نایاب شدن تاکسی و اتوبوس در روز برفی تهران
برف بارید و دعای شهردار تهران برای پاک شدن هوا مستجاب شد؛ اما تاکسی و اتوبوس کمیاب شد و بسیاری از بزرگراهها و معابر شهر قفل شدند.
برف بارید و دعای شهردار تهران برای پاک شدن هوا مستجاب شد؛ اما تاکسی و اتوبوس کمیاب شد و بسیاری از بزرگراهها و معابر شهر قفل شدند.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، پس از یک هفته مداوم آلودگی هوا در پایتخت و مشکلات ناشی از آن بلاخره برف و باران مهمان تهران شده به گفته هواشناسی قرار است امسال مدتها پایتخت بهرهمند از این نعمت الهی باشد.
هوا روزهای زیادی از آبان امسال آلوده بود. آنقدر آلوده که موجی از انتقادات به عملکرد شهری شکل گرفت و شورای شهریها و کارشناسان اجرای طرح جدید ترافیک را علت آلودگی هوا اعلام کردند البته مدیران شهری این موضوع را تنها به گردن وارونگی دما انداختند و پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرد که باید باد بوزد و شرایط جوی تغیر کند تا آلودگی هوا و مشکل ناشی از آن رفع شود.
چند روز از راهکار شهردار تهران برای رفع کاهش آلودگی نگذشته بود که شرایط 180 درجه تغییر کرد و با بارش برف هوا سالم و پاک شد اما ماجرا ختم به خیر نشد و اینبار قفل خیابان ها و ترافیک معضل شد و دغدغه جدید شکل گرفت. هرچندفضای مجازی هم پر شده از عکسهای نخستین برف پاییزی و اشتراک حس خوب آن ولی این همه ماجرا نیست و علیرغم مزایای بارندگی، ترافیک پایتخت که همیشه مشکل شهروندان و دغدغه اصلی آنها بوده، تبدیل به گره بزرگ شده است.
مدیران شهری معتقدند مردم در روزهای برفی و بارانی باید کمترین استفاده از خودروهای شخصی را داشته باشند و از حمل و نقل عمومی بهرهمند شوند ولی مردم میگوید در روزهای بارانی حمل و نقل عمومی کارشان را راه نمیاندازد و دوای دردشان نیست چرا که تاکسیها به دنبال مسافر دربستیاند و اتوبوسها با تاخیر حرکت میکنند، مترو هم که مملو از مسافر و باید شاهد رفتن چندین قطار باشی تا بلاخره جایی برای سوار شدن پیدا شود.
گرهی که پلیس سعی میکند آن را باز کند ولی آنقدر کور است که به راحتی باز نمیشود و ساعتها شهروندان را تا رسیدن به مقصد معطل میکند.شهر تهران در روزهای برفی و بارانی قفل میشود. هرچند این مشکل تازه تهران نیست ولی راهکار تازه میخواهد. مردم شهرداری را مقصر میدانند و شهرداری مردم و کسی مشکل را به عهده نمیگیرد.
ترافیک در روز برفی و بارانی طبیعی است
برخی مدیران شهرداری سعی در طبیعی جلوه دادن ترافیک دارند. ترافیک سرسام آوری که حوصله صبورترین رانندگان را در میآورد. یوسف حجت مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره تمهیدات معاونت حمل و نقل برای کنترل ترافیک و پیشگیری از وقوع گره ترافیکی در روزهای بارانی به خبرنگار فارس گفت: نخستین اقدامی که در این زمینه میتواند مؤثر واقع شود خود مدیریتی شهروندان است و مردم باید بدانند که همیشه جهت پیشگیری از گرههای ترافیکی تنها مسئولین نقش ندارند بلکه استفاده عموم مردم از مترو و اتوبوس میتواند در کاهش بار ترافیکی سهم مهمی داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه رفتارهای عمومی باید اصلاح شود، گفت: متاسفانه برخی از رانندههای تاکسی تخلف کرده و برای منافع شخصی نرخ کرایهها را افزایش میدهند که هر چند شهرداری بر این مسئله نظارت میکند ولی خود رانندگان و شهروندان باید رفتارهایشان را اصلاح کنند.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت: مترو به هیچ عنوان تحت تاثیر شرایط جوی قرار نمیگیرد و استفاده از آن سبب کاهش ترافیک به ویژه در روزهای بارانی میشود. که در حال حاضر 5 خط اصلی مترو سرفاصله حرکت قطارها کاهش و به 3 و نیم دقیقه رسیده است.
