بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

ترامواهای هیبریدی در راه تهران

ترامواهای هیبریدی در راه تهران
|

تین نیوز  | سومین سامانه حمل ونقلی روز دنیا به‌زودی در تهران ایجاد می‌شود. این سامانه ضلع سوم از وسایل عمومی حمل‌ونقلی است که می‌تواند جمعیت معتنابهی را در طول روز جابه‌جا کند و هم‌اکنون با نام LRT در شهرهای بزرگ جهان طرفداران بسیاری دارد.

سابقه استفاده از سامانه حمل‌ونقلی LRT كه در تهران بیشتر با عنوان تراموا شناخته می‌شود، در این شهر به ماشین دودی بازمی‌گردد. در دهه‌های واپسین سلطنت قاجارها در كشور، ماشین دودی باعث شد مسیر تهران تا شهر ری آنقدر كوتاه شود كه اسم خیابان امین حضور را به نام خیابان ری تغییر دهد. امروز البته بیش از یك قرن از راه‌اندازی ماشین دودی یا تراموا می‌گذرد و در محدوده‌هایی از شهر قرار است ترامواهای به‌روز شده و مؤثر به راه بیفتند.

پیش از طرح تراموا، خیابان‌های تهران از سال 77شاهد راه‌اندازی مترو و از سال 86، اتوبوس‌های تندرو یا BRT را به‌خود دیده بود. ضلع سوم از این وسایل مؤثر حمل ونقل عمومی در پی سفر سال‌جاری محمدباقر قالیباف به اروپا مورد بازدید قرار گرفت. ترامواهای جدید برای نخستین بار در شهر درسدن آلمان در سال 2012رونمایی شده است.
این وسیله نقلیه تركیبی از واگن‌های متعدد مترو و ترامواهای برقی است.

حالا ترامواها لقب بزرگ‌ترین اتوبوس شهری جهان را به‌خود اختصاص داده و توانسته نگاه‌ها را به سمت خود جلب كند. تراموا به‌عنوان یك ابزار كارآمد می‌تواند با ظرفیت بالا همه مسافرهای ایستگاه‌ها را درون خود جای دهد و با سرعت بالا به مقصد برساند. پیش از این چینی‌ها با رونمایی از یك اتوبوس 25متری عنوان بلندترین اتوبوس جهان را از آن خود كرده بودند اما آلمانی‌ها به فكر طراحی یك وسیله نقلیه 30متری افتادند. این اتوبوس با صرف هزینه 10میلیون دلاری برای طراحی و پژوهش ساخته شد كه توانسته تركیبی زیبا از اتوبوس و وسایل خطوط ریلی را ارائه دهد.

موتور هیبریدی در حمل ونقل عمومی
ترامواهای جدید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی‌هستندكه در نمونه‌های پیشین وجود ندارد. این وسیله نقلیه با ظرفیت 258نفری خود ركورد بیشترین ظرفیت اتوبوسی جهان را نیز به‌خود اختصاص داده است. بخش قابل توجهی از انرژی حركتی اتوبوس از انرژی الكتریسیته تأمین می‌شود و میزان آلایندگی آن را به صفر تقلیل می‌دهد.

موتورهای هیبریدی به‌صورت دوگانه كار می‌كنند، اما عمده انرژی خود را از راه الكتریسیته به‌دست می‌آورند. این اتوبوس با هر بار شارژ قادر است 8كیلومتر را با 258مسافر طی كند. ظرفیت باتری‌های آن باعث شده تا این اتوبوس برای مسیرهای زیر 8كیلومتر درون شهری كاملا مناسب و كارآمد باشد و به كاهش آلودگی هوا در نقاط مركزی شهر نیز كمك شایانی كند. موتورها همچنین از قدرت باتری‌های 120كیلوواتی لیتیوم هم حمایت می‌شوند تا درصورت لزوم بتوانند انرژی الكتریسیته لازم را تأمین كنند.

همه مزایای سامانه جدید
بزرگ‌ترین نقطه قوت ترامواهای جدید در ظرفیت مسافر بالای آن نهفته است. كاهش مصرف سوخت، استفاده از انرژی الكتریسیته و كاهش آلودگی و گازهای گلخانه‌ای ازجمله مزایای مهم این وسیله درون شهری به شمار می‌رود. اما یكی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های تراموا راندن آسان آن است.

بسیاری از كارشناسان معتقدند كه ترامواها می‌توانند جایگزین همه اتوبوس‌هایی شود كه در حال حاضر در خطوط بی‌آرتی مشغول فعالیت هستند. تراموا می‌تواند تا 80كیلومتر در ساعت حركت كند و این سرعت برای چنین وسیله‌ای كه از انرژی الكتریسیته برای تأمین انرژی حركتی خود استفاده می‌كند، جالب است. با ورود تراموا به خطوط اتوبوس، دیگر هیچ مسافری روی زمین نمی‌ماند و همه سریع و بدون مشكل می‌توانند زود به مقصد خود برسند.

اجرای فاز نخست تراموا در مناطق مركزی شهر
درصورت تأمین هزینه‌های مورد نیاز، فاز نخست طرح استفاده از تراموا در محدوده مركزی پایتخت اجرایی خواهد شد. آنگونه كه سید‌جعفر تشكری‌هاشمی معاون شهردار تهران خبر داده، مدیریت شهری تهران نیز در طول چند سال اخیر، طراحی شبكه تركیبی از انواع سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی‌را در دستور كار قرار داده و در این بین راه‌اندازی خطوط قطار تراموا (LRT) یكی از گزینه‌های مدرنی است كه به‌دلیل مزایای چشمگیر اقتصادی، زیست‌محیطی و ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

فاز نخست از 3 فاز طراحی شده، پیاده راه بازار را در مسیر‌های باب همایون، داور، پانزده خرداد و محدوده بهارستان را پوشش می‌دهد كه به طول 5كیلومتر است‌. زمان مورد نیاز برای احداث و بهره‌برداری از هر فاز این طرح 18تا 24‌ماه است و به‌نظر می‌رسد این سامانه ریلی بتواند در كوتا‌ه‌ترین زمان‌ پاسخی پایدار در قبال نیازهای حمل‌ونقلی مسیرهای یادشده باشد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.