رانش شن چاله های پایتخت خطر بالقوه است
این موضوع در محدودههایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانیتر بوده و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کرد: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن احتمال وقوع رانش گسترده در محدودهای به شعاع حداقل ۱۰۰ متر در صورت وقوع سیلابهای با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله و بالاتر، خطر بالقوه ای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران-جنوب است
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه در یکصد و چهل و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران افزود: بیش از ۵۰ سال از آغاز فعالیت استحصال معادن شن و ماسه در محدوده رودخانه کن در منطقه ۱۸ شهرداری میگذرد که منجر به ایجاد گود شن و ماسهای به عمق متغیر بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر در منطقهای به وسعت ۲۹۱ هکتار در موقعیت مابین رودخانه کن، جنوب بزرگراه فتح، غرب بزرگراه شهید بروجردی و شمال بزرگراه آزادگان شده است.
وی ادامه داد: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن در محدوده موردنظر و احتمال وقوع رانش گسترده در محدودهای به شعاع حداقل ۱۰۰ متر در صورت وقوع سیلابهای با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله و بالاتر، خطر بالقوه ای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران-جنوب میباشد.
به گفته نوری، این موضوع در محدودههایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانیتر بوده و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.
وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در اطراف این محدوده و انحراف آب رودخانه در یک بازه، باعث فرسایش کناره ساحل غربی و بحرانیتر شدن شرایط پایداری گود شده است، تاکید کرد: از این رو با توجه بررسی عواقب و مخاطرات محتمل اثرات متقابل معادن و رودخانه، در حوزه ایمن سازی رودخانه کن از خطر ناشی از گود و کاهش پتانسیل وقوع فرورانش گسترده در منطقه در زمان سیلابهای محتمل، اقدامات کوتاه مدت و میان مدت ظرف سه سال گذشته زیر نظر معاونت فنی و عمرانی با همکاری شهرداری منطقه انجام شد که در کاهش خسارات محتمل در سیلابهای اخیر نیز مؤثر بود اما این اقدامات، در زمان سیلابهای محتمل در دوره بازگشتهای بالاتر از ۵۰ سال پاسخگو نخواهد بود.
وی تاکید کرد: ضروری است برنامه زمان بندی برای تسریع در انجام اقدامات بلندمدت شامل احداث دیوارههای حفاظتی و شیب شکن در دیوار مابین گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز در دستورکار معاونت فنی و عمرانی و منطقه ۱۸ قرار بگیرد.
رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: از سوی دیگر با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کندرو بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصلهای کمتر از ۱۰ متر و وجود ترکهای عمیق متعدد در محدوده مورد نظر که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیواره گود میباشد ضروری است اجرای برنامه زمانبندی ایمن سازی موقت و دائم گود در محدوده موردنظر در اولویت اقدامات قبل از هرگونه برنامه افتتاح و ارائه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.
نوری با اشاره به بررسیها و بازدیدهای انجام شده از منطقه مذکور، تاکید کرد: در حال حاضر صرفاً یکی از مالکین اراضی مورد نظر (شامل سه شرکت فربت، خلیج فارس و شن ما) نسبت به تصویب طرح ایمن سازی موقت به روش ایجاد دیواره شیبدار با استفاده از مصالح خاکی زیرنظر سازمان مشاور فنی و مهندسی اقدام کرده که عملیات ایمن سازی انجام شده توسط این شرکت نیز پیشرفت بسیار کمی داشته است.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، اقدامات انجام شده برای الزام مالکین به اجرای سازه نگهبان و پایدار سازی موقت و دائم گود کند است و استانداری تهران میتواند با استفاده از ابزارهای حقوقی و ظرفیتهای قانونی خود مانند شورای تأمین استان، اقدام عاجلی جهت الزام تمامی مالکین اراضی مذکور به ارائه و تصویب طرح ایمن سازی مناسب برای پایدارسازی گود زیرنظر مراجع ذیصلاح کند.