بازدید سایت : ۳۱۴۹۴
نایب رئیس شورای شهر تهران:

توسعه اقتصاد شهری منجر به عدالت اجتماعی در شهرها می شود

توسعه اقتصاد شهری منجر به عدالت اجتماعی در شهرها می شود

تین نیوز | نایب رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اداره کلانشهرها عملا بدون جلب مشارکت مردم امکان پذیر نیست، گفت: توسعه اقتصاد شهری منجر به عدالت اجتماعی در شهرها می شود.

مرتضی طلایی در همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با بیان این که با رشد و توسعه روزافزون شهرها، نیاز به تفویض اختیارات و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر بیش از پیش احساس می شود، گفت: هم اکنون  شورایاری‌های محلات، حلقه ارتباطی میان مدیریت محلی و شهروندان هستند که در واقع به تمرین مشارکت مدنی در سطح محلی می‌پردازند.

وی افزود: نقش شوراهای محلی در اقتصاد شهری از سال ۵۸ با فرمان حضرت امام(ره)   پررنگ‌تر شد و آیین‌نامه تشکیل شوراهای محلی در ۱۹ اردیبهشت سال ۵۸ تدوین شد.

طلایی با بیان اینکه امروز با گذشت نزدیک ۴ دهه از این فرمان  شوراهای محلات منسجم و کارآمد شدند، تصریح کرد:  امروز ۵ هزار نیروی فعال و داوطلب در نهادهای محلی داریم که ۸۵ درصد آنها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

وی در ادامه با تاکید براینکه نمی توان از تاثیر توسعه اقتصاد شهری در عدالت اجتماعی غافل شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ما  درحال حاضر شاهد فعالیت‌های گوناگونی در سطح جامعه مانند  باجگیری و تکدی‌گری و غیره هستیم.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وجود اقتصاد غیر رسمی در شهرها، عنوان کرد: اقتصاد غیررسمی آن بخش از فعالیت های اقتصادی در بازار و خدمات است که به صورت غیرقانونی در نظام دستمزد فعالیت دارند.

طلایی با بیان اینکه شهروندان هر روز با عبور از معابر چشمشان به افرادی می‌افتد که در غالب اقتصاد غیررسمی فعالیت می‌کنند گفت: ما ناگزیر به ساماندهی این وضعیت هستیم هرچند در همه کشورها این وضعیت کمابیش وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای حل این وضعیت باید از توان همه نهادهای محلی و کارآفرین بهره برد، ادامه داد: انجمن‌های محلی و شورایاری‌ها به عنوان حلقه ارتباط شهروندان این توانایی را دارند که بسیاری از این چالش‌ها را شناسایی و معرفی کنند.

در این  همایش، حسین محمد پورزرندی نیز  با بیان این که  هم اکنون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و  پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهرها تا سال ۲۰۵۰ به مرز ۶ میلیارد نفر برسد گفت :  در سال ۱۹۵۰ جمعیت شهری ۳۰۰ میلیون نفر بود، اما در حال حاضر این جمعیت به ۲.۶ میلیارد نفر رسیده است.

پورزرندی تاکید کرد: طبق بررسی های صورت گرفته  جمعیت جهان در سال ۲۰۱۴ به ۷.۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ایران نیز در شهرهای این کشور ساکن هستند، عنوان کرد:براساس پیش‌بینی‌ها ۸۰ درصد جمعیت ایران تا ۱۰ سال آینده در شهرها زندگی خواهند کرد.  

پورزرندی  با تاکید براینکه بزرگترین کلانشهرها در اقتصاد جهانی  شهرهای "نیویورک "و" توکیو "هستند که از درآمدی پایدار و مدیریت پایدار شهری برخوردارند، ادامه داد:۵۰ شهر در حال اداره کل اقتصاد جهان هستند. ۴۰  درصد از اقتصاد جهان در انحصار این ۵۰ شهر است.

پورزرندی با اشاره به اینکه حفظ انرژی، مقاوم‌سازی ساخت و سازها و کاهش اتلاف وقت در شهرها حائز اهمیت است، گفت: مهم ترین چالش امروز کشورهای در حال توسعه جمعیت بالای آنهاست.

وی در همین رابطه افزود: ۱۳ درصد از شهروندان شهرهای در حال توسعه درآمدشان کمتر از ۱ دلار در روز است که فقر شهری نیز  از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.

پورزرندی با اشاره به جمعیت ایران در سال ۱۳۳۵ که ۱۸ میلیون نفر بوده است، تصریح کرد: جمعیت کشورمان در سال ۹۰ به حدود ۵۳ میلیون نفر رسید. همچنین  در سال ۱۳۳۵، ۶ میلیون نفر از ۱۸ میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند اما در سال ۹۰، ۳۱ میلیون نفر در شهرها ساکن شدند.

وی در پایان با تاکید براینکه متاسفانه ما نتوانسته ایم استفاده مطلوبی را از ظرفیت گردشگری کشورمان بکنیم، گفت: ایران جزء ۵ کشور اول دنیا به لحاظ گردشگری است اما  درآمد حاصل از این حوزه کمتر از ۱ درصد است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.