بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

اتوبوس های 3 کابین چه زمان وارد تهران می شوند؟

قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس 3 کابین بزودی بسته می شود. قرار است تا پایان سال بخشی از اتوبوس ها وارد شوند. عضو شورای شهر تهران از انتقال تکنولوژی این اتوبوس ها به تهران خبر داد.

اتوبوس های 3 کابین چه زمان وارد تهران می شوند؟
تین نیوز |

قرارداد خرید 100 دستگاه اتوبوس 3 کابین بزودی بسته می شود. قرار است تا پایان سال بخشی از اتوبوس ها وارد شوند. عضو شورای شهر تهران از انتقال تکنولوژی این اتوبوس ها به تهران خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل تهرانی هاست. در نیمه دوم سال آلودگی هوا به دلیل وارنگی دما بیشتر می شود. هفته گذشته تهران در برخی از روزها وارد شرایط هشدار شد و مدارس مقطع ابتدایی یک روز تعطیل شدند.

برای رفع آلودگی هوا باید تمام دستگاه های مسوول بر اساس قانون هوای پاک ورود کنند تا بتوان این مشکل را برطرف کرد اما تاکنون این اقدام به درستی صورت نگرفته و آلودگی هوا به قوت خود باقی است.

باید حمل ونقل عمومی توسعه یابد و در این زمینه دولت وظایفی را برعهده دارد. یکی از راه های رفع مشکل آلودگی هوا برقی سازی است که باید وزارت صمت در این زمینه ورود جدی کند.قرار است هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی و ... وارد تهران شود اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم.

در خصوص موضوع آلودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی، قانون هوای پاک و .... با سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران به گفت وگو نشستیم.

تهران  هفته پیش وارد شرایط هشدار شد و حتی مدارس مقطع ابتدایی هم یک روز مجازی  شد؛ گفته می شود که فردا هم تهران در شرایط هشدار است. این در حالی است که طبق قانون هوای پاک تمام دستگاه ها وظایفی در خصوص رفع معضل آلودگی هوا دارند اما کارها به درستی انجام نشده است بفرمایید باید برای رفع آلودگی هوا در پایتخت چه کرد؟

آلودگی هوا سال گذشته حدود ۴۰ روز مدارس و ادارات را به طرق مختلف تعطیل کرد؛ ممکن است این وضعیت امسال هم ادامه یابد. اگر وسایل حمل و نقل عمومی به وفور نباشد، این معضل همچنان ادامه دارد. باید استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را ترویج داده و از شهروندان بخواهیم از خودروی شخصی استفاده نکنند. بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته اولویت اول شهروندان رفع آلودگی هوا عنوان شده و مشکل دوم آنها عدم توسعه حمل و نقل عمومی بوده است. باید بگویم که این دو موضوع ارتباط مستقیم با هم دارند.

۴۰ درصد بودجه سال جاری شهرداری تهران برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است و امروز شاهد این هستیم که قراردادهای خوبی در این زمینه بسته شده است. قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس بسته شده و تا پایان سال جاری ۱۵۰۰ دستگاه وارد خطوط می شود و تا خرداد سال آینده قطعا این ۳ هزار دستگاه به صورت کامل وارد خطوط اتوبوسرانی شهر تهران می شود البته این موضوع را هم بگویم که از ابتدای مهر به صورت پارت به پارت این اتوبوس ها به خطوط اضافه شده است.

سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اساس آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، تا چه زمان این مشکل ادامه دارد؟

ببینید دستگاه ها نباید بار آلودگی هوا را به دوش شهرداری بگذارند و این موضوع خارج از انصاف است باید هر دستگاهی به وظایف قانونی خود عمل کند. شهرداری تا جایی که توانسته اقداماتی انجام داده و حتی پاسخگوی مردم هم بوده است ما تلاش های ویژه ای در حوزه حمل و نقل انجام داده ایم اما کارها زمانبر است باید تمام دستگاه ها پای کار بیایند و با کسانی که ترک فعل می کنند برخورد شود.

