بازدید سایت : ۳۱۶۸۷

دردسرهای گود ناایمن در مسیر مترو

ساخت تونل برای ایجاد خطوط مترو چندان آسان نیست. گاه حین حفاری تونل های مترو، مسیر آن با تاسیسات شهری و زیرساختی مواجه می شود و گاهی هم مثل خط ۱۰، وجود گود ناایمن و قدیمی روند کار را با مشکل مواجه می کند.

تین نیوز

ساخت تونل برای ایجاد خطوط مترو چندان آسان نیست. گاه حین حفاری تونل های مترو، مسیر آن با تاسیسات شهری و زیرساختی مواجه می شود و گاهی هم مثل خط ۱۰، وجود گود ناایمن و قدیمی روند کار را با مشکل مواجه می کند.

این گود در فاصله ۳۰متری از محل حفاری قرار دارد و این روزها به دلیل مخاطرات جانی و مالی محتمل و رفع خطر ناشی از بستر ناایمن حرکت دستگاه تی بی ام، حفاری تونل کند شده است. اما چرا این گود خطرناک است؟ حسین نصرآزادانی، مجری خط ۱۰متروی تهران در این باره بیشتر توضیح می دهد.

افزایش عمق گود

گود آیرانا در محدوده خیابان جوزانی شرقی در مسیر خط ۱۰مترو قرار دارد و تا سال گذشته عمق آن به ۲۵متر می رسید. به گفته کارشناسان دیواره شمالی این گود تا آن زمان با روش نیلینگ مثلا پایدارسازی شده بود. اواخر سال گذشته و پس از ۱۰سال رهاشدگی، ناگهان مالکان گود تصمیم گرفتند تا عمق گود را ۱۰متر بیشتر کنند و آن را به ۳۵متر برسانند! این کار آنها زنگ خطری برای کارگران مترو شد.

بستر ناایمن گود آیرانا

علاوه بر مخاطرات گود برای اهالی، قرار گرفتن گود آیرانا در ضلع شرقی دریاچه در مسیر حفاری و حرکت دستگاه تی بی ام به سمت شرق پیامدهایی را به همراه خواهد داشت. نصرآزادانی می گوید: از سال های پیش نام این گود در لیست گودهای ناپایدار و ناایمن تهران قرار داشت؛ چراکه عمر مفید سازه نگهبان این گود نیز از مدت ها قبل به پایان رسیده است. با توجه به این موضوع و براساس بررسی شرکت های مهندسی و مشاور خط۱۰ مترو، گود در وضعیت ناپایدار و لغزش قرار دارد و بستری ناایمن در اطراف خودش ایجاد کرده است. در این شرایط عبور تی بی ام از کنار این گود با مخاطرات بزرگی همراه خواهد بود.

خطرات جانی و مالی محتمل

به گفته آزادانی برای رفع مشکل، پیگیری ها صورت گرفته و جلسه های مختلفی برگزار شده، اما به نتیجه نرسیده است تا باتوجه به عدم همکاری مالکان، مجوز حقوقی و قانونی لازم به منظور ایمن سازی گود صادر شود. اکنون خود گود و خاک محیط اطرافش باید ایمن سازی شوند تا بستر مناسبی برای عبور دستگاه تی بی ام و حفاری ایمن به وجود آید. مشاوران و کارشناسان مترو نگرانند که مبادا با حفاری و عبور تونل مترو از محیط این بستر ناایمن، گود آیرانا فرو بریزد و خسارت های سنگینی به تونل خط ۱۰مترو، دستگاه تی بی ام، کارگران، ساختمان ها و سازه های اطراف، خودروها، عابران و همچنین تاسیسات زیرسطحی وارد شود. با توجه به این شرایط به اجبار از ۲هفته قبل دستگاه تی بی ام متوقف شده و کارشناسان منتظرند تا تصمیمات و دستورات قضایی لازم برای ایمن سازی گود و محیط اطراف صادر شود.

اینفو| گودبرداری ناایمن در مسیر مترو

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.