طرحی که پیادهمحوری در تهران را گسترش میدهد: «پارک لت» در راه است
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح «پارکلت» در شهر تهران و از سال آینده گفت: این طرح با هدف توجه بیشتر به موضوع پیاده محوری و در مقیاس کوچک شکل گرفته است.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سازمان زیباسازی در کنار فعالیت های خود در زمینه ارتقای فضاهای عمومی شهر و ایجاد فضاهای با کیفیت کارهای دیگری هم در مقیاس های کوچک و بزرگ انجام داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، یاسر جعفری ادامه داد: در سال جاری سازمان توجه ویژهای به بحث فضاهای کوچک مقیاس و طراحی و اجرای آن داشت که این موضوع را با هدف افزایش خلاقیت و بهبود کیفیت زندگی مردم در اولویت اقدامات خود قرار داد.
جعفری گفت: با این رویکرد یک پروژه ای به نام درنگ گاه های شهری در دست اجرا قرار داشت و کارهای اولیه اش هم در حال انجام است اما یک پروژه موازی آن هم در شهر تهران آغاز شد که شبیه آن در برخی از کشورهای بزرگ جهان در حال اجراست.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: این پروژه که «پارکلت» نام دارد بعد از نمونه برداری از کشورهای دیگر بومی سازی شده و کارهای طراحی آن در حال انجام است.
وی افزود: این به آن معناست که فضاهای کوچک در خیابان های دارای استانداردهای مربوط به تردد از فضاهای پارک خودرو کاسته و به نفع عابرین پیاده و پیاده محوری به فضای پیاده رو اضافه شده و فضای مکث جدیدی به شهر اضافه میشود.
یاسر جعفری گفت: به این ترتیب در مقیاس کوچک در نقاط مختلف شهری فضاهای جدیدی ایجاد می شود که به نفع پیاده محوری است البته ۹ ماه کار طراحی این پروژه به طول کشیده است.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: برای پیشبرد این طرح تعدادی ضوابط مورد نیاز تهیه شده و موضوعات حمل و نقل و ترافیکی آن سنجیده شده و در نهایت طرح لازمه اجرای آن تأیید شده است.
وی ادامه داد: در سال آینده اولین نمونه های آن در منطقه ۶ شهرداری تهران و در ۴ نقطه به اجرا در خواهد آمد. امروز طراحی آن و استانداردهای بومی آن محقق شده که همین دو اقدام کار بزرگی است.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: دو نقطه در خیابان سمیه، یک نقطه در ایرانشهر و یک مورد هم در خیابان قائم مقام فراهانی است.
یاسر جعفری گفت: اینها مزیت شان این است که با هزینه های بسیار کم و حتی با مشارکت بخش خصوصی قابل اجرا است و حتی به خاطر کوچک بودن آن می تواند توسط خود مردم اجرا شود.
وی افزود: یکی دیگر از مزیت های این طرح این است که با توجه به کوچک مقیاس بودن آنها می توان در بخش های مختلف شهر آن را به اجرا گذاشت.
معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: این یک رویکرد جدیدی است که طراحی و ضابطه مند شدن آن اتفاق بزرگی محسوب می شود.
«پارکلت» چیست؟
پارکلِت (parklet) بخشی از پیادهرو است که فضای بیشتر و امکانات رفاهی برای مردمی که از یک خیابان استفاده میکنند فراهم میکند. یک پارکلت بیرون زدگی از پیادهرو است و بخشی از خط پارکینگ خیابان را در بر میگیرد و اندازه آن به اندازه چند جای پارک خودرو است.
پارکلت یک فضای اضافی در پیادهرو است که برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابانها فراهم میکند.
اگر پارکلت امکاناتی برای نشستن عابران نداشته باشد، ممکن است فضای سبز و باغچهای در کنار پیادهرو باشد یا مکانی برای تبلیغات و کارهای هنری فراهم کند. پارکلت ممکن است امکاناتی برای پارک دوچرخه فراهم کند.