برای خرید واگن و توسعه خطوط مترو چه اقداماتی صورت گرفته است؛ آیا دولت به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کرده است؟

اخیراً سفری شهردار تهران به چین داشته است که در این سفر  در خصوص خرید ۱۰۵۰ دستگاه واگن قراردادهایی بسته شد؛ قرارداد ۷۹۱  واگن بسته و تفاهم نامه ۲۵۹ دستگاه واگن هم صورت گرفته است. قطعا این تعداد واگن ظرف سه تا چهار سال آینده وارد خطوط می شود و این موضوع کمک می کند تا حجم جابه جایی مسافر ۲.۵ برابر شود. در حال حاضر روزانه ۲ میلیون سفر در تهران جابه جا می شود و با ورود واگن های جدید این ظرفیت به ۵ میلیون نفر می رسد.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته ورود اتوبوس های جدید است که تمامی این موارد با کاهش آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد. هر چقدر توسعه حمل و نقل عمومی افزایش یابد قطعا شهروندان استفاده از خوردوی شخصی را کنار می گذارند.

تهران نیازمند چند دستگاه اتوبوس است تا بتواند به راحتی خدمات ارائه کند؟

بر اساس  استانداردها تهران نیازمند 10 هزار اتوبوس است و ما باید به این نقطه استاندارد برسیم؛ در بودجه سال آینده شهرداری تهران هم رقم خوبی را برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر می گیریم تا بتوانیم این راه را ادامه دهیم. قطعا در برنامه ریزیی که برای بودجه صورت می گیرد موضوع حمل و نقل اولویت دارد. ما باید بتوانیم در یک بازه زمانی مشخص بخش عمده ای از مشکلات را برطرف کنیم.

ساخت خطوط جدید مترو به کجا رسید؟ گفته شده خط ۱۱ قرار است توسط چینی ها ساخته شود. در این باره توضیح دهید.

ما علاوه بر اینکه ورود واگن و تجهیزات را داریم توسعه خطوط ریلی هم در نظر گرفته شده است و برنامه ریزی برای ساخت خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مترو صورت گرفته است و قرار است که خط ۱۱ را چینی ها بسازند؛ تفاهم نامه ای در این زمینه بسته شده اما هنوز ریز قرارداد نهایی نشده است. ما باید حمل و نقل را توسعه و زیرساخت ها را فراهم کنیم باید به سمتی برویم که ۷۰ درصد ترددها با سیستم حمل و نقل عمومی انجام شود تا بتوانیم مشکل آلودگی هوا و ترافیک را برطرف کنیم.

بسیاری از شهرهای دنیا هم مانند تهران با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کردند اما آنها در حال حاضر این مشکل را برطرف کرده اند آیا نسخه پیچی از اقدامات آنها برای رفع این معضل کلیدی  تهران صورت می گیرد.

بیشتری شهرهایی که معضل آلودگی را برطرف کرده اند به سمت برقی سازی حرکت کرده اند؛ ما هم به دنبال این هستیم که اتوبوس، تاکسی وموتورسیکلت برقی وارد کنیم البته این را هم بگویم که برقی کردن خودروها از اختیارات شهرداری تهران خارج است و باید وزارت کشور و صمت به این سمت حرکت کنند تا خودروهای برقی تولید شود.

ببینید آلودگی هوا فقط مخصوص تهران نیست و سایر کلانشهرها مانند اصفهان، مشهد، تبریز و ... هم با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند باید برای رفع مشکل آلودگی هوا یک سیاست واحد اعمال شود خودروهای برقی تولید و حمل و نقل گسترش یابد.

اگر ۵۰ درصد حمل و نقل عمومی برقی شود قطعا آلودگی هوا کمتر خواهد شد. در بسیاری از شهرها خودروهای خود را برقی کرده و از مدهای حمل و نقل پاک استفاده می کنند البته ما هم در تهران به دنبال برقی سازی هستیم و می توانیم با توسعه در چند سال آینده به نقطه مطلوب برسیم. باید سیاست استفاده کم از موتورسیکلت های کاربراتوری در دستور کار قرار گیرد.

