◄ « بیآر تی» جز برای تکمیل پوشش مترو، ابزار کارآمدی نیست
با بهبود تخصیص بودجه به مترو، نیاز چندانی به خطوط گسترده بیآرتی نخواهد بود چرا که بیآرتی جز در مواردی برای تکمیل پوشش مترو، ابزاری ناکارآمد است.
یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک معتقد است: بیآرتی راهحلی تسکینی برای مقابله با معضلات بودجهای مترو در دولت گذشته بوده و هست و با بهبود تخصیص بودجه به مترو، نیاز چندانی به خطوط گسترده بیآرتی نخواهد بود چرا که بیآرتی جز در مواردی برای تکمیل پوشش مترو، ابزاری ناکارآمد است.
به گزارش تین نیوز، یاسر رشیدی در توضیح این دیدگاه خود گفت: حمل و نقل سطحی (جابهجایی مسافران از سطح شهر)، با اثرات جانبی از قبیل کاهش ایمنی و همچنین اثرات مخرب زیست محیطی همراه است.
بیشتر بخوانید: بیآرتی؛ مشکلات ایمنی و آلودگی محیط زیست
وی بیان کرد: کشته و زخمی شدن عابران، موتورسواران و مسافران از نمونههای کاهش ایمنی است که در برخی خطوط بیآرتی بهشدت افزایش یافته است. از طرفی خود اتوبوس عامل مولد آلاینده است و بهغیر از آن با تنگ کردن سوارهروها و راه عبور خودروهای سواری باعث ایجاد اختلال ترافیکی و کاهش شدید سرعت متوسط حرکت-معادل افزایش آلاینده- میشود.
او اظهار کرد: در طرف مقابل مترو بهعنوان راه حل ایمن و پایدار حمل و نقل شهری که در کلیه کلانشهرهای با ابعاد تهران بهعنوان راه حل اصلی انتخاب شده است، مغفول مانده و بخش عمده تلاش شهرداری به توسعه خطوط بیآرتی در بزرگراهها و خیابانهای اشباع از ترافیک شهر تهران، صرف میشود.
این کارشناس با طرح این پرسش که با کدام منطق حمل و نقلی وقتی در زیر سطح شهر شاهراهی مثل مترو با ظرفیت بالا، ایمن و راحتی بالای مسافر وجود دارد، روی سطح نیز به موازات خطوط بیآرتی تاسیس میشود، بیان کرد: مسئولان با دادن آدرس غلط به شهروندان، آنها را از داشتن وسیله شخصی برحذر میدارند، در حالیکه ابزار اصلی پاسخگویی به جابهجایی مسافران نه از روی سطح، بلکه استفاده از ظرفیت زیرزمینی شهر تهران و توسعه خطوط مترو است.
رشیدی گفت: اصولاً بیآرتی راهحلی تسکینی برای مقابله با معضلات بودجهای مترو در دولت گذشته بوده و هست و با بهبود تخصیص بودجه به مترو، نیاز چندانی به خطوط گسترده بیآرتی نخواهد بود.
او افزود: بیآرتی جز در مواردی برای تکمیل پوشش مترو، ابزاری ناکارآمد است، زیرا رانندگان بهدلایل مختلف بیاحتیاطیهای فراوانی دارند که بعضاً نیز عمدی نیست ولی جان شهروندان را به خطر میاندازد(خطاهای انسانی)، ضمن اینکه ظرفیت جابهجایی مترو بسیار بالاتر از بیآرتی است و مترو از ترافیک سطح شهر، باران و برف و ... تاثیر نمیپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین طراحی خطوط بیآرتی در کشور ما با اتوبوسهای تندروی کاملاً امنی که در برخی کشورها مشاهده میشود فرسنگها فاصله دارد و در برخی خطوط هیچ یک از استانداردها رعایت نشدهاند( مسائلی از جمله pre-ticketing، اتوبوسهای چپ در، فاصله ایستگاهها و ...).
رشیدی تاکید کرد: ضمن اینکه مترو بهلحاظ مصرف انرژی و کاهش آلایندهها، بسیار سبزتر از بیآرتی است و مصرف اتوبوسها سوخت فسیلی بوده و در عین حال عبور خودروهای دیگر را نیز مختل میکنند بنابراین مخرب محیط زیستند.
این کارشناس اظهار کرد: مسئولان شهرداری باید پاسخ دهند در ازای افزایش سرعت حمل و نقل عمومی از طریق بیآرتی (تنها منفعت این خطوط) چه هزینههایی به شهر تهران وارد شده است، هزینههایی از جنس کشته و زخمی شدن شهروندان، کاهش سرعت رفت و آمد و افزایش آلودگی هوا.
او گفت: بر این اساس بیراه نیست اگر اتوبوسهای بیآرتی را در تشدید وضعیت بحرانی آلودگی هوای تهران مقصر بنامیم زیرا این خطوط موجب کاهش سرعت متوسط حرکت شهر تهران میشود.
وی با اشاره به گمانهزنیهایی که در مورد ایجاد خطوط بیآرتی در بزرگراه همت وجود دارد، افزود: با نیم نگاهی به تجربه ناموفق تاسیس خط منقطع بیآرتی در بزرگراه رسالت، باید جلوی اینگونه اقدامات گرفته شود تا شاهراههای شهر بتوانند با ظرفیت طراحی خود عمل کنند.
این کارشناس تاکید کرد: حذف یک خط از بزرگراهها و شاهراهها موجب کاهش شدید سطح سرویس تردد میشود در حالیکه از خطوط بیآرتی بعضاً هر پنج دقیقه یکبار نیز اتوبوسی عبور نمیکند، اما ظرفیت بزرگراه با حذف یک خط به کمتر از نصف تقلیل مییابد.
رشیدی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که حذف خطوط بیآرتی به معنی حذف اتوبوس از سطح شهر نیست بلکه اتوبوسها نیز به همراه ترافیک سواری به مقصد خواهند رسید، با این تفاوت که همه زودتر و ایمنتر میرسند چون هم اکنون نیز خطوط بیآرتی محدودیت سرعت 40 کیلومتر بر ساعت دارند(که البته متاسفانه رعایت نمی شود و یکی از علل تصادفات نیز همین موضوع است).
رشیدی گفت: از منظر سیاستگذاری نیز، این خطوط مضراتی دارند زیرا با تزریق مسکن به رگهای بیمار شهر تهران، شدت نیاز به حمل و نقل عمومی صحیح(مترو) را تقلیل داده و اهمیت واقعی نیاز به مترو درک نمیشود و در عوض شهرداری با توسعه این خطوط ارزان که به قیمت جان و نفس مردم تمام می شود از اقدامات بلندمدت و پایدار شهری و سرمایه گذاری در این زمینه مغفول میماند.
وی افزود: معتقدم علاقه شهرداریها برای اقدامات کوتاه مدت دارای جذابیت خبری، دلیل این گونه اقداماتی است که برای شهر هزینههای فراوانی ایجاد میکند، زیرا توسعه خطوط مترو جذابیت خبری خود را از دست داده است.
خیر ، خطوط BRT بالاخص در مسیر رسالت بسیار کاربردی ومفید هم هستند
اتوبوس برقي و تراموا درمان الودگي