رهایی از ترافیک به سبک تراموا؛ شورای شهر در انتظار مطالعات طرح
تراموا یکی از مدهای جدید حمل و نقلی است که شهردار تهران از ارسال مطالعات آن به شورای شهر خبر داده است.
تراموا یکی از مدهای جدید حمل و نقلی است که شهردار تهران از ارسال مطالعات آن به شورای شهر خبر داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، آبان ماه سال گذشته بود که شهردار تهران برای اولین بار صحبت از بارگذاری خطوط تراموا در پایتخت کرد و در اظهارات خود اعلام کرد که قابلیت بارگذاری ۲ الی ۳ خط تراموا در تهران وجود دارد و مطالعات این کار در حال انجام است.
به دنبال این اظهارات، گمانه زنی ها درباره چگونگی و محل اجرای تراموا مطرح شد و پس از آن نایب رئیس شورای شهر تهران از آغاز فرایند مطالعات در خصوص ایجاد تراموا صحبت کرد.
تا قبل از تکمیل مترو ورود به حوزه دیگری از حمل و نقل مورد تأیید نیست؛ بهترین پاسخ به حل مشکل حمل و نقل عمومی در تهران تکمیل کلیه خطوط مترو و کاهش زمان انتظار مسافر است
به دنبال مطرح شدن جدی موضوع ایجاد تراموا در تهران موافقان و مخالفان این طرح مشخص شدند و به ارائه نظرات خود پرداختند؛ نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران یکی از مخالفانی بود که بلافاصله پس از مطرح شدن موضوع ایجاد تراموا به انتقاد از آن پرداخت و گفت: ستون حمل و نقل در تهران را مترو تشکیل می دهد و تا قبل از تکمیل آن ورود به حوزه دیگری از حمل و نقل مورد تأیید نیست؛ بهترین پاسخ به حل مشکل حمل و نقل عمومی در تهران تکمیل کلیه خطوط مترو و کاهش زمان انتظار مسافر و رساندن آن به زمان ایده آل دو دقیقه است.
ایجاد تراموا در جایی که مترو وجود دارد نیاز نیست
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز یکی از افرادی است که بارها بر لزوم مطالعه دقیق تراموا تاکید داشته است به گفته رئیس شورای شهر تهران وقتی منطقه ای مترو دارد، نیازی به تراموا ندارد و اگر واگن مترو اضافه کنیم نیازی به اجرای تراموا نیست.
اما انجام هر کاری در پایتخت نیازمند مصوبات شورای شهر و بودجه مخصوص است که اعضای شورای شهر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با اختصاص ردیف بودجه به تراموا مخالفت کردند.
محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره اختصاص بودجه به تراموا گفت: کمیسیون با تخصیص بودجه به پروژه تراموا تا زمان دریافت مجوز از شورای عالی ترافیک موافقت نکرده است.
شهردار تهران خطوط تراموا را مشخص کرد
با این حال علیرضا زاکانی شهردار تهران ابتدای اردیبشهت ماه امسال و در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران از ارسال مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران خبر داد.
وی گفت: مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورا ارسال شد؛ تراموا افقی را ایجاد می کند که از ترمینال شرق تا آزادی مردم با الگوی جدید حمل و نقلی مواجه شوند.
شهردار تهران با اشاره به تراموا گفت: هدف اولیه ایجاد ۲ خط از ترمینال شرق به آزادی و یک خط در جمهوری است و تحقیقات خط یک انجام شده و در مرحله تأیید شورا است و سالانه ۵۵ میلیون مسافر را جا به جا می کند و در صورت تأیید ساخت آن ۲ سال طول خواهد کشید و ادامه آن به سمت چیتگر این منطقه را تبدیل به نقطه اشتراکی خواهد کرد.
هنوز مطالعات تراموا آغاز نشده است
علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت پروژه تراموا در شهر تهران گفت: امسال مجوز مطالعه درباره تراموا توسط شهرداری از شورای شهر اخذ شده است.
