◄ توسعه پیادهمحوری و استفاده از دوچرخه در شهرهای کوچک
مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به نیاز کمتر شهرهای کوچک به حملونقل موتوری و ریلی گفت: باید شهرهای کوچک را به سمت پیاده محوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم.
مرضیه حصاری، مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به نیاز کمتر شهرهای کوچک به حملونقل موتوری و ریلی گفت: باید شهرهای کوچک را به سمت پیادهمحوری و استفاده از دوچرخه هدایت کنیم.
حصاری با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای ایران وسعتی مانند برخی از شهرهای اروپایی دارند اظهارکرد: با وجود اینکه در شهرهای اروپایی دوچرخه مُد اصلی حملونقل است؛ متأسفانه این شهرهای کشور نیز بهدنبال این هستند که مترو یا تراموا داشته باشند. در حالیکه میتوان با توسعه زیرساختهای پاک در کنار فرهنگسازی، مردم را تشویق به استفاده از دوچرخه و پیادهروی کرد تا دیگر نیازی به استفاده از حملونقل موتوری نداشته باشند.
او ادامه داد: نمیتوان گفت که کلانشهرها و خصوصاً تهران به سمت مُد حملونقلی دوچرخه حرکت کنند چون آلودگیهای هوا، آلودگی صوتی، تردد زیاد خودرو و مسافتهای طولانی این امکان را فراهم نمیکند که شهروندان از این مد حملونقلی بهعنوان مد جایگزین استفاده کنند؛ اما این مد برای شهرهای کوچک مؤثر خواهد بود.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور اضافه کرد: در مطالعاتی که درزمینهٔ حوزه حملونقل کشورهای پیشرفته و بررسی تعداد شهرهایی که سیستم حملونقل ریلی دارند انجام شد، این نتیجه به دست آمد که در کشورهای پیشرفته هم تنها چند شهرشان مترو داشته و باقی شهرها از مدهای دیگری استفاده میکنند و ایران جزو معدود کشورهایی است که ۹ شهر آن قطار شهری دارد.