بازدید سایت : ۸۹۰۷۵

انتظارات صنعت هوانوردی فارس از دولت چهاردهم

صنعت هوانوردی یکی از صنایع در حال پیشرفت کشور است که توسعه آن موجب اثرگذاری القایی بر اقتصاد و حیات دیگر صنایع از جمله گردشگری می شود.

انتظارات صنعت هوانوردی فارس از دولت چهاردهم
تین نیوز

صنعت هوانوردی یکی از ارکان توسعه در دنیاست و کسانی که اهمیت آن را درک کرده اند این صنعت را پیشران توسعه می دانند، با توجه به اهمیت این صنعت و همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم، یک کارشناس هوانوردی به بیان پیشنهاداتی برای توسعه این صنعت در استان فارس و بازگشت آن به دوران شکوفایی پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، صنعت هوانوردی یکی از صنایع در حال پیشرفت کشور است که توسعه آن موجب اثرگذاری القایی بر اقتصاد و حیات دیگر صنایع از جمله گردشگری می شود.

به گفته برخی از فعالان در این عرصه با وجود پیشرفت های قابل توجهی که در صنعت هوانوردی کشور رقم خورده اما این صنعت همچنان درگیر واسطه گری، انحصار و تحریم است.

یک کارشناس صنعت هوانوردی در گفت و گویی رسانه ای که اخیراً انجام داده درباره چالش های موجود در این صنعت اعلام کرده که صنعت هوانوردی کشور درگیر واسطه گری، انحصار و تحریم است که برای مقابله با مسائل مربوط به آن، قوانین جدید نیاز نیست و فقط اجرای مقررات اهمیت دارد؛ لذا دستورالعمل دهگانه برای حل این مشکلات تنظیم شده که در دولت چهاردهم در این بخش اجرا شود.

توسعه حمل و نقل هوایی، امکان دسترسی سریع را فراهم می کند و دولت چهاردهم تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با بهبود شرایط تحریمی و توانمندسازی شرکت های فعال در صنعت هوایی، برای جوان سازی ناوگان، گام های بلندی بردارد.

آرمان بیات با تأکید بر اهمیت سیاست گذاری در صنعت هوایی کشور، به اهمیت استفاده از متخصصین در این صنعت نیز اشاره کرد و با ابراز امیدواری از تفکرات دکتر پزشکیان در این زمینه، از توسعه حمل و نقل ناوگان هوایی، به عنوان یکی از مهمترین اولویت های ایشان در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نام برد.

بیات معتقد است توسعه حمل و نقل هوایی، امکان دسترسی سریع را فراهم می کند و دولت چهاردهم تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با بهبود شرایط تحریمی و توانمندسازی شرکت های فعال در صنعت هوایی، برای جوان سازی ناوگان، گام های بلندی بردارد.

پیشنهادات فعالان هوانوردی به دولت چهاردهم

با این حال با آغاز به کار دولت چهاردهم برخی از فعالان صنعت هوانوردی برآن شدند تا با تهیه لیستی جامع از چالش های محوری این صنعت، در وهله نخست به صورت اجمالی به شناسایی معضل و در گام بعدی به ارائه پیشنهاداتی به تصمیم سازان و تصمیم گیران دولت در این زمینه بپردازند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که معتقد است استفاده از هواپیماهای متعدد، لغو تحریم ها و نگاه به برنامه هفتم توسعه باید از مهمترین اولویت های دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی کشور باشد، راه برون رفت صنعت هوانوردی از مشکلات کنونی را ارائه یک طرح راهبردی با فرض ادامه یافتن و یا لغو تحریم ها دانست.

تعدادی از فعالان بخش حمل ونقل هوایی کشور نیز طی یادداشتی، پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات صنعت هوانوردی به رئیس جمهور چهاردهم ارائه کردند.م

در متن یادداشت فعالان بخش حمل ونقل هوایی کشور خطاب به رئیس جمهور آمده: بررسی و نگاهی به چالش های صنعت هوانوردی به عنوان یک صنعت مهم و راهبردی که نمایانگر پیشرفت و پیشرو بودن کشورهای گوناگون است از ضرورت قابل اعتنایی برخوردار است بر همین اساس اعمال آزادی های متفاوت هوانوردی به معنای استفاده از ظرفیت جغرافیایی، نیروی انسانی و هزینه های پایین از طریق همکاری با شرکت های هواپیمایی خارجی، توسعه ناوگان با هواپیماهای دست دوم و به روز کردن دانش کارکنان صنعت با دوره های بازآموزی در جهت ارتقا بهره وری و ایمنی صنعت از مهمترین رویکردهایی است که باید در دولت چهاردهم دنبال شود.

فعالان صنعت هوانوردی در این یادداشت افزوده اند: تنظیم هوشمندانه بازار صنعت هوانوردی به ویژه در ۲حوزه قیمت سوخت و بلیت، ایجاد سازوکارهای ۲جانبه یا چند جانبه و جهانی برای سازوکارهای حل اختلاف جهت سرمایه گذاران خارجی، به کارگیری دیپلماسی فعالانه هوانوردی برای ارتقا سازوکارهای عملیاتی و اجرایی، ارائه تمهیدات مالی و قانونی برای واردات ابزارهای سامانه های هوانوردی با توجه به سطح ایمنی مورد نیاز بالای این حوزه و ارائه خدمات منطقه ای و جهانی تعمیر و نگهداری هواپیما با توجه به هزینه پایین و مهارت بالای آن در ایران از دیگر رویکردهای مهمی است که می تواند به توسعه صنعت هوانوردی در کشور کمک کند.

