بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

بزرگ ترین پروژه های جهانی در سال ۲۰۲۴ + تصاویر

تعدادی از وسیع ترین پروژه های عمرانی از ابتدای دهه ۲۰۲۰ تا کنون در حال انجام است که اغلب در بخش های مختلفی مثل حمل ونقل، برنامه ریزی شهری و سرگرمی بوده است.

بزرگ ترین پروژه های جهانی در سال ۲۰۲۴ + تصاویر
تین نیوز

تعدادی از وسیع ترین پروژه های عمرانی از ابتدای دهه ۲۰۲۰ تا کنون در حال انجام است که اغلب در بخش های مختلفی مثل حمل و نقل، برنامه ریزی شهری و سرگرمی بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، در کنار افزایش روزافزون جمعیت جهان و افزایش مطالبات زیرساخت های شهری مدرن، شهرسازی نیز در تمام دنیا توسعه روزافزونی پیدا کرده است به طوری که پروژه های عمرانی عظیمی در حال اجرا است که باعث تغییرات محیطی چشمگیری شده است. در سال های اخیر وسعت و پیچیدگی این پروژه ها بسیار زیادتر شده و همین امر نشان دهنده قدرت مهندسی بشری است و ثابت می کند مرز ساخت پروژه های پیچیده از آسمان خراش های بسیار بلند تا سیستم حمل ونقل بین قاره ای برای انسان ها کم رنگ شده است.

اهمیت پروژه های عمرانی

در جهان مدرن، پروژه های ساختمانی و زیرساخت های شهری برای پیشرفت بسیار ضروری هستند. این پروژه ها نقش اساسی در تبدیل ایده ها به واقعیت دارند اما در مسیر اجرای هر پروژه مشکلات زیادی وجود دارد که نیازمند مدیریت دقیق است.
اهمیت پروژه های ساختمانی در رشد اقتصادی نیز غیرقابل انکار است؛ سرمایه گذاری در فعالیت های ساختمانی تأثیرات گسترده ای دارد که شامل ایجاد شغل، تقویت نوآوری و پیشبرد توسعه اقتصادی می شود. به همین دلیل، دولت ها، سرمایه گذاران بخش خصوصی و ذی نفعان به شدت به اجرای موفق این پروژه ها علاقه مند هستند.

شهر NEOM، عربستان

NEOM یک پروژه کلان شهر و منطقه اقتصادی در حال ساخت در شمال غربی عربستان سعودی است. این طرح که توسط ولیعهد محمد بن سلمان رونمایی شد، به عنوان یک شهر هوشمند با تمرکز بر نوآوری، فناوری و پایداری طراحی شده است.
صندوق سرمایه گذاری عمومی که به نمایندگی از دولت عربستان سعودی سرمایه گذاری می کند، بخش عمده ای از بودجه پروژه ساخت Neom را تأمین می کند. طبق گفته های ندیمی النصر، مدیرعامل شرکت توسعه سعودی که برای ساخت Neom تأسیس شده است، این صندوق ۵۰۰ میلیارد دلار به این برنامه اختصاص داده است. نئوم بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای متنوع سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

شهر NEOM، عربستان

 

راه آهن خلیج فارس، امارات متحده عربی

راه آهن خلیج فارس که به عنوان شبکه ریلی GCC نیز شناخته می شود، یک پروژه زیربنایی عظیم است که به دنبال اتصال شش کشور شورای همکاری خلیج فارس (PGCC) با یک خط آهن ۲,۲۰۰ کیلومتری است.

توسعه این زیرساخت همچنین با بهبود درآمدهای نفتی و اصول بازار نسبت به سال گذشته پشتیبانی می شود. انتظار می رود شبکه راه آهن PGCC که طول آن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر برآورد می شود، در هر یک از شش کشور عضو با سرعت های متفاوتی رشد کند. اولین بخش متروی ریاض در مارس ۲۰۲۴ افتتاح شد. همچنین گزارش شده است که آخرین عملیات قبل از پایان سال انجام خواهد شد. علاوه بر این، پروژه های ریلی امارات متحده عربی نیز پیشرفت کرده اند به طوری که در فوریه ۲۰۲۳، شبکه راه آهن ملی امارات متحده عربی افتتاح شد.

راه آهن خلیج فارس، امارات متحده عربی

 

نیروگاه خورشیدی دهلرا، هند

نیروگاه خورشیدی دهلرا در گجرات هند، یکی از بزرگ ترین نیروگاه های خورشیدی جهان است. این مجتمع با وسعتی معادل ۱۱ کیلومترمربع، ظرفیت تولید ۷۰۰ مگاوات برق را دارد. شرکت ادانی گرین انرژی این نیروگاه را با ترکیبی از پنل های ثابت و ردیاب خورشیدی برای به حداکثر رساندن تولید انرژی خورشیدی در طول روز، احداث کرده است. یک سیستم مرکزی اینورتر که به ردیف های پنل متصل است، جریان مستقیم (DC) تولید شده توسط پنل ها را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند که سپس می تواند به شبکه برق سراسری فرستاده شود.

