سیاست های کاهش سرعت خودروها در شهرها
یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: سیاست های متنوعی در راستای کاهش سرعت اتومبیل ها در شهرها تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.
یک کارشناس ارشد شهرسازی گفت: سیاست های متنوعی در راستای کاهش سرعت اتومبیل ها در شهرها تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت وجود دارد.
به گزارش تین نیوز ، فرزاد مؤمنی اظهار کرد: مفهوم سرعت ۳۰ در شهرها به منظور توجه ویژه به عابر پیاده یا تفکر توسعه شهر بر مبنای پیاده مداری مطرح شده است.
وی افزود: سیاست های متنوعی در راستای کاهش سرعت اتومبیل ها تا سر حد ۳۰ کیلومتر در ساعت وجود دارد.
این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: مدیران و سیاست گذاران طراحی شهری تلاش دارند با خارج کردن مسیر حرکت اتومبیل از حالت مستقیم به مارپیچ سرعت تردد خودروها را کاهش دهند.
مؤمنی اضافه کرد: کاهش عرض حرکت سواره، افزایش عرض پیاده روها و تغییر مصالح کف خیابان نیز بر کاهش سرعت خودروهای شهری مؤثر است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از روش هایی که در بسیاری از معابر درون شهری و برون شهری از آن استفاده می شود، ایجاد سرعت گیر است، این روش به صورت شش نقطه ای و در مقطع خاصی از مسیر، حرکت سواره را کند می کند.
این کارشناس ارشد شهرسازی تاکید کرد: لازم است به دلیل ترمزهای شدید اتومبیل ها و احتمال وارد آمدن خسارت به خودروها در مرحله نخست نصب سرعت گیرها به صورت تدریجی در فواصل ۱۰۰ و ۲۰۰ متری قبل از مقطع خیابان مورد نظر انجام و تابلوهای هشدار نصب شود.
مؤمنی گفت: در کشورهای پیشرفته به جای استفاده از سرعت گیرهای ثابت از سرعت گیرهای متحرک به صورت پمپی استفاده می شود و در صورتی که سرعت خودروها بیشتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد، سرعت گیر جلوی حرکت سریع خودرو را می گیرد.
وی افزود: چنانچه سرعت اتومبیل کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت باشد، سرعت گیر با سطح خیابان همسطح می شود و هیچ آسیبی به اتومبیل وارد نمی شود.