حجت بیان داشت: در خط 6و7 به دلیل ملاحظات فنی سرفاصله حرکت قطارها در حال حاضر 12 دقیقه است ولی با افتتاح خطوط جدید و کاهش سر فاصله حرکت قطارها ظرفیت جابجایی مسافر 50درصد بیشتر شده است. البته تعداد مسافر علیرغم این مسئله تنها 5 تا 6 درصد بیشتر شده است.
مردم خود مدیریتی کنند
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: مردم باید در روزهای برفی و بارانی خود مدیریتی کنند و وقوع ترافیک در چنین مواردی در همه دنیا ممکن است به وقوع بپیوندد و موضوع غیرعادی نیست.
تاکسی از مواردی است که میتواند گرهگشای ترافیک تهران در روزهای بارانی باشد ولی در شرایط بحرانی و بارانی تجربه شهروندان نشان داده، تاکسی چارهکار نیست. تاکسی ها در این روزها به دنبال مسافر دربستیاند و رانندگانی که که در روزهای عادی به دنبال مسافر در خطوطاند ناگهان غیبشان می خورد.
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره گلایه برخی از شهروندان به دلیل کمبود تاکسی هنگام وقوع بارشها در پایتخت، اظهار داشت: برنامهریزیهای زیادی در این زمینه قبل از شروع پاییز انجام و دستورالعمل ویژهای برای خطوط در نظر گرفته شده است.
وی افزود: البته در برخی از خطوط جای نگرانی در این زمینه نداریم ولی برخی از خطوط به دلیل افزایش تقاضا و برخی از مشکلات دغدغههایی را برای ما و شهروندان به وجود میآورد. بر همین اساس خطوط تاکسی تهران را در 4 دسته طبقهبندی کرهایم تا اقدامات لازم به موقع انجام شود.
پایانههای تاکسی هوشمند میشوند
تاکسی از مواردی است که میتواند گرهگشای ترافیک تهران در روزهای بارانی باشد ولی در شرایط بحرانی و بارانی تجربه شهروندان نشان داده، تاکسی چارهکار نیست. تاکسی ها در این روزها به دنبال مسافر دربستیاند و رانندگانی که که در روزهای عادی به دنبال مسافر در خطوطاند ناگهان غیبشان می خورد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران درباره این مشکل به فارس گفت: هوشمندسازی پایانههای تاکسی را در دستور کار قرار دادهایم و در حال حاضر 8 پایانه به صورت مکانیزه کنترل میشوند و ورود و خروج تاکسیها و میزان تقاضا از این طریق مورد رصد قرار میگیرد.
قنادان بیان داشت: پایانهای مانند ونک بعدازظهرها بار ترافیکی زیادی داشته و پایانه شهید نظری این بار زیاد ترافیک برای صبحها گزارش شده است و در پایانههای مرکز در هر دو شیفت صبح و بعدازظهر پیک ترافیک مسافر داریم که بر اساس همین موضوعات نظارتها انجام میگیرد.
آمار غیبت غیرموجه تاکسیها
وی اعلام کرد: تاکسیهایی که در شرایط بحرانی مانند وقوع بارشها تخلف داشته باشند جریمه میشوند و در هیأت انضباطی به دلیل عدم حضور و فعالیت به موقع تخلفشان ثبت میشود. البته حداکثر غیبت غیرموجه تاکسیها در هنگام وقوع بارندگیها 10 تا 15 درصد است و بیشترین دلیل کمبود تاکسی در هنگام بارندگی ترافیک و دیر رسیدن به پایانه و سرخط است و این موضوع سبب تأخیر و غیبت آنها میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران با اشاره به اینکه برای تخلف تاکسیرانها جدول جریمه لحاظ شده است،گفت:اگر تخلفات بیش از حد معمولی باشد حتی اخراج از ناوگان برای تاکسیران و ابطال پروانه راننده در نظر گرفته شده است.
