بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

خط مترو هزار میلیاردی فاطمی - تجریش؛ از ضرورت تا حاشیه ها

خط مترو هزار میلیاردی فاطمی - تجریش؛ از ضرورت تا حاشیه ها
|

تین نیوز | تشکری هاشمی با تاکید بر ضرورت ایجاد مترو فاطمی- تجریش، اعتبار احداث این خط را هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

موضوع خط مترو  فاطمی - تجریش  از سال گذشته که آغاز شد همچنان محل بحث و اظهارات مختلف می باشد . از اظهار نظر چمران تا مخالفت برخی از اعضای شورا که نهایتا تشکری هاشمی که با تاکید بر ضرورت ایجاد مترو فاطمی- تجریش مبلغ هزار میلیارد تومان، اعتبار احداث خط مترو فاطمی تجریش را اعلام کرده است.

ساخت خط مترو تقاطع فاطمی -ولیعصر(عج) تا تجریش
ماجرا از آنجا آغاز شد که مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خیابان ولیعصر (عج) بار ترافیکی زیادی دارد، اعلام کرد که  شهرداری ساخت خط مترو تقاطع فاطمی- ولیعصر(عج)تا تجریش را آغاز کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دویست و چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که سال گذشته در صحن شورا برگزار شد با اشاره به تبصره ای برای احداث یک خط مترو در خیابان ولیعصر(عج) که بار ترافیکی زیادی برای شهر دارد، اظهار داشت: شهرداری ساخت خط مترو تقاطع فاطمی- ولیعصر(عج) تا تجریش و ایستگاه جماران که در خط 3 ادامه دارد را آغاز کند.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته نقشه تهیه و به شهرداری ابلاغ شده است، گفت: با افتتاح این خط بار ترافیکی سنگینی در شمال غرب تهران حل خواهد شد.رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خیابان ولیعصر(عج) ثبت تاریخی دارد، تصریح کرد: از شهرداری درخواست داریم تا از زیرساخت برای این خط استفاده شود.

چمران ادامه داد:به شرطی شهرداری می تواند ساخت این خط را شروع کند که نقشه ها را به شورا آورده و آن را به تصویب برساند.

وی با بیان این‌که در متن قانون نوشته شده که مراجع ذیربط شورای ترافیک هماهنگی کل کشور باید این امر را تصویب کند، گفت:در وزارت کشور این خط بررسی خواهد شد اما بنده امیدوارم به دلیل ترافیک زیاد خیابان ولیعصر(عج)این خط تصویب شود.

چمران با اشاره به صحبت های شهردار تهران در خصوص اینکه مطالعات این خط از 6 سال گذشته آغاز شده است، افزود:بعد از بررسی، این خط به اجرا گذاشته خواهد شد.

خط مترو فاطمی–تجریش ریشه درختان خیابان ولیعصر را می‌خشکاند
اما محسن سرخو  از اعضای شورای شهر تهران در اعتراض به بودجه سال 95 شهرداری تهران  عنوان کرد که در بند 12 تبصره 23 در بودجه؛ خط جدید مترو تعریف شده که از میدان فاطمی تا میدان تجریش ادامه دارد درحالی که این خط جز برنامه 5 ساله نبوده و دوسوم آرای اعضا شورای شهر را نیز کسب نکرده است.وی ادامه داد:متاسفانه فرمانداری تهران به این موضوع توجه نکرده و آن را جز ایرادات بودجه شهرداری در سال 95 ذکر نکرده است.این بی‌توجهی درحالی صورت گرفت که من در‌‌ همان زمان نیز نسبت به این بند اعتراض کرده بودم.

سرخو با تاکید براینکه این خط در بودجه 95 به صرف آنکه فردی در خیابان ولیعصر زمین داشته و قصد دارد؛ این منطقه را تبدیل به ایستگاه چند منظوره مترو کنند در بودجه تعریف شد، اظهار کرد:می‌گفتند مردم نیز از این خط منتفع می‌شوند و چند هزار میلیارد تومان هم برای این منظور بودجه درنظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه خیابان ولیعصر خیابان خاصی است و درختان این خیابان نیز ارزشمند هستند، عنوان کرد:اگر قرار باشد از این خیابان مترو عبور کرده و مسیر جریان‌های آب زیرزمینی را تغییر دهند هم ساختمان‌های مجاور خط و هم درختان ولیعصر که ریشه‌هایی عمیق دارند، در خطر قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد:با توجه به عقب ماندگی 40 کیلومتری شهرداری تهران در حوزه مترو از برنامه 5 ساله راه اندازی خطی جدید بدون برنامه منطقی به نظر نمی‌رسد.

تاکید بر ضرورت ایجاد مترو فاطمی-تجریش
اما مهندس سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران، معتقد است این خط مترو برای حفاظت از طبیعات خیابان ولیعصر(عج) لازم و ضروری است.وی در مورد خط مترو جدید التاسیس فاطمی تجریش با اشاره به تقاضای بالای مسافر در این مسیر می گوید:به دلیل حجم بالای مسافر عملا نیازمند احداث چنین خطی هستیم.

تشکری با بیان اینکه خیابان ولیعصر(عج)به لحاظ زیست محیطی استثنایی و جزو خیابان‌های انگشت‌شمار در دنیا است گفت:برهمین اساس باید تلاش کنیم تا این خیابان حفظ شود و ایجاد مترو نیز می‌توانند در این راستا کمک کننده باشد چراکه کاهش تردد خودروهای شخصی آسیب کمتری به در ختان وارد می‌کند و قطعا ایجاد تونل مترو در اعماق 40 متری زمین نیز آسیبی و ارتباطی با فضای سبز سطح خیابان ندارد.

ارتباطی بین خط مترو با برج ساز وجود ندارد
تشکری هاشمی با بیان اینکه با حمایت از بخش خصوصی، این بخش می‌تواند به طور جدی به حوزه حمل و نقل که توجیه اقتصادی نیز دارد، وارد شود در پاسخ به برخی شائبات مبنی بر نقش یک برج ساز در ایجاد این خط مترو گفت:پاسخ این سوال که آیا ایجاد مترو با برج سازی ارتباطی دارد یا خیر؟ پاسخ منفی است چراکه برج سازان براساس ضوابط شهرسازی و کمیسیون ماده 5 و فارغ از اینکه مترویی در نزدیکی پروژه باشد یا خیر، باید کار خود را انجام دهد و اینکه ساخت و ساز را با مترو پیوند دهیم دو موضوع بی ارتباط با یکدیگر هستند.

هزار میلیارد تومان، اعتبار احداث خط مترو فاطمی تجریش
به گفته تشکری هاشمی در مورد میزان اعتبارات این خط ، برآورد اولیه نشان می‌دهد لازم نیست برای احداث خط مترو فاطمی - تجریش پایانه زده شود چراکه یک خط اتصالی بین خط یک، سه و شش است و  بنابراین هزار میلیارد تومان برای احداث این خط لازم است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.