بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

چالش های اجرای قرارداد حمل و نقل شهرداری تهران با چین چیست؟

​عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان "حل اساسی چالش های شهر تهران صرفاً با همکاری سایر دستگاه ها و مجموعه ها و اصلاح قوانین اداره شهر که در اختیار مجلس است، امکان پذیر خواهد بود."، به بررسی چالش های اجرای قرارداد حمل و نقل شهرداری تهران با چین پرداخت.

چالش های اجرای قرارداد حمل و نقل شهرداری تهران با چین چیست؟
تین نیوز

​عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان "حل اساسی چالش های شهر تهران صرفاً با همکاری سایر دستگاه ها و مجموعه ها و اصلاح قوانین اداره شهر که در اختیار مجلس است، امکان پذیر خواهد بود."، به بررسی چالش های اجرای قرارداد حمل و نقل شهرداری تهران با چین پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، مدیریت شهری تهران در حدود سه سالی که فعالیت خود را آغاز کرد، تلاش و اولویت خود را بر رفع مشکلات حوزه های مختلف از جمله حمل ونقل عمومی که در دوره گذشته با پس رفت زیادی مواجه شده بود،  متمرکز کرد،
در این راستا علاوه بر اینکه با حمایت شورای اسلامی شهر تهران، بودجه قابل توجهی در دو سال گذشته به این حوزه اختصاص پیدا کرد و در بخش مترو با تکمیل ایستگاه ها و توسعه خطوط مواجه شدیم، قرارداد بزرگ و قابل تأملی بین شهرداری و کشور چین منعقد شد که محقق شدن آن گره های زیادی از مشکلات حوزه حمل ونقل عمومی باز می کند.

طبق این قرارداد تاریخی، 2500 دستگاه اتوبوس 12متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسی بلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون و 150 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با پشتیبانی مالی چین برای شهر تهران خریداری می شود.

با توجه به اهمیت موضوع قرارداد چین و ضرورت توجه ویژه به حوزه حمل ونقل عمومی با  "مهدی اقراریان" عضو شورای اسلامی شهر تهران  گفت وگو کردیم ؛

 همان طور که واقف هستید تهران در حوزه حمل ونقل عمومی با مشکلات زیادی مواجه است؛ مترو با کمبود حدود 1500 دستگاه واگن، اتوبوسرانی با کمبود 6000 اتوبوس مواجه است و نیمی از تاکسی های فعال نیز فرسوده هستند! چقدر پرداختن به این حوزه را ضروری می دانید و فکر می کنید قرارداد شهرداری تهران با چین برای خرید اتوبوس و تاکسی های برقی چقدر به حل مشکلات این حوزه کمک کند؟

تهران دچار چالش های متنوع و گوناگونی است و من بار ها درباره چرایی این چالش ها صحبت کرده ام و معتقدم حل مشکلات و مسائل تهران با مشارکت همه بخش ها و ارکان حاکمیتی امکان پذیر است.

وقتی فهرستی از چالش های شهر تهران را لیست می کنیم، حمل ونقل عمومی هم در آن لیست قرار می گیرد و باید به سمت توسعه آن حرکت کرد.
سیاست گذار شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر است و حرکت بودجه و سیاست گذاری این نهاد برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی یکی از مواردی بوده که همواره درباره آن اجماع وجود داشته است.

مسئله ای که درباره آن صحبت می کنیم این است که باید کار درست را به نحو شایسته انجام داد؛  آیا امروز به اتوبوس نیاز نداریم؟ حتماً نیاز داریم اما، این اتوبوس چگونه باید تأمین شود؟ آیا به تاکسی نیاز داریم؟ بله داریم اما، چگونه باید تأمین شود؟ اگر تاکسی برقی یا اتوبوس تأمین می کنیم باید به توسعه زیرساخت های آن نیز توجه کنیم. اگر محصولی را انتخاب می کنیم باید به بازار رقابتی آن هم توجه کنیم.

مسئله بعدی این است که باید اولویت را به تأمین کالا در داخل کشور و تولید کنندگان داخلی بدهیم در صورتی که تولیدکنندگان داخلی نتوانند آن را تأمین کنند خرید از کشور های دیگر هیچ اشکالی ندارد.

پس دو مسئله را باید تفکیک کنیم؛ نخست اینکه منتقدین یا کسانی که درباره قرارداد چین نکاتی را مطرح می کردند، انتقادشان مربوط به حمل ونقل عمومی نیست؛ چرا که توسعه این حوزه یک ضرورت است و بر اساس سیاست های شورا باید دنبال شود اما نظارت بر انجام صحیح این هم، جزء حقوقی است که نمایندگان مردم دارند،
در همین راستا حدود 3 ماه قبل به شهردار تهران تذکری داده شد دال بر اینکه قرارداد ها را برای ما شفاف کنند، البته موضوع فقط مربوط به قرارداد چین نبود بلکه مربوط به کل قرارداد های حوزه حمل ونقل عمومی بود، یکی از همکاران ما در شورای شهر نیز درباره این موضوع از شهردار تهران سؤال کرد و به تازگی جلسه ای با حضور معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار تهران برگزار شد که می توانست یک ماه یا دو ماه قبل برگزار شود؛ اگر مسئولان شهرداری پاسخ اعضای شورای شهر را در زمان خود و به صورت صحیح بدهند بسیاری از ابهامات رفع خواهد شد.