ماهانه حدود 500 راننده تاکسی توبیخ و جریمه میشوند
قنادان با بیان اینکه نظارت با فعالیت تاکسیها در روهای بارانی تشدید میشود، اعلام کرد: ماهانه حدود 500 راننده تاکسی توبیخ و جریمه میشوند که این میزان از تخلفات زیادی است چرا که آمار کل تاکسیها حدود 80 هزار مورد است.
وی خاطرنشان کرد: با آغاز فصل پاییز توجه به خطوط پرتقاضا مدنظر قرار گرفته و یکی از جریمههایی که برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شده انتقال آنها از خطوط پرتقاضا به کم تقاضا است و همه این نوع موضوعات در هیأت انضباطی با دقت بررسی میشود.
اتوبوس از دیگر راهکارهایی است که مدیران شهری شهروندان را توصیه به استفاده از آن در روزهای بارانی میکنند ولی معضل دیرآمدن اتوبوس هم از دیگر مصائب روزهای بارانی است. مسؤولان شهری معتقدند ترافیک سبب تأخیر در حرکت اتوبوسهاست ولی مردم نظر دیگری دارند و میگویند خرابی و نقص فنی اتوبوس دلیل مشکل است.
خطوط اتوبوسرای را تقویت میکنیم
پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره این موضوع به فارس گفت: بازدید فنی از اتوبوسها و انجام تستهای مخصوص برای رفع نقص فنی احتمالی اتوبوسهای دارای آغاز شده است. همچنین در سطح مناطق 22 گانه، واحدهای امداد خودرو مستقر شدهاند تا زمان بهینه برای جابهجایی مسافران حاصل شود.
وی گفت: با شناسایی خطوط با حجم بالای مسافران در روزهای بارانی و برفی در فصل سرما، نسبت به اعزام به موقع اتوبوسهای کمکی، تقویت خطوط و همچنین اقدامات پیشگیرانه و موثر، اقدام خواهد شد.
راهکار، هوشمندی تهران است
محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره این موضوع به فارس،گفت: مشکل ترافیک هنگام بارندگی همیشه معضل کلانهای شهرهای کشور از جمله تهران است. در صورتی که معضلاتی مانند پارک حاشیهای هوشمند رفع شود و تهران به سوی هوشمندی بیشتر رود قطعا ترافیک کاهش مییابد.
وی افزود: در کنار ارتقاء فرهنگ مردم در حوزه ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی، گسترش این ناوگان هم اهمیت بسزایی دارد. البته نظارت بیشتر هم در زمینه تاکسی و اتوبوس داریم و در همه روزها به ویژه روزهای برفی بارانی شهروندان نباید دغدغه کمبود اتوبوس و تاکسی داشتته باشند.
دردسرهای تخلفات مدیران و بیتوجهی شهروندان
ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورای شهربخشی از ترافیک را ناشی از آبگرفتگیها میداند، وی درباره این موضوع به خبرنگار فارس، گفت: شهرداری برای لایروبی مسیلها و پیشگیری از آبگرفتگی و ترافیک اقدامات زیادی را آغاز کرده و همه مشکل به دست شهرداری حل نمیشود. سالها ساخت و ساز غیرمجاز و بیرویه در شهر شده و ضریب نفوذ آب را در زمین کاهش داده است و این موضوع الان دردسرساز شده است.
وی گفت: اکنون باید شهروندان همکاری کنند و رها کردن زبالهها به ویژه از نوع پلاستیکی به شدت بپرهیزند چراکه این موضوع هم ضریب نفوذپذیری اب به زمین را کاهش میدهد و ابگرفتگی و به دنبال آن ترافیک را به همراه دارد.