سیستم آزمایشی جدید برای قطارهای مغناطیسی چین
مهندسین چینی سیستم آزمایشی را توسعه دادهاند که میتواند قطار را با سرعت هزار کیلومتر در ساعت (۶۲۱ مایل) در داخل یک لوله خلاء شتاب دهد – که این سریعتر از قطارهای مغناطیسی (مگلو) موجود است.
مهندسین چینی سیستم آزمایشی را توسعه داده اند که می تواند قطار را با سرعت هزار کیلومتر در ساعت (۶۲۱ مایل) در داخل یک لوله خلاء شتاب دهد – که این سریع تر از قطارهای مغناطیسی (مگلو) موجود است.
به گزارش تین نیوز ، کسانی که روی این پروژه در مرکز چین کار می کنند قصد دارند یک سیستم حمل و نقل مگلو با خلاء کم و سرعت بالا با ترکیب فناوری راه آهن و هوافضا بسازند.
این تیم محققین شرکت دولتی علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) امیدوار هستند که در نهایت بتوانند قطارهای مگلو را در یک لوله با هوای بسیار رقیق به کار گیرند – به این معنی که با سرعتی که با هواپیما رقابت می کند، بر روی زمین پرواز خواهند کرد.
این فناوری می تواند دو مشکل بزرگ در حمل و نقل قطار را حل کند: اصطکاک بین چرخ ها و مسیر و مقاومت هوا در برابر بدنه قطار.
فن آوری مگلو – یا شناور مغناطیسی – اصطکاک را از بین می برد، در حالی که کار کردن قطار در یک خط لوله با خلاء کم مقاومت و نویز را کاهش می دهد.
خط لوله خلاء ۲ کیلومتری مگلو از پروژه هایپرلوپ ایلان ماسک الهام گرفته شده که حدود یک دهه پیش پیشنهاد و نمونه اولیه قطار آن در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.
در حالی که این فناوری سرمایه گذاری زیادی را به خود جلب کرده، اما چالش های فنی قابل توجهی دارد و هزینه های بالای زیرساخت مرتبط با هایپرلوپ این کار را توجیه نمی کند.
اما خوش بینی هایی نیزنسبت به این فناوری وجود دارد. چین بسیار وسیع است و فاصله بین شهرهای بزرگ می تواند بیش از ۶۰۰ مایل باشد. بنابراین برای داشتن یک “دایره اقتصادی یک ساعته” با گستره ملی، حمل و نقل با سرعت هزار کیلومتر در ساعت لازم است.
در حالی که چین از فناوری ژاپن و اروپا برای شبکه گسترده راه آهن سریع السیر خود استفاده کرده است، CASIC مالک حقوق معنوی این خط آزمایشی جدید است و توسعه آن با توسعه سریع مواد صنعتی جدید در چین امکان پذیر شده است.
برای مثال، مسیر مگلو به فولادی با نفوذپذیری مغناطیسی کم یا پاسخ کم به میدان مغناطیسی نیاز دارد – در غیر این صورت مسیر جریان های گردابی تولید می کند که باعث از دست رفتن انرژی در حین کار می شود.
میلگرد فولادی کم مغناطیسی تولید شده توسط یک شرکت چینی کاملاً مطابق با این استاندارد است. این میلگرد علاوه بر خواص مکانیکی عالی و نفوذپذیری مغناطیسی کم، دوام بیشتری دارد.
CASIC همچنین با راه آهن دولتی چین در پروژه خط لوله با خلاء کم کار می کند.
به گفته محققین این قطار به اندازه یک هواپیما امن و پایدار خواهد بود. با این حال نگرانی هایی در مورد این فناوری وجود دارد. در صورت تصادف خطراتی مانند خروج از ریل یا ترمز اضطراری وجود دارد و باید برای آن برنامه های ایمنی تنظیم شود.
این قطار برای یک مسیر هموار نیازمندی های بالایی دارد بنابراین طراحی مسیر به ناچار زمین های زیر کشت را از بین می برد و بعید به نظر می رسد در کوتاه مدت برای استفاده عملی توسعه یابد، اگرچه مسائل فنی و نظری به تدریج در حال حل شدن است، اما ساخت حمل و نقل فوق سریع ماگلو نیاز به برخورد منطقی دارد.