هاشمی گفت: چطور ممکن است یک خودرو پرتردد مثل اتوبوس که با جان مردم سروکار دارد  5 سال معاینه فنی نگیرد؟

وی ادامه داد: اینطور می شود که بسیاری از موارد ایجاد تغییرات راننده در اتوبوس کشف نمی شود و تصادفات ناشی از کاهش ایمنی اتوبوس نیز هر روز در کشور رخ می دهد. 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.