بازدید سایت : ۶۵۸۶۹

آغاز مجدد فعالیت عملیات اجرایی راه آهن لرستان

استاندار لرستان از توقف پروژه راه آهن لرستان طی دو، سه سال اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه موانع آن با حضور کارشناسان ذی ربط مرتفع و در سال ۱۴۰۱ قرارداد جدید ابلاغ شد، همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۲ کارگاه های ۱۷گانه این ابر پروژه آغاز به کار کردند.

آغاز مجدد فعالیت عملیات اجرایی راه آهن لرستان
تین نیوز |

استاندار لرستان از توقف پروژه راه آهن لرستان طی دو، سه سال اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه موانع آن با حضور کارشناسان ذی ربط مرتفع و در سال ۱۴۰۱ قرارداد جدید ابلاغ شد، همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۲ کارگاه های ۱۷گانه این ابر پروژه آغاز به کار کردند.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مجوز کمیسیون ماده ۳۲ راه آهن لرستان(دورود – خرم آباد – پلدختر – اندیمشک) در سال ۸۹ صادر شد، این پروژه در طول بیش از یک دهه در کش و قوس های مختلف ریالی و قراردادی قرار گرفت که این مشکلات سبب شد که چند سالی عملیات اجرایی آن دچار وقفه شود و در پیچ و خم قراردادها قرار گیرد و تاکنون پس از گذشت سال ها هنوز به نتیجه نرسد.

پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه راه آهن لرستان

در بازدید از پروژه راه آهن لرستان که روز شنبه ۲۰ آبان با حضور استاندار لرستان و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا و جمعی از مسئولان استانی و اهالی رسانه انجام شد، چراغی، مدیر برنامه ریزی پروژه با بیان اینکه در سال ۸۹ قرارداد این پروژه بسته و تا سال ۹۷ به پیشرفت ۳۹ درصدی رسیده است، اظهار کرد: در سال ۹۷ به دلایل و مشکلات متعدد که برای این پروژه به لحاظ ریالی و قراردادی ایجاد شد عملیات اجرایی آن متوقف و در آذرماه سال ۱۴۰۰ با سفر هیأت دولت به لرستان عملیات اجرایی آن مجدداً از سر گرفته شد.

وی ادامه داد: با پیگیری مدیریت ارشد استان و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیاء موانع پروژه راه آهن لرستان مرتفع و از شهریور ماه ۱۴۰۱ عملیات اجرایی آن مجدداً پس از یک وقفه سه ساله آغاز شد.

چراغی با بیان اینکه از تاریخ شروع مجدد پروژه پیشرفت ۳۹ درصدی آن به ۴۵ درصد رسیده که با توجه به واریانت هایی که به آن اضافه شده احتمالا این عدد چند درصدی بالا و پایین شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه ۴۵ درصد است و از زمانی سفر هیأت دولت به لرستان  مصوب شد که بر اساس یک برنامه زمان بندی ۴۰ ماهه راه آهن لرستان تا تیر ماه ۱۴۰۴ به مرحله بهره برداری برسد.

مدیر برنامه ریزی پروژه راه آهن لرستان با بیان اینکه تحقق این امر، نیازمند برنامه ریزی های منظم و همکاری سایر ذینفعان پروژه است، خاطرنشان کرد: در تاریخ هفتم دی ماه سال ۹۲ قرارداد پروژه بسته و مدت اولیه قرارداد ۴۸ ماه در نظر گرفته شده بود که به دلیل مشکلات سه بار تمدید شده است.

وی اضافه کرد: مبلغ اولیه پروژه ۴۶۹ میلیارد تومان بوده که این عدد در حال حاضر با برآوردهای انجام شده برای ادامه روند کار و تکمیل آن ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

چراغی با بیان اینکه طول پروژه راه آهن لرستان ۱۱۴ کیلومتر و عرض آن هفت متر و دارای هفت ایستگاه است، افزود: دو ایستگاه تشکیلاتی در خرم آباد و دورود خواهد بود و پنج ایستگاه هم در این مسیر در نظر گرفته شده که یک ایستگاه درجه دو و چهار ایستگاه درجه سه خواهند بود.

