جای خالی اتوبوس های گازسوز در طرح نوسازی وزارت کشور
از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد تولید۴۵۰۰ اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی وزارت کشور با شرکت های تولید کننده داخلی امضاء شد تا قفل۱۰ ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود.
از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد تولید۴۵۰۰ اتوبوس جهت ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی وزارت کشور با شرکت های تولید کننده داخلی امضاء شد تا قفل۱۰ ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود. به گزارش تین نیوز، تزریق۶۰۰ اتوبوس نو به ناوگان و پیش بینی تولید و واگذاری۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی دیگر به شهرداری ها با استانداردهای به روز یورو ۵ تا پایان سال، روزنه امیدی شد که بعد از سالها اتوبوس های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود، البته در این میان وعده تولید اتوبوس های برقی توسط وزیر کشور و خبر امضاء تفاهم نامه با تولیدکنندگان داخلی امیدها را افزایش داد؛ اما جای اتوبوس های گاز سوز در طرح نوسازی وزارت کشور خالی است.
بخش زیادی از آلودگی هوا در شهرها به منابع متحرک اختصاص پیدا می کند، برای مثال۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران در پی فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می شود و در این میان بخشی از منابع متحرک آلودگی که عمدتا فرسوده شده اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می افزایند، اتوبوس ها هستند؛ این در حالیست که در قانون هوای پاک توجه ویژه ای به موضوع وسایل نقلیه فرسوده و لزوم نوسازی آنها شده است.
تاثیر اتوبوس های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیشتر از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. شهرداری ها با شرایط اقتصادی فعلی توانی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ندارند. از همین رو دولت و وزارت کشور برای تحقق وظیفه قانونی خود برای کمک به شهرداری ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور، به میدان آمده و تولید اتوبوس ها توسط تولید کنندگان داخلی آغاز شده است و در حقیقت پس از سالها بار دیگر خطوط تولید کارخانه های داخلی رونق گرفت و در مسیر پاسخگویی به نیاز داخلی به راه افتاد.
با وجود معضل آلودگی هوا که گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است، توجه به تولید اتوبوس های برقی و گازسوز به عنوان ایده ال شهرهای کشور شاید به نوعی راهکار خوبی برای کاهش این معضل باشد.
در شرایطی که حداکثر عمر اتوبوس ها ۱۰ سال است؛ در پایتخت میانگین سن اتوبوس های شهری ۱۴ سال عنوان شده و ۶ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی درون شهری سن فرسودگی را پشت سر گذاشته اند. بر همین اساس وزارت کشور از چندی پیش تلاش برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور به ویژه برای تهران را آغاز کرد و وزیر کشور هم از انعقاد قرارداد تولید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید با شرکت ایران خودرو دیزل خبر داد، بطوریکه در راستای تحقق همین وعده در شهریور ماه سال جاری ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و در ۲۴ آبان ماه نیز در قالب این قرارداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل وزارت کشور برای توزیع میان شهرداری های کشور شد؛ اما تمامی این اتوبوس های تولیدی، دیزلی با استاندارد یورو ۵ هستند و در شرایطی که آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور به معضلی جدی تبدیل شده شاید ایده آل بود که تولید این اتوبوس ها به صورت گازسوز و یا دوگانه سوز باشد که البته در همین راستا وزیر کشور وعده تزریق اتوبوس های برقی به ناوگان اتوبوسرانی شهرهای کشور را داده و گفته که موضوع تولید اتوبوس های برقی مد نظر قرار گرفته و قراردادهایی برای تولید این نوع از اتوبوس ها نیز بسته شده تا بتوانیم ناوگان اتوبوس های برقی را نیز توسعه دهیم.
پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی
احمد وحیدی درباره گازسوز و دو گانه سوز بودن اتوبوس های تحویلی وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده اند، می گوید: عدم دوگانه سوز بودن این اتوبوس ها مقدار زیادی مربوط به کارخانه های تولیدی است و مقرر شده که این اتوبوس های تولیدی بر اساس استاندارد یورو ۵ کار کنند و ان شاءالله مشکل زیست محیطی نخواهند داشت.
وی با اشاره به پیگیری وزارت کشور برای تولید اتوبوس های برقی، می افزاید: این اتوبوس ها با ظرفیت تولیدی داخل هرچند که مقداری گران تر تمام می شود؛ تولید خواهند شد. در حقیقت این تولید توجیه زیست محیطی دارد؛ لذا به سمت برقی کردن حرکت خواهیم کرد و برای اتوبوس های تولیدی نیز استاندارد یورو ۵ در نظر گرفته می شود و ان شاءالله مشکل محیط زیستی نخواهیم داشت.