احیای سه شنبه های بدون خودرو نیازمند عزم مسئولان
سال ها از اجرایی شدن پویش سه شنبه های بدون خودرو در همدان سپری می شود اما تاکنون این برنامه شکل رسمی و منظم به خود نگرفته است.
سال ها از اجرایی شدن پویش سه شنبه های بدون خودرو در همدان سپری می شود اما تاکنون این برنامه شکل رسمی و منظم به خود نگرفته است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، هیات های دوچرخه سواری و ورزش های همگانی همدان در سال های اخیر بارها خواستار عزم مسئولان اجرایی استان برای تحقق این طرح شدند اما همچنان شاهد سه شنبه های با خودرو در سطح شهرها هستیم.
این طرح که هم اکنون در برخی شهرهای کشور از ماه ها قبل در حال برگزاری است اما در همدان به صورت مقطعی و هرازگاهی «سه شنبه بدون خودرو» را شاهد هستیم.
پویشی که فلسفه برگزاری آن سلامت جامعه، کمک به پاکیزگی هوا با کاهش تردد خودروها در سطح شهر، زمینه سازی برای جذب آحاد مردم به ورزش و کم کردن میل مردم به استفاده از خودروهای شخصی است.
شهرداری آزمونه اجرایی شدن پویش شود
تیرماه سال گذشته بود که رضوان سلماسی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان تاکید کرد: شهرداری همدان باید طرح سه شنبه های بدون خودرو را اجرایی کند.
سلماسی معتقد بود ، با توجه به جمعیت کارکنان شهرداری همدان، مدیریت شهری می تواند آزمونه /پایلوت/ اجرایی این طرح باشد و انتظار می رود شهردار اهتمام ویژه به انجام آن داشته باشد.
حالا با گذشت حدود یکسال از این درخواست ، هیچ گونه اقدامی برای اجرایی شدن طرح حداقل در بین پرسنل شهرداری همدان صورت نگرفت و در حد حرف باقی ماند.
حتی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان خوش بین بود که چه بسا این طرح در طول هفته افزایش یابد و شاهد حضور پرشمار اقشار مختلف جامعه در برگزاری آن در چند روز از هفته باشیم که با گذشت چندین ماه حتی برای یکبار هم که شده این طرح به صورت آزمونه اجرایی نشد.
هیات همگانی آماده مشارکت در برگزاری سه شنبه های بدون خودرو
رییس هیات ورزش های همگانی همدان در این باره گفت: این هیات مشکلی در برگزاری پویش سه شنبه های بدون خودرو ندارد اما اجرای آن مستلزم همکاری نهادهای مختلف به ویژه شورای اسلامی شهر همدان است.
هادی سبزواری اظهار داشت: پویش سه شنبه های بدون خودرو فعالیت خود را با هدف کاهش آلودگی هوا از طریق کاهش استفاده از خودروهای شخصی و حرکت به سمت استفاده از دوچرخه در کشور آغاز کرده و این حرکت ملی با همکاری ارگان های مختلف به خصوص شورای اسلامی شهر در خیلی از شهرهای کشور استقبال خوبی را همراه داشته است.
وی بیان کرد: سال 95 این پویش یکبار توسط هیات ورزش های همگانی و مشارکت برخی دستگاه های اجرایی برگزار شد و از آن پس ادامه نیافت.
رییس هیات ورزش های همگانی همدان افزود: فرهنگ سازی برای جایگزین شدن دوچرخه به جای خودرو در سطح شهر و پیگیری امور روزانه زندگی، تقویت مسائل روحی و روانی شهروندان، کاهش آسیب های جسمانی ناشی از کم تحرکی، ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در راستای کمک به کاهش آلاینده ها از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: سه شنبه های بدون خودرو باید به یک حرکت فراگیر تبدیل شود و دستگاه های اجرایی نسبت به برگزاری آن همکاری لازم را داشته باشند.
سبزواری یادآور شد: این پویش جنبه فعالیت همگانی ورزش دارد و مختص افراد خاص نیست اما تاکنون به شکل پایدار و سازمان یافته برگزار نشده است.
وی اضافه کرد: نهادهایی نظیر شورای اسلامی شهر همدان می توانند در نظم و انسجام برگزاری این پویش به صورت هفتگی کمک لازم را داشته باشند و هیات همگانی نیز آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد.
سه شنبه های بدون خودرو تحقق همگانی شدن ورزش است
رییس هیات دوچرخه سواری همدان نیز گفت: برگزاری سه شنبه های بدون خودرو به شکل رسمی و منظم زمینه ساز همگانی شدن ورزش در بین آحاد جامعه است.
کیوان گردان افزود: برگزاری این پویش به هیچ عنوان پیچیده نیست و نیاز به تعامل و برنامه ریزی منظم و منسجم دارد.
وی بیان کرد: هیات دوچرخه سواری همدان توانایی اجرایی شدن این طرح را دارد منتهی نیاز به عزم مسئولان اجرایی استان برای تبلیغات گسترده با هدف حضور حداکثر مردم و حمایت های لازم دارد.
گردان خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان و سایر ارگان های دولتی باید در این راستا حمایت های لازم را داشته باشند تا بتوانیم به صورت منظم به اجرا شدن این طرح کمک کنیم.
وی یادآور شد: همگانی شدن ورزش یکی از سیاست های اصلی هیات دوچرخه سواری همدان است و پویش سه شنبه های بدون خودرو بهترین راهکار برای تحقق این هدف به شمار می رود.
رییس هیات دوچرخه سواری همدان افزود: می توان این طرح را در مرحله نخست در بافت مرکزی شهر همدان برگزار کرد اما نیاز به مصوبه شورای ترافیک و نیز سایر هماهنگی های قانونی دارد.
وی اظهار داشت: استفاده از دوچرخه نه تنها آلاینده های خودرویی را کاهش می دهد بلکه بار ترافیکی شهر را کاهش می دهد و در سلامت جامعه و افراد نقش تاثیر گذاری دارد.