نبض تجارت خزرنشینان با کشورهای حوزه خلیج فارس در اختیار ایران
حضور پرتعداد سفیران کشورهای حاشیه دریای خزر به استان مازندران و ابراز علاقه این کشورها برای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد سبب شد که توسعه زیرساخت های بندر امیرآباد بدون وقفه در حال تکمیل باشد.
سرمایه گذاری های کلان زیرساختی در بندر امیرآباد مازندران به عنوان نقطه تلاقی شمال به جنوب ایران که به طور پیوسته در حال انجام است زمینه ای برای اشتیاق کشورهای حاشیه دریای خزر در جهت ترانزیت کالا از این بندر راهبردی شمال کشور برای دستیابی به بازارهای جهانی در آب های گرم خلیج فارس شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حضور پرتعداد سفیران کشورهای حاشیه دریای خزر به استان مازندران و ابراز علاقه این کشورها برای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد سبب شد که توسعه زیرساخت های بندر امیرآباد بدون وقفه در حال تکمیل باشد.
ظرفیت های ممتاز تجارت در این بندر زمینه ای شد که همه کشورهای حاشیه دریای خزر آوازه این بندر را به درستی شنیده و در سفر به مازندران از این ظرفیت به نیکی یاد می کنند.
دست یابی به بازارهای جهانی در خلیج فارس یکی از سیاست های راهبردی شوروی سابق بود که این سیاست مهم در حال حاضر مورد تاکید کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب می شود و این آرزو توسط قابلیت های بندر امیرآباد برای آنها دست یافتنی است.
از طرف دیگر تحولات تاریخی و منطقه ای به گونه ای رقم خورد که کشورهای حاشیه دریای خزر نیازهای بیشتری برای تجارت در آب های گرم خلیج فارس داشته باشند که همه این عوامل زمینه ای برای رونق تجارت از طریق بندر امیرآباد است.
مدیران ارشد وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی به صورت مستمر از فرایند توسعه زیرساخت های بندر امیر آباد بازدید می کنند و همه آنها در تلاشند تا ظرفیت تجارت در این بندر افزایش یابد.
بندر امیر آباد به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور و یکی از مهمترین بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از لحاظ جذب سرمایه گذار و مراودات کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است که نقش مهم آن در کریدور شمال – جنوب بر کسی پوشیده نیست.
پسروی های پی در پی آب دریای خزر یک تهدید جدی برای بنادر کشورهای حاشیه خزر محسوب می شود و برای پیشگیری از این چالش در این بندر کارگروهی در وزارت امور خارجه ایران تشکیل شد.
با توجه به شرایط جغرافیایی بندر امیرآباد و قرارگیری در منتهی الیه شرق دریای خزر و با عنایت به روان بودن بستر دریا و رژیم رسوب گذاری در این منطقه از یک فروند لایروب یکهزارو ۵۰۰ متر مکعب در آینده نزدیک در این بندر فعال خواهد شد.
تجهیز این بندر به شناورهای جدید یکی از برنامه های محوری برای توسعه زیرساخت ها در امیرآباد محسوب می شود که بنا بر اعلام سازمان بنادر و دریانوری سه فروند شناور چند منظوره تا پایان سال در این بندر فعال می شود.
تکمیل اسکله رو-رو بندر امیرآباد تا ۲ ماه آینده
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با آخرین بازدید خود که در آبان ماه جاری از این بندر به عمل آورد اظهار کرد: اسکله رو - رو ریلی این بندر که یک طرح مهم زیرساختی است تا ۲ ماه آینده تکمیل و افتتاح می شود.
علی اکبر صفایی گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی به ما تکلیف شد تا نظارت دقیقی بر طرح های عمرانی و سرمایه گذاری در حوزه سازمانی خود داشته باشیم تا در بازه زمانی مشخص و بر اساس قرارداد همه طرح ها در موعد مقرر به بهره برداری برسند و مدیران سازمان با بازدید های منظم پروژه ها را مورد بازنگری و بازدید قرار می دهند تا چنانچه مانعی در مسیر اجرای پروژه وجود داشته باشد تسهیل و رفع شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از چهار همت قرارداد سرمایه گذاری در بندر امیر آباد در حال انجام است و علاوه بر آن با امضاء تفاهم نامه های سرمایه گذاری، چهار همت دیگر هم در این بندر در دست اجرا است که در مجموع این ۸۰ هزار میلیارد ریال می تواند تاثیر بسیار خوبی هم در بُعد اقتصادی و اشتغالزایی این بندر ایجاد کند.
توسعه زیرساخت های بندر امیرآباد یکی از خواسته های اصلی کشورهای حاشیه خزر است و سفرای این کشورها در دیدارهای که با استاندار مازندران در هفته های گذشته داشتند بر این مهم تاکید جدی داشتند.
از سوی دیگر با توجه به ظرفیت بسیار بالای مازندران در صادرات محصولات کشاورزی و باغی بندر امیرآباد سکوی ممتازی برای صادرات کالا از این خطه شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری های دیپلماسی اقتصادی دولت می تواند با شکوفاسازی ظرفیت ها، نقش ویژه ای در مقاوم سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین المللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می زند و ظرفیت فوق العاده ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیت های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.