مهندسی نیروگاه خورشیدی دهلرا با مشکلات متعددی روبرو بود، از جمله نیاز به جابه جایی و نصب ده ها هزار پنل خورشیدی، اینورترها، ترانسفورماتورها و سایر قطعات ماشین آلات روی مساحت عظیمی از زمین ناهموار. برای غلبه بر این مشکلات، تیم پروژه با استفاده از فناوری پیشرفته ژئوفضایی، از محل بازدید و چیدمان نیروگاه را برنامه ریزی کردند.
آن ها همچنین برای سهولت در انتقال قطعات بزرگ ماشین آلات و مواد، شبکه ای از جاده ها و مسیرها را احداث کردند. علاوه بر این، برای ساخت نیروگاهی بسیار کارآمد با حداقل تأثیر زیست محیطی، از فناوری های پیشرفته برای کاهش مصرف آب و بهینه سازی خروجی انرژی استفاده کردند.

نیروگاه خورشیدی دهلرا، هند

 

شهر اقتصادی ملک عبدالله، عربستان

شهر اقتصادی ملک عبدالله، برترین پروژه توسعه در پادشاهی عربستان، با ایجاد یک سبک معماری معاصر، به یکی از مهم ترین شهرهای اقتصادی جهان تبدیل شده است.
برای ساخت این شهر که محل زندگی نزدیک به دو میلیون نفر خواهد بود، حدود ۲۰ سال زمان نیاز است. انتظار می رود ساخت وساز این پروژه که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده، در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد. مرحله اولیه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ به مدت پنج سال به طول انجامید.

در نهایت یک بندر دریایی، منطقه صنعتی، منطقه مرکزی کسب وکار، منطقه تفریحی و تأسیسات، محله های مسکونی و مؤسسات علمی و تحقیقاتی همگی بخشی از شهر KAEC خواهند شد. این شهر اقتصادی را در ابتدا، ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در سال ۲۰۰۵ با هزینه تخمینی ۱۰۰ میلیارد دلار در عربستان سعودی راه اندازی کرد. از آن زمان تاکنون، این شهر با تکمیل بخش های مسکونی، فضاهای تجاری و زیرساخت های حمل ونقل، پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شهر اقتصادی ملک عبدالله، عربستان

 

گنبد مدیسون اسکوئر گاردن، لاس وگاس

گنبد مدیسون اسکوئر گاردن (MSG Sphere) موسوم به کره لاس وگاس یک استادیوم عظیم به شکل گنبد است که در نزدیکی مجموعه تفریحی ونیزیان در این شهر ساخته شده است. تورم باعث شده تا کل هزینه پروژه از زمان شروع ساخت، ۹ درصد افزایش یابد و به حدود ۲.۱۸ میلیارد دلار برسد.

این گنبد که ظرفیت ۲۰ هزار نفر و ۲۳ سوئیت ویژه را دارد، بدون شک باعث رونق صنعت گردشگری ایالت خواهد شد. شرکت سرگرمی MSG برای نمایش تصاویر با رزولوشن بالا که از مسافت دور قابل مشاهده است، نمایشگرهای LED پیچشی را هم در داخل و هم در خارج از گنبد نصب کرد. فضای داخلی نیز برای ارائه یک تجربه فراگیر که مخاطبان را از سراسر جهان جذب می کند، دارای سیستم صوتی فضایی و فناوری ۴ بعدی است.

گنبد مدیسون اسکوئر گاردن، لاس وگاس

 

فرودگاه بین المللی ال مکتوم، دبی

به گفته شرکت طراح و توسعه شهری دبی «پس از تکمیل، دبی ساوت محل استقرار بزرگ ترین فرودگاه جهان خواهد بود و زیرساخت حمل ونقل چند وجهی با اتصال هوایی، زمینی و دریایی را ارائه خواهد داد. این مجموعه علاوه بر مزایای یک منطقه آزاد تجاری مناسب برای کسب وکار، طیف وسیعی از گزینه های مسکونی را نیز ارائه می کند.»
این فرودگاه در سال ۲۰۱۰ برای عملیات باری و در سال ۲۰۱۳ برای پروازهای مسافری افتتاح شد. مسئولان این فرودگاه امیدوار هستند که تا سال ۲۰۵۰ با ظرفیت حداکثر ۲۵۵ میلیون نفر در سال، از نظر حجم مسافر از سایر فرودگاه های جهان پیشی بگیرند. فاز اولیه پس از اتمام در سال ۲۰۳۰، ظرفیت فرودگاه را به ۱۳۰ میلیون مسافر در سال افزایش خواهد داد. پروژه ال مکتوم مساحتی به وسعت ۵۶ کیلومترمربع را پوشش می دهد.

فرودگاه بین المللی ال مکتوم، دبی

 

پروژه انتقال آب جنوب به شمال چین

انتقال آب جنوب به شمال چین، بزرگ ترین پروژه ی این چنینی در جهان است که تاکنون اجرا شده است. این طرح برای تأمین آب مورد نیاز مناطق خشک شمال کشور، آب را از رودخانه های جنوبی چین منتقل می کند. در صورت تکمیل پروژه در سال ۲۰۵۰، سالانه ۴۴. میلیارد مترمکعب آب به مناطق شهری خشک شمال کشور منتقل خواهد شد.