قرار است ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تهران شود تفاهم نامه هایی بسته و قرار است به زودی به مرحله قرارداد برسد البته این را هم بگویم که این موتورسیکلت ها می توانند سریعا وارد شوند و با ورود آنها می توان محدودیت هایی در نقاط شهر ایجاد کرد که همین موضوعات می تواند باعث کاهش آلودگی هوا شود.

۶ سال پیش قانون هوای پاک تصویب شد اما تا کنون این قانون به درستی اجرا نشده است کارشناسان معتقدند اگر این قانون به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا برطرف می شود در این زمینه توضیح دهید.

دستگاه های مختلفی در امر آلودگی هوا مسؤولیت دارند و می توانم بگویم تنها دستگاهی که تا کنون قانون هوای پاک را اجرا کرده شهرداری است؛ شهرداری در این زمینه اقدامات مؤثری انجام داده با بالا بردن سرانه فضای سبز بخشی از مشکلات برطرف شده است ببینید فضای سبز می تواند تولید اکسیژن کند و همین امر در کاهش آلودگی تأثیرگذار است، ایجاد کمربند فضای سبز و احداث پارک ها از جمله اقداماتی است که شهرداری انجام داده است. البته در بحث حمل و نقل هم مواردی صورت گرفته است.

زمانی که هوای تهران آلوده می شود تنها راهکار موقت تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن خودروها از در منزل است چقدر این موضوع در کاهش آلودگی تأثیرگذار است؟

تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تأثیری در کاهش آلودگی ندارد و آسیب هایی هم به بحث علم آموزی دانش آموزان وارد می کند وقتی دانش آموزی تعطیل می شود در صورتی که والدین شان شاغل باشد آنها باید چه کند؟ همین امر مشکلاتی را ایجاد می کند البته شناورسازی ساعات کاری می تواند تأثیرگذار باشد.

قرار بود طرح ترافیک تغییر کند کار به کجا رسید؟

پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده است  البته پیگیر هستیم تا اجرا شود.

ساخت تراموا به کجا رسید؟

بحث تراموا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است کارهای مطالعاتی صورت گرفته ولی هنوز به جمع بندی نرسیده است البته در جلسه هم اندیشی موضوع مطرح است در صورتی که طرح به شورا بیاید آن را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

ورود اتوبوس های سه کابین به کجا رسید؟ 

۴ دستگاه اتوبوس سه کابین در حال خدمت رسانی است؛ قراردادها برای ورود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین بسته شده است به شدت پیگیر موضوع هستیم قرار است تا آخر سال تعدادی اتوبوس سه کابین وارد شود؛ ببینید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین معادل ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین است و قطعا در جابه جایی مسافر نقش مهمی دارد ما به دنبال تکنولوژی ساخت اتوبوس های سه کابین هستیم. سرمایه گذار قرار است خط تولید این کار را در تبریز ایجاد کند تا بتوانیم این تکنولوژی را در ایران مورد استفاده قرار دهیم.

 با توجه به اقدامات صورت گرفته انتظار می رود طی سال های آتی تعداد اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری به نقطه ایده آل برسد و میزان انتظار مردم در ایستگاه های اتوبوس کم شود. با افزایش ناوگان اتوبوس شهری، اتوبوس ها باید بتوانند ۵ میلیون مسافر را  در روز جابجا کنند.

مشکل اصلی ما در تهران این است که ۷۰ درصد حمل و نقل درون شهری با وسیله شخصی است و کمتر از ۳۰ درصد با ناوگان حمل و نقل عمومی است  و همین امر باعث  بروز ترافیک می شود. برنامه ریزی کرده ایم که با ورود ناوگان جدید کیفیت خدمات در حمل ونقل عمومی افزایش یابد و شهروندان بتوانند راحت تر تردد کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.