بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

◄ معضلات عدم برخورد پلیس با یک تخلف محرز

در ساعات پایانی طرح‌ترافیک خط کناری اتوبان‌های منتهی به طرح‌ترافیک تبدیل به پارکینگی برای افرادی می‌شود که می‌خواهند پس از پایان طرح‌ترافیک وارد این محدوده بشوند.

معضلات عدم برخورد پلیس با یک تخلف محرز
تین نیوز |

در ساعات پایانی طرح‌ترافیک خط کناری اتوبان‌های منتهی به طرح‌ترافیک تبدیل به پارکینگی برای افرادی می‌شود که می‌خواهند پس از پایان طرح‌ترافیک وارد این محدوده بشوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این اقدام رانندگان متخلف با  کاهش عرض مسیر عبوری خودروهای دیگر باعث بروز مشکلات زیادی برای خودروهای دیگر می‌شود.

در صورت ادامه اغماض نسبت به این تخلف آشکار که از سوی عده‌ای از شهروندان سر می‌زند، وضعیت ترافیک در سال آینده با اضافه شدن محدوده زوج و فرد به معابری که تردد در آن‌ها نیازمند پرداخت عوارض است، بغرنج‌تر خواهد شد.

 تصویری که از ترافیک تهران و آنچه هرروز در یک ساعت و نیم پایانی اجرای طرح‌ترافیک و زوج و فرد در معابر شهر اکران می‌شود، نتیجه دو اتفاق متفاوت از یک جنس است که یکی در بزرگراه‌های اصلی منتهی به محدوده زوج و فرد و دیگری در معابر شریانی منتهی به محدوده طرح‌ترافیک رخ‌داده و مشکلات ترافیکی متفاوتی برای شهروندان رقم می‌زند.

ماجرا ازاین‌قرار است که بخشی از پهنه بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی که برای حرکت خودروها طراحی‌شده، در فاصله ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹ هرروز به توقفگاه خودروهای شخصی تبدیل می‌شود و کارکرد شبانه بزرگراه‌ها را به «پارکینگ رایگان» تغییر می‌دهد.

محدوده زوج و فرد شهر تهران بخشی از طول ۱۰ معبر بزرگراهی را نیز شامل می‌شود و تمام شهروندانی که دست‌کم از یکی از سه بزرگراه اصلی شامل بزرگراه‌های مدرس، همت و حکیم تردد می‌کنند با پدیده مذکور برخورد کرده‌اند. آن‌ها مشاهده می‌کنند که در مسیر غرب به شرق بزرگراه‌های همت و حکیم و نیز مسیر شمال به جنوب بزرگراه‌ مدرس، تعداد زیادی از خودروسواران در حاشیه بزرگراه به سمت محدوده زوج و فرد یک خط عبور را به پارکینگ تبدیل کرده و متوقف‌شده‌اند.

راننده و سرنشین در این خودروها حضور دارند و برخی از آن‌ها روشن و البته برخی نیز خاموش هستند. هراندازه که به زمان پایان اجرای روزانه طرح‌ترافیک و زوج و فرد (ساعت ۱۹) نزدیک‌تر می‌شویم، این صف نیز به‌تدریج طولانی‌تر شده و از جایی به بعد، به‌صف دوبله تبدیل می‌شود. مشاهده میدانی نشان می‌دهد طول این صف بعضاً به یک کیلومتر هم می‌رسد. این رخداد هرروزه که شهروندان متخلف با توقف در بزرگراه برای فرار از پرداخت عوارض تردد رقم می‌زنند، نوعی ازدحام متفاوت ترافیکی را در تهران رقم‌زده است که جنس آن با ترافیک در طول روز و در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی در کل معابر شهر تفاوت دارد.