وی ادامه داد: اینکه آیا مطالعات احداث تراموا آغاز شده است یا خیر را نمی دانم، ابتدای هفته گذشته و بر اساس پیگیری ها متوجه شدم که هنوز مطالعات این امر آغاز نشده و به شورای شهر نیز ارسال نشده است.
قائمی با بیان اینکه در مطالعات مشخص می شود که آیا ایجاد تراموا در تهران مورد نیاز است یا خیر اظهار کرد: در مطالعات مشخص می شود که چه مسیرهایی باید در تراموا ایجاد شود ممکن است شهردار تهران یا مشاوران وی پیش مطالعه ای را داشته باشند اما تا زمانی که نظریه رسمی به شورا نیاید و بررسی تخصصی صورت نگیرد هرگونه بحث و نظر تنها حدس و گمان است.
کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مطالعه ای را دریافت نکرده است
جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در واکنش به اظهارات شهردار تهران مبنی بر ارسال مطالعات تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: هنوز هیچ مطالعه ای راجع به تراموا به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ارسال نشده است.
وی ادامه داد: در صورت ارسال مطالعات به کمیسیون حتماً از آن استقبال خواهیم کرد اما هنوز هیچ مطالعه ای به دست ما نرسیده است.
فارغ از اینکه تراموا در کدام کریدور احداث شود باید مطالعات کامل فنی، اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی و همینطور محلی که قرار است تراموا را در آنجا احداث کرد انجام شود
تشکری هاشمی با اشاره به احداث تراموا در کنار دیگر مدهای حمل و نقلی گفت: فارغ از اینکه تراموا در کدام کریدور احداث شود باید مطالعات کامل فنی، اقتصادی، اجتماعی، ترافیکی و همینطور محلی که قرار است تراموا را در آنجا احداث کرد حتماً انجام شود.
عضو شورای شهر تهران گفت: از آنجایی که هنوز هیچکدام از این مطالعات ارسال نشده است و کارشناسان بررسی های دقیق خود را انجام نداده اند نمی توان نظر دقیقی داد و پس از این مطالعات کمیسیون نظرات خود را اعلام خواهد کرد.
در کلان شهر تهران و با توجه به مشکلات حمل و نقلی فراوانی که وجود دارد ایجاد یک مد جدید حمل و نقلی می تواند راهگشای بسیاری باشد اما همانطور که گفته شد این کار بزرگ برای آنکه با شکست مواجه نشود نیازمند مطالعات دقیق است و باید منتظر ماند و دید تا مطالعات انجام شده چه زمانی به دست شورایی ها می رسد.
پولی را که می خواین برای احداث تراموا از ترمینال شرق تا میدان آزادی هزینه کنید را اگر برای احداث چند زیرگذر و تونل کوچک هزینه کنید که چراغ قرمزهای سرطانی و شلوغ در خیابان های آزادی و انقلاب حذف شوند تا همین BRT بتونه با سرعت بیشتری به مقصد برسه و مردم کمتر پشت چراغ قرمزهای رگباری گیر کنند خیلی خیلی کار عاقلانه تریه الان شما تراموا بیارید باز همین تراموا باید پشت همین چراغ قرمزها گیر کند کلی هم باید هزینه احداث و تجهیز کنید حتی ایستگاه های موجود هم باید تغییر کند , به عنوان مثال چراغ قرمز تقاطع بهبودی - کارون آذربایجان با خیابان آزادی را در نظر بگیرید این چراغ قرمز که باعث شده ترافیک در منطقه 10 تهران تا کوچه پس کوچه ها بکشه چون کارون - آذربایجان خروجی منطقس و مردم باید پشت ثانیه های سبز شدن چراغ قرمز این چهارراه جانشان دربیاد وضعیت خود خیابان آزادی هم بهم ریختس شهرداری باید دنبال این چیزها باشد که این چراغ قرمزها را حذف کند تا BRT به کارایی و راندمان درست برسد احداث تراموا و LRT در تهران می شود همان شیرین کاری هایی که در مورد مونوریل قم و کرمانشاه انجام شد .