راه آهن لرستان بخشی از راه آهن دورود – خرم آباد – پلدختر و اندیمشک است

مدیر برنامه ریزی پروژه راه آهن لرستان تصریح کرد: سرعت طراحی طرح برای مقاصد مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای مقاصد باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت  و ظرفیت سالانه این طرح ۹.۷ میلیون نفر است که برای سال اول ۲۰۰ هزار نفر و برای سال بیستم ۷۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده برای ظرفیت باری آن سال اول ۶.۴ میلیون تن و سال بیستم ۹.۳ میلیون تن ظرفیت باری در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ابنیه پروژه شامل ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳.۵ کیلومتر، ۲۵۰ دستگاه آب رو، ۱۳ رشته تونل اصلی به طول ۱۸ کیلومتر و چهار رشته تونل اضطراری به طول ۱۵ کیلومتر است که در مجموع این پروژه ۳۳ کیلومتر تونل دارد.

چراغی یادآور شد: طرح پروژه راه آهن لرستان بخشی از راه آهن دورود – خرم آباد – پلدختر و اندیمشک است.

پروژه دارای طویل ترین تونل خاورمیانه به طول ۴۵۸۰ متر است

مدیرعامل شرکت راهسازی هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم انبیاء در این خصوص اظهار کرد: توجه به خطوط اصلی ریلی یکی از موضوعات مورد اهتمام دولت سیزدهم است که موانع انجام پروژه راه آهن لرستان با همت دولتمردان و مسئولان استانی برطرف و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

محمدرضا هادوی اضافه کرد:  این پروژه حداقل با فعالیت ۱۶ کارگاه در حال انجام است و یکی از ابر پروژه های کشور محسوب می شود چرا که سهم ترانزیت کالا در آن افزایش دارد.

وی بیان کرد: این پروژه یکی از کارهای سخت قرارگاه محسوب می شود که از ویژگی های مهم آن طولانی بودن تونل ها است به طوری که ۳۳ کیلومتر تونل در این مسیر ۱۱۴ کیلومتری طراحی شده و تونل ها گلوگاه پروژه محسوب می شوند که در آن مسئله آب کنترل شده و روش حفاری بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت راهسازی هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم انبیاء خاطرنشان کرد: سال آینده اصحاب رسانه شاهد افتتاح تونل های مسیر پروژه راه آهن لرستان هستند و افتتاح هر تونل یک جشن محسوب می شود. این پروژه بخشی از کریدور بین المللی است و یک پروژه فراملی محسوب می شود.

هادوی گفت: این پروژه دارای طویل ترین تونل خاورمیانه به طول ۴۵۸۰ متر است.

اعتبارات پروژه متوقف نیست و به تناسب پیشرفت آن تزریق می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این بازدید گفت: چندین جلسه با منابع طبیعی لرستان برای حل مشکلات معارضین پروژه تشکیل و قرار شد قرارگاه خاتم الانبیاء نیز حضور داشته باشد و توافق صورت گیرد که در زمینه معارضین مشکلی نداشته باشیم.

احمدرضا دالوند بیان کرد: اعتبارات پروژه متوقف نیست و به تناسب پیشرفت آن تزریق می شود.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد همدلی و هماهنگی همه دغدغه مندان این پروژه تلاش شود تا اعتبارات بیشتری برای آن در نظر گرفته شود.

عملیات اجرایی راه آهن لرستان در ۱۷ کارگاه فعال است

استاندار لرستان در جریان بازدید از پروژه راه آهن لرستان گفت: خیلی از افراد برای به نتیجه رسیدن این پروژه زحمت کشیدند و ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی کار کمی نیست و باید قدردان زحمات مدیران قبل باشیم.