انتظارات فعالان هوانوردی فارس از رییس جمهور

استان فارس نیر از ظرفیت های قابل توجهی در صنعت هوانوردی بهره می برد و بدون شک هوانوردی بخش مهمی از اقتصاد این استان پهناور را تشکیل می دهد، از این رو فعالان این عرصه در استان فارس نیز پیشنهادات خود را به دولت با هدف توسعه این صنعت ارائه دادند.

یک کارشناس هوانوردی معتقد است صنعت هوانوردی از گستره وسیع و تخصص های مختلف برخوردار است که فن آوری، دانش و تجربه تلفیقی از موفقیت آن محسوب می شود، مشروط به آنکه تخصص در جایگاه درست به کارگرفته شود.

محمد شفیع خانی افزود: سرمایه انسانی از این جهت معنا دارد که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و اصل اجتناب ناپذیر آن توجه به رشد علمی و بهسازی معیشت سازمانی است.

شفیع خانی که معتقد است سازمان هواپیمایی کشوری نهادی حاکمیتی، نظارتی، هدایتی و حمایتی است که نباید از قدرت حاکمیت خود در جهت تحمیل یا عدم هدایت استفاده کند گفت: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که در واقع معاون وزیر راه و شهرسازی است باید با هدف اعمال سیاست های منافع ملی انتخاب شود.

دولت نباید در مورد نرخ بلیت هواپیماها دخالت کند اما این دخالت در پروازهایی که در مسیرهای بالاتر از یک ساعت به طول می انجامد جایز است؛ در واقع مردم امکان استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل را ندارند و این عدم حق انتخاب ممکن است موجب انحصار و اجبار برای خرید بلیت هواپیما با هر قیمتی شود.

شفیع خانی برنامه ریزی برای احیای آموزش دولتی هوانوردی در استان فارس را ضروری دانست و اضافه کرد: آموزش عملیاتی به خصوص آموزش خلبانی به شدت نسبت به درآمد عموم خانوارها گران و پرهزینه شده، بخشی از آن به خود مراکز و هزینه های بالای آنها برمی گردد اما بخش مهمتر بی توجهی نهاد حاکمیت هوانوردی در رهاسازی آموزش از منظر هزینه بوده که باید این ساختار اصلاح شود.

این کارشناس هوانوردی درباره تعیین نرخ بلیت هواپیما نیز گفت: دولت نباید در مورد نرخ بلیت هواپیماها دخالت کند اما این دخالت در پروازهایی که در مسیرهای بالاتر از یک ساعت به طول می انجامد جایز است؛ در واقع مردم امکان استفاده از دیگر وسایل حمل و نقل را ندارند و این عدم حق انتخاب ممکن است موجب انحصار و اجبار برای خرید بلیت هواپیما با هر قیمتی شود، در نتیجه حاکمیت هوانوردی کشور باید در مسیرهایی که بالاتر از یک ساعت از نظر هوایی به طول می انجامند در نرخ گذاری نظارت شایسته ای داشته باشند.

وی افزود: بدون شک از ظرفیت برنامه هفتم در توسعه شبکه بین المللی و تبدیل فرودگاه امام خمینی به یک هاب کوچک منطقه ای می توان استفاده کرد.

شفیع خانی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی اقدام حقوقی نقص ماده ۴۴ پیمان شیکاگو با تحریم های صنعت هوانوردی ایران در مراجع بین المللی و عضویت در کنوانسیون کپ تاوون به منظور کاهش ریسک هوانوردی ایران برای دوره پساتحریم خواهد بود که دولت چهاردهم باید در این مسیر قدم های جدی بردارد.

او پیشنهاد داد: توسعه کسب و کارها با رویکرد توجه به حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی و رفع موانع رشد وسایل پرنده کمتر از ۱۹ صندلی و بازنگری فرآیند در توسعه کسب و کارهای بزرگ و زنجیره تأمین هم باید از دیگر سیاست های دولت چهاردهم در صنعت هوانوردی باشد.

این کارشناس هوانوردی همچنین توسعه هوانوردی عمومی و ۶ حوزه کسب کاری آن که منتج به ایجاد یک شبکه هوایی مویرگی در کشور خواهد شد را از اقدامات مهم در این حوزه دانست و گفت: این کار سبب افزایش اشتغال، افزایش فرکانس پروازی و توسعه و رشداقتصادی اکثر فرودگاه های کوچک می شود که در سال های قبل به دلایل مختلف ساخته شده اند و با این اقدام به اقتصاد فرودگاهی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی نیز کمک شایانی خواهد شد.

وی معتقد است سیاست گذاری ها و اصلاح ساختارها در بخش کلان موجبات توسعه این صنعت در بخش های کوچکتر و در استان های کشور از جمله استان فارس را نیز فراهم می کند و بدون شک اجرای این سیاست ها می تواند نقش بسزایی در توسعه فرودگاه های فارس داشته باشد.

صنعت هوایی یکی از صنایعی است که ارتباط وسیع و نزدیکی با سایر صنایع دارد و همچنین در توسعه اقتصادی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ این صنعت به عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه پایدار استان فارس در دستیابی به جاذبه های سرمایه گذاری داخلی و خارجی حائز اهمیت بوده و یکی از بخش های مهم و زیربنایی در اقتصاد و به نوعی شریان حیاتی این استان محسوب می شود، لذا ضرورت دارد توسعه این صنعت مهم در اولویت متولیان امر قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.