پروژه انتقال آب جنوب به شمال چین

 

کراس ریل لندن

پروژه کراس ریل (اکنون به عنوان خط الیزابت شناخته می شود) یک خط راه آهن پرسرعت زیرزمینی در لندن است که از شرق به غرب این شهر امتداد دارد. این طرح یکی از بزرگ ترین پروژه های زیربنایی در اروپا است که با هدف کاهش ازدحام و افزایش ظرفیت حمل ونقل عمومی در لندن اجرا شده است. خط الیزابت در حال حاضر در حال فعالیت است و به طور منظم خدمات مسافری را ارائه می دهد. بعضی از کارهای تکمیلی در ایستگاه ها و خطوط فرعی هنوز در حال انجام است.

کراس ریل لندن

 

خط مرکزی شینکانسن، ژاپن

خطوط قطار سریع السیر شینکانسن بخشی از شبکه راه آهن ژاپن است که در کل کشور ایستگاه دارد و سریع ترین روش برای سفر در داخل ژاپن محسوب می شود. یکی از شلوغ ترین مسیرهای این خطوط ریلی، توکیو به اوزاکا در جنوب است و یکی از قدیمی و شلوغ ترین خطوط قطار سریع السیر در جهان شناخته می شود.
دولت ژاپن برای کاهش شلوغی و تقاضای شهروندان، ساخت خط قطار مغناطیسی جدیدی را آغاز کرده است که توکیو و اوزاکا را به هم متصل می کند. این خط قرار است سریع ترین قطار تجاری در جهان باشد و با سرعت ۵۰۵ کیلومتر در ساعت (۳۱۴ مایل در ساعت) حرکت کند.

خط مرکزی شینکانسن، ژاپن

فرودگاه بین المللی پکن

فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ، یک فرودگاه کاملاً جدید است که در ۴۶ کیلومتری جنوب مرکز شهر، در منطقه ی داکسینگ واقع شده است. این فرودگاه که به عنوان یکی از تاثیرگذارترین پروژه های ساختمانی در دوران اخیر شناخته می شود، به عنوان یک قطب حمل ونقل مهم برای منطقه ای با سریع ترین رشد تقاضای سفرهای بین المللی عمل می کند. فرودگاه بین المللی پکن داکسینگ به طور خاص برای کاهش تراکم در فرودگاه فعلی پایتخت ساخته شده است.

فرودگاه بین المللی پکن

 

رودخانه Great Man-Made، لیبی

پروژه عظیم رودخانه دست ساز (GMR) شبکه زیرزمینی عظیمی از لوله ها و آبراهه ها است که آب شیرین را برای مصرف داخلی، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی قدیمی در زیر صحرای آفریقا به سواحل لیبی منتقل می کند. این پروژه بزرگ ترین طرح تأمین آب در جهان است و دولت لیبی آن را هشتمین عجایب جهان معرفی می کند.
این پروژه از سال ۱۹۹۱ شروع شد و نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی در شهرهای پرجمعیت و مناطق کشاورزی حیاتی در شمال لیبی داشته است. پیش از اجرای این پروژه، این مناطق با کمبود آب مواجه بودند.

رودخانه Great Man-Made، لیبی

ریاض سبز، عربستان

ریاض سبز یکی از بزرگ ترین عملیات جنگل کاری شهری در جهان است. در ۱۹ مارس ۲۰۱۹، سلمان بن عبدالعزیز، از یکی از چهار پروژه کلان ریاض رونمایی کرد که بر اهمیت پروژه های ساختمانی در توسعه شهر تأکید می کند. این پروژه گامی مهم در راستای دستیابی به یکی از اهداف اصلی چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی خواهد بود که ارتقای جایگاه ریاض به لیست ۱۰۰ شهر برتر قابل سکونت در جهان است.

پروژه ریاض سبز با کاشت درخت در سراسر شهر، در تمام مناطق و اطراف تمام امکانات آن، به عنوان بخشی از پروژه های ساختمانی بلندپروازانه، سرانه فضای سبز و کل فضای سبز را افزایش می دهد و چشم انداز شهری را بازسازی می کند.

آب حاصل از تصفیه فاضلاب شبکه آبیاری که جز جدایی ناپذیری از پروژه های ساختمانی است، برای آبیاری تمام محوطه سازی ها استفاده می شود و به استفاده پایدار از منابع کمک می کند. در نتیجه برنامه ریزی سبز در پروژه های ساختمانی، کیفیت هوای شهر بهبود و دما کاهش می یابد. این پروژه جامع ازاین رو سبک زندگی سالم را در بین ساکنان ریاض ترویج می کند که با مؤلفه سلامت محور چشم انداز ۲۰۳۰ پادشاهی همسو است و مزایای چندوجهی ساخت وساز شهری هوشمندانه را به نمایش می گذارد.

ریاض سبز، عربستان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.