دردسرهای تردد در شهر
تین نیوز | خبرنگار روزنامه گاردین در خصوص وضعیت تاکسیهای تهران نوشت: گاهی اوقات زندگی در تهران شما را ناراحت میکند اما سؤال اینجاست که مردم عادی قشر متوسط برای تردد به محل کار، چهکار باید انجام دهند؟
به گزارش هفتهنامه حملونقل، خبرنگار گاردین افزود: مسئلهای که درباره تاکسیهای تهران و سایر شهرهای بزرگ ایران، تقریبا در جهان منحصربهفرد شمرده میشوند این است که در سایر کشورهای جهان، وقتی کسی سوار تاکسی میشود - تا مسافر سوار شده به مقصد نرسیده - معمولاً هیچکس دیگر سوار همان تاکسی نمیشود. تمام تاکسیها در کل کشورهای جهان دربست هستند. این در حالی است که در تهران چنین نیست.
این خبرنگار افزود: هرچند ایرانیان اسم خاصی برای این نوع تاکسیها ندارد و آنها را صرفا «تاکسی» میخوانند، من به آنها لقب «تاکسیِ اشتراکی» دادهام. وی گفت: این اصطلاحی نیست که مردم ایران از آن استفاده کنند اما بهترین توصیفی که میتوانم برای نوع ترددم به محل کار استفاده کنم، تاکسی شراکتی است. این نوعی از تردد راحت، باکلاس و در عین حال کمهزینهتر در سطح شهر است که بیشتر شبیه مسافرکشی خیابانی بهحساب میآید.
خبرنگار گاردین در ادامه به انواع تاکسی بهاصطلاح شراکتی اشاره کرد و افزود: سهلالوصولترین نوع آن، تاکسیهایی هستند که در خیابانهای اصلی شهر از بالا به پایین تردد میکنند و اگر شما عجله داشته و فرصت انتظار برای اتوبوس را ندارید، این سرویس میتواند گزینه مناسبی باشد.وی با بیان اینکه «چند ثانیهای طول نخواهد کشید که یک تاکسی شما را سوار کند»، افزود: آنها یا با کاهش سرعت ماشین در مقابل شما و یا با چراغ زدن توجه شما را جلب میکنند. شما هم در پاسخ میتوانید یا سرتان را تکان دهید و یا سر جای خود بایستید. با این حال حتی اگر شما تاکسی
نخواستید و صرفا در خیابان پرسه میزنید، باز هم تاکسیها به شما علامت میدهند. بهواقع، تاکسی شراکتی تنها نوع تاکسی است که دائما به دنبال شماست.
خبرنگار گاردین همچنین به تاکسیهای موتوری اشاره کرد و نوشت: در حالی که موتور میتواند از کنار ترافیک شهری بهسادگی عبور کند، اما این بستگی به شما دارد که آیا اینگونه مسافرتهای بدون کلاه کاسکت را میپذیرید یا خیر؟
وی در ادامه به نوع دیگری از تاکسیها در ایران اشاره کرده و نوشته است: در این روش مقصد نهایی مشخص است و رانندگان در نقاط پرتردد شهر از ماشین پیاده شده و با بیان مقصد نهایی و تعداد مسافرین مورد نیاز به کارشان ادامه میدهند. در همین حال اگر شما علاقهای به انتظار ندارید میتوانید به راننده پیشنهاد دهید که هزینه دو مسافر دیگر یا هر تعداد صندلی خالی را که باقیمانده خواهید پرداخت.به نوشته خبرنگار روزنامه گاردین، پدیده تاکسیهای شراکتی رو به افول است و از آنجا که شهرداری تهران میخواهد به وضعیت ترافیک شهری و تعرفه تاکسیهای شراکتی سامان بدهد، اکنون
در بسیاری از نقاط شهر، ایستگاههای تاکسی برپا شده است.
وی افزود: این روش بالأخص برای ایرانیانی که از خارج آمدهاند یا خارجیها که لهجه غلیظی دارند که میتواند بیانگر پولدار بودنشان باشد، گزینه مناسبی است؛ به هر حال تاکسیهای شراکتی با چسباندن برچسبی بر روی شیشه ماشینشان تعرفههایشان را اعلام میکنند و اگر شما از خارج آمده باشید با خیال راحت میتوانید، خارجی بودنتان را اعلام کنید.این روزنامه همچنین در ادامه چنین مینویسد: در این روش شما مقصد مشخصی دارید که با فریاد زدن، آن دسته از رانندگان تاکسی که مقصدشان با شما یکی است برای شما میایستند و شما را سوار میکنند. این نوع از تاکسیها بالأخص
برای زمانی که شما نصف شب عازم مقصدی هستید، گرچه هزینهها در آن موقع افزایش میباید اما کارایی بیشتری دارد؛ با این حال اما ممکن است مدتی برای پیدا کردن تاکسی معطل شوید.
خبرنگار گاردین با بیان اینکه «متروی شهری و اتوبوس از تاکسی شراکتی نیز ارزانتر است»، افزود: یک سفر با اتوبوس BRT - سریعترین خط اتوبوس درون شهری - 350 تومان قیمت دارد و یک سفر با مترو 600 تومان است؛ با این حال اما افرادی که از این وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنند، مجبورند که از تاکسی شراکتی استفاده کنند چون تمام نقاط شهر توسط وسایل نقلیه عمومی پوشش داده نشده است.وی در ادامه با بیان اینکه «بهای یک سفر با تاکسی شراکتی دستکم یک هزار تومان است» نوشت: با این تصور که شما برای رفتن به محل کار و بازگشت میبایست روزی چند هزار تومان هزینه کنید، در پایان
ماه حداقل 90 هزار تومان باید برای این مسئله کنار بگذارید که برای یک کارمند شاغل با حقوق ماهانه یکمیلیون تومان چیزی در حدود 9 درصد حقوقش را در بر میگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه «سفر با تاکسیهای شراکتی نکات جالبی را در بر دارد» نوشت: بهتر است جلو بنشینید، چون اگر صندلی عقب باشید به دلیل اینکه درب سمت پشت راننده از قفل بچه برخوردار است دائما برای راه دادن به مسافرینی که میخواهند از ماشین پیاده میشوند باید جابجا شوید و بعضا در جریان این سوار و پیاده شدن، کیف مسافرین یا آرنجشان شما را زخمی میکند و نهایتا اینکه اگر تاکسی پیکان سوار شده باشید، دود ماشین از شما پذیرایی دردآوری میکند.
خبرنگار گاردین نوشت: با همه این اوصاف تاکسی در تهران زبان ویژهای دارد اما از یک قانون ثابت تبعیت نمیکند. زمانی که سوار تاکسی میشوید، میتوانید بهای سفر را بپردازید یا صبر کنید به مقصد برسید. در طول سفر هر جا که خواستید میتوانید به راننده بگویید و او شما را پیاده میکند. وی در پایان به مکالمات رد و بدل شده میان راننده و مسافران اشاره و عنوان کرد که معمولا راننده و مسافران صحبتهایی را با موضوعات مختلف سیاسی، ورزشی، قیمت کالاها یا اتفاقات اخیری که رخ داده بیان میکنند. نویسنده با بیان اینکه واکنشهای مختلفی از سوی افراد دیده میشود، نوشت:
جالب اینجاست که شما در یک سفر یک روزه همه اینها را میشنوید.