ابتکار "شیفت" در برنامه هفتم توسعه کشور تصویب و قانون بالادستی شد
طراحی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) در هسته نخبگانی با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب طرح شهید دکتر بهشتی بنیاد ملی نخبگان، در خرداد ماه ۱۴۰۲ تصویب شده است و هم اکنون در حال انجام است.
ابتکار ملی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری " شیفت "، روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، ذیل یکی احکام برنامه هفتم توسعه کشور، مطرح و با رای بالای نمایندگان، مورد تصویب قرار گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری دانشگاه صنعتی اصفهان، محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و راهبر هسته نخبگانی طراحی " شیفت " و مجری مطالعات طراحی شبکه بهینه ریلی کشور در افق بیست ساله آتی، با اشاره به تصویب قانون " شیفت " ذیل بند ث ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه کشور گفت: طبق این مصوبه " دولت مکلف است حداکثر تا 6 ماه پس از ابلاغ این قانون، با هدف ارتقای جایگاه کشور در بازار تولید و تجارت جهان و افزایش سهم بری از زنجیره های ارزش منطقه ای و جهانی بر اساس مزیت نسبی مناطق مختلف کشور، نسبت به تهیه سند پیشرفت شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) و سیاست گذاری لازم جهت تشویق و حمایت از بخش خصوصی و راه اندازی زنجیره های ارزش با اولویت مناطق محروم کشور اقدام کند."
وی افزود: راه اندازی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) توانست به یک راهبرد بنیادی و رویکرد اصلی در سیاست گذاری کلان کشور ایران تبدیل شود.
راهبر هسته اولویت محور "شیفت" در رابطه با شکل گیری این طرح عنوان کرد: ابتکار "شیفت"، از شهریور 1399 مبتنی بر نیازهای کشور و با تأکید بر موضوعات مرز دانش در یکپارچگی شبکه های تولید و توزیع، برای اولین بار ارائه شد. با کمک تیم تخصصی حدود ۲۰ نفره، این ابتکار روز به روز بالنده تر و جامع تر شده است و این بهبود محتوایی هم چنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: اساتید مبرّز فراوانی، بر جنبه علمی این کار بزرگ صحّه گذاشته اند. تصویب قاطع "شیفت" در جلسه ویژه کمیسیون تخصصی حمل ونقل و عمران شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ با حضور اساتید مبرّز علمی و چهره های دانشگاهی صاحب نظر) به اتفاق آرا، گواهی بر این ادعاست.
تمنایی با اشاره به پیگیری تصویب این طرح توسط مسئولین کشوری تصریح کرد: در دو ماه اخیر، دبیرخانه محترم شورای هماهنگی سران قوا، پس از آگاهی از متن پیشنهاد و فواید مترتب بر آن، ضمن تاکید فراوان بر الزام دولت به تهیه سند "شیفت" ذیل برنامه هفتم توسعه کشور، پیگیر تصویب قانون "شیفت" بوده است. در این میان، با روشنگری که پیرامون ابعاد مختلف این طرح و منافع آن انجام شد، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز بزرگوارانه همراهی کردند و تصویب قانون "شیفت" در صحن علنی مجلس را پیگیری نمودند.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر، "شیفت" یک قانون ملی مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه و تحت حمایت جدی شورای سران قوای سه گانه است و جنبه فردی، شخصی و گروهی بر آن مترتب نیست.
راهبر هسته اولویت محور "شیفت" بیان کرد: پیاده سازی این شبکه یکپارچه با لحاظ کلیه ملزومات آن، قابلیت آن را دارد که ظرفیت ایران جهت تبدیل شدن به هاب قدرتمند منطقه ای و بین المللی را به فعلیت برساند و ضمن ارتقای مشارکت ایران در زنجیره ارزش جهانی، منبعی پایدار برای تولید ثروت ملی فراهم آورد و درآمدزایی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.
وی تبدیل شدن ایران از کشور صادرکننده کالاها و مواد اولیه خام و نیمه خام به کشور صادرکننده محصولات فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا را به عنوان یکی از اهداف این کلان راهبرد ملی دانست و اضافه کرد: محرومیت زدایی و بهبود عدالت منطقه ای در کشور از طریق بازتوزیع حاشیه سود فرآوری کالاها به ویژه در مناطق تحت تأثیر کریدورهای حمل ونقل ملی و بین المللی و تقویت وابستگی و هم بستگی اقتصادی بین استان های داخلی کشور، مزیت های مهمی است که در صورت اجرای این برنامه برای کشور ما و نیز سایر کشورهای ذی نفع در "شیفت" تحقق می یابد.
به گفته تمنایی، تیم طراحی "شیفت"، در کنار تدوین تئوریک راهبردهای مختلف این ابتکار، در تلاش است تا یک زنجیره ارزش متناسب با هدف اصلی "شیفت" را به صورت پایلوت در یکی از مناطق کشور پیاده سازی و اجرا کند. همچنین این تیم از همکاری متخصصین حوزه های مرتبط (حمل ونقل، لجستیک، انرژی، ژئوپلیتیک، اقتصاد، بازرگانی و...) برای تقویت محتوایی این ابتکار، استقبال می کند.
گفتنی است "طراحی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت)" در هسته نخبگانی با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب طرح شهید دکتر بهشتی بنیاد ملی نخبگان، در خرداد ماه ۱۴۰۲ تصویب شده است و هم اکنون در حال انجام است.