فرهاد زیویار با بیان اینکه دو سه سال این مجموعه ارزشمند به دلایل مختلف متوقف شده بود، یادآور شد: با توجه به اینکه راه آهن لرستان یکی از نیازهای استان و کشور محسوب می شد در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت که خوشبختانه موانع آن با حضور کارشناسان ذی ربط مرتفع و در سال ۱۴۰۱ قرارداد جدید ابلاغ شد، همچنین در شهریور ماه ۱۴۰۲ کارگاه های ۱۷گانه این ابر پروژه آغاز به کار کردند.

وی با بیان اینکه نظیر راه آهن لرستان در کشور کم است و چنانچه مورد حمایت اعتباری دولت قرار بگیرد یکی از شریان های حیاتی ریلی کشور به سرانجام می رسد، بیان کرد: هم اکنون ۶۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت برای این پروژه ارائه شده درصد کمی از آن را دولت تأمین کرده است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در پروژه ساخت راه آهن یکی از کارهای طاقت فرسا، تونل شکافی است که امیدواریم این سختی ها با پیگیری و ممارست قرارگاه خاتم الانبیاء به نتیجه نشسته و انتظار مردم لرستان محقق شود، تصریح کرد: ماهانه ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای روشن نگه داشتن کارگاه های این پروژه نیاز است.

زیویار با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه در ۱۷ کارگاه آغاز شده و با هر انفجار در مسیر سه متر تونل شکافی ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: پروژه راه آهن لرستان جزو چهار ابر پروژه کشور قرار دارد که به صورت جداگانه اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده و نحوه قرار گرفتن این اعتبارات نیازمند پیگیری مسئولان استان، وزارت راه و شهرسازی و مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا است تا هر چه سریع تر به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد.

۳۰ درصد راه آهن لرستان را تونل ها تشکیل می دهد

وی با بیان اینکه چنانچه این پروژه به پیشرفت ۶۰ درصدی برسد بسیاری از مشکلات آن برطرف می شود و دولت روی پروژه های بالای ۶۰ درصد دغدغه زیادی دارد و باید تلاش شود هرچه سریع تر به این پیشرفت مدنظر برسیم تا این پروژه مورد توجه مضاعف دولت مردان قرار گیرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه راه آهن لرستان یکی از سخت ترین و صعب العبورترین پروژه های ریلی کشور محسوب می شود که ۳۰ درصد مسیر را تونل ها تشکیل می دهد، بیان کرد: این در حالی است که سایر پروژه های ریلی کشور قابل قیاس با این پروژه نیستند چرا که قسمت زمانبر این پروژه حفاری تونل های آن است.

زیویار گفت: امیدواریم دولت سیزدهم حمایت مالی لازم را از پروژه داشته باشد تا روند انجام پروژه با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

وی در خصوص وضعیت پروژه و معارضین آن عنوان کرد: عدد اعتبار معارضین قابل قیاس با کل طرح نیست و با توجه به اینکه ۵۴ درصد پروژه معارض دارد اما با مذاکراتی که در حال انجام هستیم بنا داریم حق کسانی که در حاشیه مسیر قرار دارند رعایت شود و اعتباری که برای آن متحمل شده سنگین نیست، در مذاکراتی که با شرکت ساخت خواهیم داشت این موضوع در دستور کار قرار می گیرد.

استاندار لرستان در بحث تهاتر گفت: در بحث تهاتر و اعتبارات یک مراوداتی بین قرارگاه خاتم الانبیا و دولت وجود دارد و بالاخره املاکی در قالب مولدسازی از سوی دولت در اختیار قرارگاه قرار می گیرد تا از آنها استفاده کنند.

زیویار یادآور شد: ده ها هزار میلیارد تومان رابطه مالی بین قرارگاه خاتم و دولت است و متوقف در یک پروژه نیست اما به هر حال تخصیص اعتبار برای این ابر پروژه نیازمند پیگیری است.

امید می رود که با تخصیص اعتبار ویژه از سوی دولت سیزدهم به این ابر پروژه در مدت ۴۰ ماهه ای که مصوب شده، راه آهن لرستان به سرانجام برسد و مطالبه جدی مردم برای این زیرساخت مهم که یکی از ارکان توسعه هر منطقه به شمار می رود، محقق شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.