ورود هوش مصنوعی به حوزه ایمن سازی معابر و کاهش تصادفات در کشور
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ورود هوش مصنوعی به حوزه ایمن سازی معابر و کاهش تصادفات به کشور خبر داد.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ورود هوش مصنوعی به حوزه ایمن سازی معابر و کاهش تصادفات به کشور خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهاب خدامرادی، رئیس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضای و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، 48 درصد فوتی های تصادفات را عابران پیاده تشکیل می دهند.
این مسئول افزود: بیشترین تصادفات صورت گرفته در ساعت ۲۰:۰۰ تا ۱۲ بامداد و ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۰۰ است این در حالی است که بنابر اعلام رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ متاسفانه هر دو روز شاهد سه فوتی در تصادفات تهران هستیم که حاکی از افزایش شش درصدی فوت عابران پیاده است.
وی با بیان این که بنابر اعلام رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، عدم توجه به جلو اصلی ترین علت تصادفات شهر تهران است، استفاده از تجهیزاتی جهت توسعه حمل و نقل هوشمند در خصوص کاهش تلفات عابرین پیاده را ضروری عنوان کرد و گفت: تجربه کشورهای پیشرو در صنعت حمل و نقل نشان می دهد سامانه گذرگاه امن عابر پیاده قادر است تا حد زیادی از این تلفات جلوگیری کند.
خدامرادی تصریح کرد: سامانه گذرگاه امن عابر پیاده با استفاده از دوربین و سنسورهای ویژه و هوش مصنوعی ورود و تردد عابرین بر گذرگاه ها را تشخیص می دهد تا بلافاصله تجهیزات هشدار دهنده مثل چشم گربه ای های چراغدار یا چراغ های چشمک زن فعال شده و به رانندگان اخطاری واضح می دهد.
وی گفت: به این شکل توجه رانندگان به گذرگاه جلب شده و یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امنیت خواهد داشت. باکس مدیریت و پردازش سامانه، دکل حدود سه متری، پروژکتور روشنایی جهت عملکرد بهتر سامانه در شب، دوربین و نرم افزار تشخیص عابر پیاده (مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی) از جمله تجهیزات این سامانه است.
رئیس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضای و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: چشم گربه ای لامپ دار صرفا یک تجهیز پیشنهادی برای این سامانه است و در عمل می توان از انواع تجهیزات هشدار دهنده مثل تابلو، چراغ، لیزر هشدار دهنده و غیره نیز جهت به کارگیری سیگنال هشدار خروجی سامانه استفاده کرد.
این مسئول اضافه کرد: همچنین با توجه به بهره گیری این سامانه از هوش مصنوعی و تشخیص عابرپیاده در پنل کاربری این سامانه امکان مشاهده گزارش تردد افراد فراهم خواهد بود؛ بنابراین توجه رانندگان بیش از پیش و بیش از یک روشنایی ساده به گذرگاه جلب شده و به این شکل یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امنیت خواهد داشت. هدف این طرح کاهش تصادفات وسایل نقلیه با عابرین پیاده در محدوده گذرگاه ها و خطوط عابر پیاده است.
وی خاطرنشان کرد: در این سامانه، نمایش و نصب تبلیغات بر روی دکل امکان پذیر است و همچنین امکان نصب صفحه نمایش برای نشان دادن تبلیغات نیز وجود دارد که البته در هنگام عبور عابرپیاده به حالت هشدار در می آید.
به گفته وی، با توجه به بهره گیری این سامانه از دوربین ها و سنسور های ویژه و هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص انسان و امکان گزارش گیری از تردد عابرین پیاده در پنل کاربری این سامانه، قیمت گذاری این تابلو ها برای استفاده های تبلیغاتی به مراتب ساده تر خواهد بود. به علاوه این که درآمد زایی حاصل از این تبلیغات، اجرای سامانه را برای شهرداری ها یا سایر متولیان گذرگاه ها جذاب تر و فلسفه وجودی پروژه را از یک پروژه با رویکرد صرفا خدمات شهری به یک پروژه درآمد زا تبدیل خواهد کرد.
خدامرادی تصریح کرد: شهرداری ها، راهداری ها، شرکت های بیمه ای، شرکت های متولی یا ذی نفع در حوزه حمل و نقل پیشرفته و ترافیک و به طور کلی شرکت های خدماتی که قصد دارند به مشتریان خود ارزشی اضافه بر محصولشان ارائه دهند، از نتایج حاصل از این محصول بهره مند خواهند شد.
خدامرادی گفت: به عنوان مثال یک مجموعه آموزشی که معمولا پر تردد هست، شاید تمایل داشته باشد که در گذرگاه مجاور خود از محصولی که باعث افزایش امنیت مشتریان و عابرین پیاده شود استفاده کند.
گزارشات پلیس دقیق نیست. علت اصلی کاهش کیفیت آموزشهای رانندگی است و پلیس هیچگاه به این موضوع اعتراف که هیچ، اشاره هم نکرده است.