 البته شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی بنا را بر استفاده از ظرفیت داخل کشور گذاشت اما با کندی در تأمین این نیاز مواجه شد و بعد سراغ قرارداد چین رفت؛ بنابراین شما به کلّیت قرارداد چین انتقادی ندارید؟

در حوزه تأمین اتوبوس، واگن و سایر موارد با رعایت صلاح و صرفه شهروندان تهرانی باید بتوانیم اقدام کنیم، چه از مسیر چین و چه سایر کشور های دیگری که این امکان را دارند. اصل تأمین اتوبوس جزء وظایف شهرداری و به عقیده بنده یک ضرورت است و باید حتماً آن را دنبال کنیم اما این که چگونه و از طریق چه کشوری انجام شود، جزء مواردی است که باید درباره آن گفت وگو انجام داد یعنی کار درست را به صورت درست انجام بدهیم.

 جدا از ابهامات یا مواردی که به آن اشاره کردید، از نظر شما قرارداد چین اقدام ارزشمندی محسوب می شود؟

دو مسئله باید از هم تفکیک شود؛ نخست اینکه نیاز تهران به توسعه حمل ونقل عمومی یک ضرورت است و برای آن نیز بودجه ای اختصاص داده شد اما مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این کار باید با اطلاع شورا باشد و شورا حتماً از روند اتفاقات آن مطلع باشد؛ اگر شورا از روند آن مطلع نباشد نمی تواند قضاوت کند که سیاست گذاری ای که انجام داده به درستی محقق شده است یا خیر؛ کماکان به صراحت می گویم که بخشی از سؤالات و ابهامات نسبت به قرارداد وجود دارد که قرار است در جلسات بعدی با معاون شهردار بررسی شود.

 به هرترتیب به ثمر رسیدن این قرارداد گره زیادی از حمل ونقل عمومی باز می کند در این راستا برای به ثمر رسیدن قرارداد و تداوم همکاری مجموعه های دولتی، به عنوان نماینده مردم در شورای شهر رایزنی و گفت وگویی با مسئولان دولتی داشته اید؟

اگر به نطق ها و تذکرات اعضای شورای شهر مراجعه کنید می بینید که بار ها و بار ها ما، به ویژه بنده با مصاحبه هایی که انجام داده ام به مسئولیت سایر بخش ها در حوزه مدیریت شهر تهران اشاره کرده ام.

 درباره قرارداد چین هم همین طور بوده است؟

درباره موضوعات مختلف از جمله موضوع حمل ونقل عمومی؛ من دارم حرف اساسی تری می زنم و آن این است که در برخی از کشور های دنیا، پایتخت با قوانین و مقررات خاص خودش اداره می شود؛ تهران به عنوان پایتخت بیش از 17 درصد جمعیت کشور را در کمتر از یک درصد وسعت کشور در خود جای داده است اما با چالش های زیادی مواجه است و حل اساسی مشکلات و چالش های شهر صرفاً با همکاری سایر دستگاه ها و مجموعه ها و اصلاح قوانین و مقررات اداره شهر که در اختیار مجلس شورای اسلامی است، امکان پذیر خواهد بود؛ یعنی تغییر و تحولات وابسته به تصمیماتی است که مجلس دوازدهم درباره شهر تهران اخذ می کند.

 بنابراین درباره موضوعات حمل ونقل عمومی، فراتر از قرارداد چین از دولت طلب همکاری و کمک شده است؟

بله؛ قرارداد چین روش است؛ مسئله ای که امروز برایمان موضوعیت دارد حمل ونقل عمومی است و مسئله  مهم، مطالبه رهبری درخصوص استفاده از روش های علمی برای حل مسئله ترافیک شهر تهران است.

وقتی از حوزه حمل ونقل صحبت می کنیم، بخشی از آن مربوط به اضافه کردن ناوگان می شود اما بخش های دیگری هم دارد که مانند تولید خودرو و بحث های مربوط به معاینه فنی و زوم بندی هایی که در شهر تهران برای تردد وجود دارد.

مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهد و مسئله قرارداد چین مسئله دوم است که باید درباره آن صحبت شود؛ مسئله اول راه حل ها و اقدامات  است و صرف اینکه حمل ونقل عمومی اصلاح شود اما به سایر بخش ها توجه نشود، مشکل شهر تهران حل نخواهد شد.

 با توجه به جلسه ای که با معاون شهردار تهران داشتید ممکن است ترغیب شوید که با مسئولان دولتی به صورت مشخص درباره قرارداد چین رایزنی داشته باشید؟

همه نمایندگان شورا حتماً برای حل مسائل و مشکلات مردم تمام تلاش خود را خواهند کرد؛ از دولت و نمایندگان مجلس دوازدهم درخواست می کنیم که به مشکلات شهروندان تهرانی توجه ویژه داشته باشند، ما هم به عنوان نمایندگان مردم وظیفه خودمان می دانیم صدای واقعی آن ها باشیم و امیدواریم رسانه ها نیز صدای واقعی آن ها باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.