شهرهایی پیشرفته در جهان که طرح هایی مثل پارکلت در آن ها اجرا شده اساسا معماری درست شهری دارند مثلا پشت مغازه ها و رستوران ها ، خیابان کم عرضی مهندسی شده که وانت ها و کامیونت ها از داخل این خیابان ها و از پشت بار را تحویل دهند در تهران ما چنین معماری ها و فضاهایی نداریم که اصلا جای پارک بشدت کم است و ماشین های حمل بار گاها حتی مجبورند لاین دو و حتی قسمتی از لاین سه را هم اشغال کنند تا ترافیک افزایش پیدا کند و ماشین ها به سختی از آن قیف رد شوند آیا به معماری شهرسازی تهران دقت کردید ؟! تهران کلا از قدیم دورهمی ساخته شده ، ضمن اینکه آن شهرهای پیشرفته یک شبکه کامل حمل و نقلی دارند و مردم شان مجبور نیستند لااقل برای درون شهر خودرو شخصی روشن کنند شبکه مترویی کامل دارند اتوبوس هایشان به اندازس و شهروند حتی دقیق می داند اتوبوس چه دقیقه ایی می رسد و برنامه ریزی می کند نظام تاکسی رانی شان نظام دقیقی است و مدل های دیگر حمل و نقلی هم دارند به وضعیت حمل و نقلی تهران دقت کردید ؟! مترو تهران فقط مرکز شهر را پوشش می دهد و حومه تهران با جمعیت انبوه هیچ مدل حمل و نقلی درستی ندارد اتوبوس ها در تهران کم هستن و قدیمی و بدون زمان بندی و تاکسی خصوصا در مسافت های طولانی دیگر برای اکثر مردم صرف ندارد و تازه روی همین تاکسی هم بعضا نمی شود حساب کرد خصوصا در روزهایی از سال و در ادامه اینکه تهران بشدت فقر جای پارک دارد بعضی مناطق تهران را باید دو سه بار دور بزنی برگردی تا شاید جایی گیر آمد پارک کنی ! در مناطقی از تهران حتی خیلی از خانه ها هم پارکینگ ندارند !!! شما تا وقتی به معماری و شهرسازی تهران مدل درستی ندادین حمل و نقل عمومی را به نقطه درستی نرساندین ضعف زیرساخت ها مثل نبود پارکینگ ها را برطرف نکردین نمی توانید دنبال چنین طرح هایی بروید که قطعا محکوم به شکست است امروز کلی هزینه می کنید فردا به اجبار جمع خواهد شد تا دوباره به پارکینگ کنار خیابان تبدیل شود ! متاسفانه این روزها طرح هایی بر مبنای کتب اروپایی و مباحث دانشگاهی می بینیم که ابدا با مختصات تهران همخوانی ندارد ولی یک عده می خوان ظاهری هم که شده تهران را کمی شبیه آنور آب کنند ! بجای این پارکلت و از بین بردن منابع اگر بیاین یک پارکینگ طبقاتی در نقاط شلوغ شهر بزنید واقعا بیشتر به شهر کمک کردین یا آسایش شهری و کمک به بهبود بصری و صوتی شهر مدنظرتونه می شه کارهای عمیق تر و بهتری انجام داد که همه جانبه باشد مثلا پایانه های تاکسی را به منفی یک ببرید با ترانشه هایی به سطح برای ورود هوا و نور و خروج دود و تونل های اختصاصی برای حمل و نقل عمومی بسازید و سطح را پارک و درخت کاری کنید مثلا پایانه ونک به منفی یک بره و با دو تونل 600 متری اختصاصی به دو بزرگراه کردستان و همت متصل بشه رانندگان آسایش بهتری خواهند داشت کسانی که خودروی شخصی دارند در سطح تو ترافیک می مانن و مردمی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند از زیر راحت و سریع جابه جا می شن که جذاب خواهد بود سطح درختکاری خواهد شد که برای آسایش روانی مردم خوب خواهد بود به تمیزی هوا کمک خواهد کرد نیروهای امدادی ، اورژانس ، آتش نشانی ، انتظامی و ... هم در ترافیک نخواهند ماند ؛ تهران نیاز به کارهای اساسی و عمیق و بنیادین داره اینکه واقعیت ها و مختصات تهران را متوجه نباشیم و بخواهیم کمی ظاهر شهر را مدرن کنیم به هیچ جا نخواهیم رسید ماه هاست نمی شنویم که فلان طرح زیرساختی بزرگ در تهران اجرا خواهد شد تهران به طرح های بسیار بزرگ ، شجاعانه و حتی جاه طلبانه نیازمنده که شهر را به مکانی برای زندگی کردن تبدیل کند .
با نظر دوست ناشناس موافقم ، کپی کردن تکستبوکهای طراحی شهری برای تهران مناسب نیست و حتی ممکن است مشکلات را افزایش دهد ، اما برای بعضی شهرهای ایران که هنوز توسط شهرداری ها نابود نشده اند می تواند اجرا شود.
سلام.معاون محترم فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در توضیح «پارک لت» فرموده اند که فضاهای کوچک در خیابان های دارای استانداردهای مربوط به تردد از فضاهای پارک خودرو کاسته و به "نفع" عابرین پیاده و پیاده محوری به فضای پیاده رو اضافه شده و فضای مکث جدیدی به شهر اضافه میشود.
سوال این است که با کم کردن فضای پارک خودرو دنبال چه هدفی هستیم؟ آیا فکر میکنیم اگر خودرو سوار جای پارک پیدا نکند از آوردن خودرو منصرف میشود؟ مگرغیراز این است که او بدلیل نقصان در سیستم حمل و نقل عمومی مجبور به بیرون آوردن خودرو شخصی شده است و در اثر تکرار به آن عادت کرده است؟ آیا باید فضا را برای کسی که علی رغم میل باطنی و از سر ناچاری به خودرو شخصی رو آورده است تنگ کرد؟ چرا سعی میکنیم خودرو سوار را در مقابل عابر پیاده قرار دهیم ؟ مگر بین پیاده و خودرو "تضاد منافع" وجود دارد؟ اگر با این عملیات مذبوحانه بدنبال کم کردن گرایش به استفاده از خودرو شخصی هستیم به خطا میرویم." پیاده محوری " آدرس غلطی ست که ما را از پرداختن به ریشه ی گرایش شهروندان به خودرو شخصی دور میکند.بجای برجسته کردن پیاده روی و دوچرخه سواری و خار کردن خودرو سواری واقع بین باشیم و تسهیل رفت و آمد و کاهش زمان سفر را هدف بگیریم .شهروندان اگر پیاده روی و دوچرخه سواری را ضروری بدانند معطل کمک و تشویق مسئولان شهری نمی مانند.
چرا نمیرویم به دنبال کاهش تقاضا برای سفر درون شهری و کاهش تقاضا برای خودرو و کاهش تقاضا برای خودرو شخصی؟