برقی سازی از ضرورت های جدی در حوزه حمل ونقل عمومی است
وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم گفت: با تغییرات متعدد شهرداران تهران و رهاشدگی موضوع حمل و نقل عمومی شاهد کندی و گاها توقف مشهود در فرآیند نوسازی و بهسازی حمل ونقل شهری بوده ایم.

وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم گفت: با تغییرات متعدد شهرداران تهران و رهاشدگی موضوع حمل و نقل عمومی شاهد کندی و گاها توقف مشهود در فرآیند نوسازی و بهسازی حمل ونقل شهری بوده ایم. تا اینکه در ۳ سال اخیر، تامین اتوبوس های جدید و توسعه خطوط و ایستگاه های مترو دوباره سرعت گرفت. البته این امر از ضرورت ها و مطالبات مردم بوده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم اظهار کرد: اقدامات ناشی از کم کاری یا پرکاری شهرداران در حوزه حمل و نقل به طور فوری برای مردم ملموس نخواهد بود زیرا تغییر ذائقه حمل ونقل مردم نیازمند زمان است.
وی با بیان اینکه فرسودگی یا نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی امری تدریجی است که این امر مزید بر علت نیاز حوزه حمل ونقل عمومی به اقدامات بنیادی است، تاکید کرد: متاسفانه در تمام دوره های مدیریت شهری به جز در دوره دکتر قالیباف و دکتر زاکانی کمتر به بحث حمل ونقل عمومی توجه شده است.
خاندوزی یادآور شد: طی نیمه نخست سال های دهه نود با سرعت بسیار بالایی شاهد نوسازی و تردد اتوبوس ها و تاکسی های جدید در سطح شهر و همچنین توسعه ایستگاه ها مترو بودبم. اما طی چند سال پس از آن، با تغییرات متعدد شهرداران تهران و رهاشدگی موضوع حمل و نقل عمومی شاهد کندی و گاها توقف مشهود در فرآیند نوسازی و بهسازی حمل ونقل شهری بوده ایم. تا اینکه در ۳ سال اخیر، تامین اتوبوس های جدید و توسعه خطوط و ایستگاه های مترو دوباره سرعت گرفت. البته این امر از ضرورت ها و مطالبات مردم بوده است.
وی برقی سازی را یکی از ضرورت های جدی در حوزه حمل ونقل عمومی دانست و گفت: این اقدام نه تنها کیفیت تردد مردم را افزایش می دهد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می کند. همچنین این سرمایه گذاری ها باعث تربیت تکنسین ها و تولید دانش فنی در بدنه شرکت های داخلی خواهد شد.
خاندوزی تصریح کرد: ضمن اینکه توسعه زیرساخت های شارژ برقی در سطح شهر موجب افزایش اقبال مردم به خرید خودروهای برقی خواهد شد و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های سوخت ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: دولت نیز به عنوان یکی از منتفعین اصلی این اقدام شهرداری که باعث کاهش مصرف سوخت یارانه ای دیزل و بنزین می شود، باید با حمایت از طرح های توسعه زیرساخت ها، سهم خود را ایفا کند.
خاندوزی همچنین به وضع تعرفه های ۴ درصدی بر خودروهای برقی در دولت شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: استقبال از خود این خودروها نسبتاً خوب بود اما کافی نبود، چرا که زیرساخت شارژ به اندازه کافی فراهم نشده بود.
به گزارش شهر، خاندوزی به تغییر و افزایش چشمگیر تعرفه واردات خودرو در لایحه بودجه انتقاد کرده و ابراز امیدواری کرد که بحث همسان سازی تعرفه خودروهای برقی با خودروهای عادی در لایحه بودجه امسال تصحیح شود چرا که دولت با این سیاست، مزیت واردات خودروهای کم مصرف و برقی را از بین برده و یک جریان هزینه ای ناشی از محل یارانه پنهان سوخت را به کشور تحمیل می کند.
وی در پایان اعلام کرد: این اقدام شجاعانه و جسورانه شهرداری تهران در برقی سازی حمل ونقل عمومی می تواند به الگویی برای سایر کلان شهرها تبدیل شده و موجب بهبود خدمات به شهروندان و کیفیت زندگی در تهران شود.