◄ مراکز و بازارهای بزرگ خرید؛ چالش جدید حملونقل شهری
این بازارها از منظر حملونقل در آینده نزدیک به نقاط اصلی تولید و جذب سفر تبدیل خواهند شد و در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر بسزایی بر جریان، گرهها و شریانهای حملونقلی و بافت شهری خواهند گذاشت.
مراکز و بازارهای بزرگ خرید (مالها) به چالشی جدید برای حملونقل شهری تبدیل شدهاند.
به گزارش تیننیوز، یک کارشناس حملونقل با بیان مطلب بالا به خبرنگار این شبکه خبری گفت: در سالهای اخیر، شاهد گسترش ساخت بازارهای بزرگی با کاربری تجاری و تفریحی در تهران و برخی استانهای کشور هستیم.
مهرداد عبدالهی تاکید کرد: این بازارها از منظر حملونقل در آینده نزدیک به نقاط اصلی تولید و جذب سفر تبدیل خواهند شد و در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر بسزایی بر جریان، گرهها و شریانهای حملونقلی و بافت شهری خواهند گذاشت.
او افزود: بررسیهای اجمالی نشان میدهد این مالها به بازار مسکن رونق بسیاری بخشیده که میتوان گفت نشأت گرفته از دسترسیها و کاربریهای مختلف ایجاد شده به واسطه همین مالهاست. این موضوع حجم تولید و جذب سفر را در این مناطق، بسیار بالا برده است.
به گزارش تیننیوز، وی اظهار کرد: از طرفی مسئله نبود حق نظارت مهندسان ترافیک بر ساخت و سازهای شهری، مشکلات این حوزه را دوچندان کرده است و باعث خواهد شد در آینده مقوله برنامهریزی و کنترل جریانات حملونقل در اکثر این مناطق، با چالشهای بسیاری روبه رو شود.
به گفته عبدالهی، نمونه بارز این گسترشها در غرب تهران و بازار بزرگ ایران مال، رزمال و مجتمعهای مسکونی بزرگ و کوچک بسیاری است که بدون وقفه در حال ساخت هستند و این در حالی است که در ظرفیت سیستمهای مترو، اتوبوس و تاکسی منطقه تغییرات محسوسی ایجاد نشده است.
این کارشناس خاطرنشان کرد: همین امر علاوه بر بالا بردن آمار استفاده از خودروی شخصی، عرصه را برای مسافربران شخصی و اپلیکیشنهای درخواست خودرو باز گذاشته است.
او با بیان اینکه شاید دیگر زمان آن نباشد که منتظر افتتاح این چنین مجتمعها و ایجاد معضلات ترافیکی جدید یا درخواستهای مردمی برای ایجاد خط و ایستگاه اتوبوس و تاکسی باشیم، گفت: باید هم زمان با ساخت و ساز این مجموعههای عظیم تولید سفر، سیستم حملونقل عمومی متناسب با تقاضا و بافت منطقه احداث گردد.
عبدالهی ادامه داد: حتی باید با پیشبینی حجم ترافیک منطقه در آینده، برنامهریزیها برای ایجاد مسیر خطوط ویژه اتوبوس، محل ایستگاه و.... صورت گیرد، تا دیگر نیازی به تعریض یا تملک و یا اشغال خطوط عبور وسایل نقلیه شخصی نباشد.
او افزود: همچنین باید در کنار برنامهریزی برای مجتمعهای مسکونی، سیستم حملونقل متناسب با نیاز، ظرفیت و ساختار بازارهای بزرگ تجاری و تفریحی، پیشبینی و با همکاری خود این مجموعهها، اجرا گردد، تا به بهترین نحو به مردم خدماترسانی شود.
به گزارش تیننیوز، این کارشناس تاکید کرد: بهطور قطع، هر تعداد جای پارک و یا اپلیکیشنهای درخواست خودرو نیز نمیتوانند حتی در کوتاه مدت، پاسخگوی نیاز حملونقلی مردم برای این بازارها و اطراف آن باشند.
عبدالهی اظهار کرد: حتی همین اپلیکیشنها، باعث ایجاد معضلاتی چون اشغال جای پارک در پارکینگهای این بازارها برای پیدا نمودن مسافر، افزایش کاذب بار ترافیکی ورودی و خروجی و محورهای منتهی به آنها میشود که مسئله برنامهریزی و پیشبینی میزان تقاضا را برای متولیان امر، دشوار مینماید.