عامل ترافیک دومینویی در تهران

مهم‌ترین پیامد توقف خودروها در حاشیه معابر در یک ساعت و نیم منتهی به زمان پایان اجرای طرح‌های ترافیکی پایتخت، «ایجاد ترافیک دومینویی» در سطح شهر است؛ چراکه توقف در خروجی بزرگراه‌های منتهی به محدوده طرح‌ترافیک با اشغال سطح مفید معبر، فضای اختصاص‌یافته به خودروهای درحال عبور را می‌کاهد و ترافیک ناشی از آن به معابر داخل محدوده زوج و فرد و طرح‌ترافیک نیز پس می‌زند.

پیامد دیگر این رفتار ناصحیح ایجاد سد معبر بزرگراهی است که سبب می‌شود حتی شهروندان قانون‌مداری که قصد دارند با پرداخت عوارض، از این معبر عبور کرده و مشکلی با پرداخت بهای منظور شده در حساب شهروندی خود ندارند نیز، نتوانند به‌صورت طبیعی از خروجی بزرگراه عبور کنند و صف ترافیک خودروهای درحال عبور نیز تحت تأثیر رفتار متخلفان افزایش می‌یابد.

در معابر غیر بزرگراهی محیط پیرامونی محدوده طرح‌ترافیک نیز این مشکل به شکل دیگری وجود دارد؛ به‌این‌ترتیب که در یک خط عبوری از حاشیه خیابان‌های ورودی به طرح‌ترافیک در ساعات ۱۷:۳۰ تا ۱۹ به پارکینگ خودروها بدل می‌شود و به ترافیک طبیعی ساعات اوج عصرگاهی دامن می‌زند. از سوی دیگر معمولاً خط عبوری حاشیه خیابان‌های محدوده طرح‌ترافیک در اشغال توقف موقت خودروهای دیگر است و درنتیجه خودروسوارانی که قصد ورود رایگان به این محدوده پس از ساعت ۱۹ را دارند، خط عبوری دوم خیابان‌ها را اشغال می‌کنند.

به‌رغم اینکه توقف در بزرگراه یک تخلف آشکار است و جریمه قانونی برای آن وضع‌شده است، رفتار تکرارشونده متخلفان درزمینهٔ سد معبر بزرگراهی نشان از ناتوانی متولیان مدیریت ترافیک شهر تهران در مهار این عارضه دارد.

هم پلیس راهور و هم متولیان مدیریت ترافیک در شهر تهران در قبال پایان دادن به این نقص طرح‌ترافیک و زوج و فرد مسئولیت دارند، هرچند کارشناسان نقش پلیس را در این میان پررنگ‌تر ارزیابی کرده و برخورد مسئولانه با این اغتشاش ترافیکی را خواستار هستند.

راهکاری که برای مهار این پدیده وجود دارد کاملاً روشن است. ابزار قانونی جریمه در اختیار پلیس راهنمایی و رانندگی قرار دارد و به‌واسطه آن می‌تواند با اعمال قانون متخلفان، از تکرار این تخلف جلوگیری کند. برابر مقررات توقف در بزرگراه کاملاً ممنوع بوده و صرفاً در بزرگراه‌هایی که خط اضطراری برای آن‌ها تعریف‌شده، امکان توقف آن‌هم به‌تناسب شرایط اضطرار رخ‌داده ممکن است.

در این میان یک معمای مرموز وجود دارد؛ اینکه چرا پلیس باوجود پشتوانه قانونی متخلفان مذکور را جریمه نمی‌کند؟

آن‌گونه که محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران گفته است، پیش‌ازاین پیشنهاد راه‌اندازی گشت سیار برای جریمه متخلفانی که با اتراق شبانه در حاشیه بزرگراه‌ها به ترافیک دامن می‌زنند، با پلیس راهنمایی و رانندگی در میان گذاشته‌شده است.

باوجوداین به نظر می‌رسد پلیس به دلیل برخی ملاحظات اجتماعی تاکنون برای برخورد با این تخلف مصر نبوده است.

نتیجه اغماض نسبت به این نقص ترافیکی، رسمیت بخشیدن به تخلف شهروندان است که می‌تواند موجب دامن زدن به این رفتار شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.