بازدید سایت : ۴۷۴۵۳

تحول عظیم مترو در سال‌های ۹۵ و ۹۶

تحول عظیم مترو در سال‌های ۹۵ و ۹۶
|
 هفته‌نامه حمل و نقل |

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو و جایگزینی احمدی بافنده به جای محسن نایبی فرصت خوبی بود تا بار دیگر معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، با ارائه آمار و ارقام، از دستاوردهای مدیریت شهری در حوزه توسعه مترو پرده‌برداری کند و البته از تحول عظیم مترو در سال جاری و آینده، سخن بگوید. سید جعفر تشکری هاشمی در این مراسم با تأکید بر اینکه متروی تهران یکی از جوان‌ترین ارگان‌های کشور است، گفت: همین تأخیر در ساخت مترو منجر شده اکنون با پدیده آشفتگی ترافیک درگیر باشیم.
 
وی سپس با ارائه آماری از قبل انقلاب تا سال ۸۴ و از ۸۴ تاکنون، وضعیت احداث مترو را این‌گونه تشریح کرد: متروی تهران تا بیش از انقلاب چیزی نداشت و پس از آن تا سال ۸۴، تنها ۷۹ کیلومتر ساخته شد. با همت والای شهردار تهران طی ۱۰ سال، ۱۰۹ کیلومتر مترو یعنی میانگین سالانه ۱۱ کیلومتر مترو ساخته شده است؛ به طوری که ۷۹ کیلومتر متروی دیروز، امروز به ۱۸۸ کیلومتر؛ ۳۵ ایستگاه دیروز، امروز به ۱۰۱ ایستگاه و ۳۵۰ واگن دیروز، امروز به ۱۲۰۰ واگن رسیده است. همچنین اکنون جابه‌جایی روزانه به سه میلیون نفر رسیده است.
 
وی همچنین از تحول عظیم در مترو طی دو سال آینده (سال ۹۵ و ۹۶) خبر داد اما این تحول عظیم چیست؟! به گفته تشکری هاشمی، به‌اندازه طی ۱۰ ساله گذشته و ۱,۵ برابر ۲۲ سال قبل از آن در این دو سال، مترو، احداث می‌شود و پس از بهره‌برداری از خطوط، تمامی فعالیت‌ها به شرکت بهره‌برداری مترو سپرده می‌شود که انتظار است حجم انبوه سرویس‌دهی‌ها مدیریت شود.
 
وی همچنین با اشاره به مطالبات شهرداری تهران از مدیر جدید شرکت بهره‌برداری مترو، خدمات‌رسانی هر چه بیشتر به مردم، اعتماد، حداکثر نظم و حداقل تأخیرها، بهره‌وری بهتر و حداکثری از ناوگان و نیز توجه ویژه به معلولان و جانبازان را از مأموریت‌های مدیرعامل جدید برشمرد. تشکری هاشمی همچنین از زحمات مدیران سابق شرکت بهره‌برداری مترو یعنی ربیعی، قلی‌ها و نایبی تشکر و اظهار کرد که امروز یک مسابقه دو امدادی داریم و مدیری به مدیری دیگر، کار را تحویل می‌دهد. به گفته وی اگرچه برای رسیدن به اهداف، تجهیزات و منابع نیاز است اما کافی نیست و مدیریت مبتنی بر تفکر جهادی، این مهم را محقق می‌کند.
 
جبران تأخیر ۱۰۰ ساله در ساخت متروی پایتخت
 معاون شهردار تهران از ۱۰ اقدام عملی صورت گرفته برای  جبران تأخیر ۱۰۰ ساله در ساخت متروی کلان‌شهرتهران خبر داد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار حمل‌ونقل ۱۰ اقدام عملی برای جبران تأخیر ۱۰۰ ساله در ساخت متروی پایتخت و توسعه جهشی مترو به‌عنوان عظیم‌ترین پروژه شهری کشور را این‌گونه برشمرد.  سیدجعفر تشکری‌هاشمی، با تأکید بر عزم جدی مدیریت‌شهری بر توسعه کیفی و کمّی متروی پایتخت به‌عنوان مصداق اقتصاد درون زای مورد تأکید مقام رهبری، نگاه ویژه و نخست را به موضوع مترو معطوف داشت.
 
نگاه به مترو به‌عنوان مجموعه‌ای دانش محور
گام اول: عنایت مضاعف به اهمیت و جایگاه مترو در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نیز نقش محوری و مرکزی آن در شبکه یک‌پارچه حمل‌ونقل شهری
قدم دوم: پاسخ شایسته به اقبال عمومی شهروندان نسبت به مترو به عنوان وسیله‌ای ایمن، پاک و سریع و تلاش در جهت افزایش سهم روزافزون مترو در جابه‌جایی‌های شهروندان
گام سوم: ارتقاء نقش مترو از طریق اثرگذاری و کارآمدی هر چه بیشتر این مجموعه اثرگذار و کارآمد در زندگی شهری
قدم چهارم: انضباط بخشی هر چه بیشتر در سازوکار حاکم بر مجموعه مترو و نیز ساماندهی ساختار سازمانی و سازماندهی نیروی انسانی شاغل در این مجموعه تخصصی
گام پنجم: حرکت پر شتاب در مسیر افزایش توانمندی‌های علمی و توانایی‌های فنی از طریق اعتلای توان تخصصی و ارتقای نیروی فنی و علمی مجموعه مترو به عنوان مجموعه‌ای دانش محور
 
 مترو سازه‌ای فرهنگی
گام ششم: نظارت دقیق، رسیدگی مستمر و منظم و کنترل کامل مجموعه خدماتی مترو به‌منظور ارتقای کیفی و کمّی خدمات این مجموعه و خدمت‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر آن به شهروندان
قدم هفتم: به حداقل رساندن تأخیر در قطارهای مترو و کاهش سرفاصله حرکت قطارها از طریق به حداکثر رساندن بهره‌وری از ناوگان ریلی و بهره‌برداری کامل از تمام امکانات و تجهیزات موجود
گام هشتم: برطرف کردن نواقص و اشکالات موجود در شبکه مترو و به حداقل رساندن کاستی‌ها و کمبودهای ناوگان حمل‌ونقل ریلی در تکریم حداکثری مسافران
حرکت نهم: تلاش مضاعف در جهت حفظ کرامت شهروندی مسافران از جمله سالمندان و کودکان و شهروندانی که از توانایی جسمی – حرکتی کمتری برخوردار هستند مانند جانبازان، معلولان و روشندلان
قدم دیگر یا دهم: توجه فرهنگی به مترو به تبعیت از نگاه فرهنگی مدیریت‌شهری به شهر و استفاده از ظرفیت‌های کالبدی این مجموعه عظیم خدماتی به‌عنوان سازه‌ای فرهنگی در جهت تقویت اخلاق اسلامی و دینی و همچنین توسعه آموزه‌های شهروندی
 
در ادامه این گفت‌وگو معاون شهردار تهران در پایان با تأکید بر احداث ۱۰۰ کیلومتر مترو در پایتخت در ۱۰ سال گذشته، گفت: با تدبیر شهردار تهران و با استفاده از توان و تخصص کارگران و مهندسان ایرانی، تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به میزان ۱۰ سال گذشته، مترو ساخته شده تا شهروندان بیش از پیش از این وسیله حمل‌ونقلی کارآمد برخوردار باشند.

مطلب در لینک زیر:

http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/59216
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.