مصائب فرودگاه رامسر؛ از کمک ناوبری تا موانع پروازی
فرودگاه رامسر با وجود بهره برداری ترمینال جدیدش تا زمانی که به دستگاه کمک ناوبری پیشرفته مجهز نشود و احتمال لغوِ پروازها به حداقل نرسد، شرکت های هواپیمایی روی خوش به آن نشان نمی دهند.
فرودگاه رامسر با وجود بهره برداری ترمینال جدیدش تا زمانی که به دستگاه کمک ناوبری پیشرفته مجهز نشود و احتمال لغوِ پروازها به حداقل نرسد، شرکت های هواپیمایی روی خوش به آن نشان نمی دهند که باید برای تامین تجهیزات مربوط و رفعِ موانع پروازی آن تدابیری اندیشید.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فرودگاه ساحلی رامسر سال های گذشته موانع پروازی بزرگ و کوچکی را از سرِ راه برداشت. باند فرودگاه توسعه یافت، مرز هوایی آن تصویب و به زیرساختی برای پروازهای بین المللی تبدیل شد. در قدم بعدی نیز یک ترمینال با ظرفیت بالاتر در دسترس مسافران قرار گرفت. با این وجود به نظر می رسد هم زمان که مقررات ایمنی شرکت های هواپیمایی برای نشست و برخاست در فرودگاه های کشور ارتقا پیدا کرد، در فرودگاه رامسر تغییراتی متناسب با این به روزرسانی رخ نداد و همین عقب ماندگی به پاشنه آشیلی برای رونق پروازها تبدیل شد.
در واقع شرکت های هواپیمایی به دلیل احتمال لغو پروازها و زیانِ اقتصادی ناشی از آن، خطر نکردند و به ویژه در فصول سرد سال عطای ایجادِ خط پروازی در این فرودگاه ساحلی را به لقایش بخشیدند.
برای مثال تنها در ۱۰ روز گذشته سه پرواز این فرودگاه در مسیر تهران به رامسر و بالعکس به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد. همین موضوع و فاصله های زمانی کوتاهِ تکرارِ آن سبب شد، عددِ لغوِ پروازها یا تمایل نداشتن شرکت های فرودگاهی برای ایجادِ خط پروازی در این مسیر، به شکل برجسته تری نسبت به گذشته خودنمایی کند.
البته فارغ از هزینه و فایده شرکت های هواپیمایی، تقاضای مسافران، ظهور مقاصد جدید گردشگری یا اینکه رامسر چه بسته گردشگری را برای دعوت به حضور ارایه می کند، در مقابل برخی نیز معتقدند که واکاوی برخی سوانح هوایی کشور مثل سانحه هوایی یاسوج باعث شد که طی سال های اخیر شرکت فرودگاه ها مقررات پروازی سخت گیرانه تری وضع کند. حتی گفته می شود تشکیلاتی فنی با عنوان مدیر ایمنی در شرکت فرودگاه های ایجاد و قوانین سخت گیرانه تری برای نشت و برخاست پروازها در نظر گرفته شده است.
دردسرهای تحریمی
فرودگاه رامسر با وجود آنکه در دوره ای با رفع موانع پروازی؛ از جمله دانشگاه ملاصدرا و چند واحد آموزشی دیگر، توانست توسعه باند را با هزینه قابل توجه عملیاتی و چالش نشست و برخاست هواپیماها در شرایط طبیعی را برطرف کند اما در ادامه برای استقرارِ تجهیزات پیشرفته مطابق با استاندارهای روز دنیا از یک سو با موانع پروازی باقی مانده و از سوی دیگر با بن بستِ تحریم برای تامین و خریداری تجهیزات آن مواجه شد.
معاون عملیات پرواز فرودگاه رامسر رفعِ موانع پروازی و به دنبال آن تجهیز فرودگاه به ۲ مدل دستگاهِ کمک ناوبری را از راهکارهای پایانِ محدودیت های پروازی به فرودگاه رامسر به ویژه در زمانِ نامساعد بودن آب و هوا معرفی کرد.
سید جواد شفیعی در توضیح بیشتر گفت: در زمان حاضر فرودگاه رامسر دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB را در اختیار دارد. اما با توجه به اهمیت ایمنی پروازها و مقرارت ایرلاین ها این سیستم باید ارتقا یابد و به ۲ دستگاه دستگاه ILS و DVOR-DME مجهز شود. مدل اول این تجهیزات دستگاه های کمک ناوبری “ILS” است که برای استقرار آن در این فرودگاه ساحلی به تملک اراضی ابتدا و انتهای (فدک و باغ ملی) باند نیاز داریم تا با توجه به بین المللی شدن فرودگاه زمینه نشست و برخاست انواع مختلف هواپیماها فراهم شود.
شفیعی دستگاه کمک ناوبری “DVOR-DME “ را از دیگر تجهیزات لازم و ضروری جهت نشست و برخاست های ایمن پروازهای حالِ حاضر فرودگاه و هواپیماهای کوچک و متوسط پیکر معرفی و اظهار کرد: برای داشتن این مدل دستگاه کمک ناوبری به تملک اراضی نیازی نداریم، درواقع زمین مورد نیاز فراهم است، اما چون این دستگاه و به طور کلی صنعت هوایی جزوِ تجهیزات تحریمی محسوب می شود، در بحث خریداری، تعمیر و نگهداری آن با چالش مواجهیم و تامین آن در گرو رایزنی ها در سطح ملی و بین المللی است.
وی پیرامون آخرین اقدامات برای تجهیز فرودگاه رامسر به دستگاه کمک ناوبری یادآور شد: به هر حال رایزنی برای تامین این دستگاه در جریان است. در همین راستا طی دو سه ماه اخیر اقداماتی نظیر رنگ آمیزی برخی ساختمان های باغ ملی و دیگر اقدامات فنی برای کاهش محدودیت های پروازی مورد نظر سازمان هواپیمایی کشوری را انجام دادیم تا زمانیکه این دستگاه خریداری شد، محدودیت های پروازی در این فرودگاه در پایین ترین سطح قرار گرفته باشد.
وی کمبودِ ناوگان و تعداد ساعت های پروازی بیشتر را از عوامل تاکید بیشتر این نهاد بر اولویت گذاری ایمنی و حساسیت ها پیرامون نشست و برخاست هواپیماها و یا کاهش پروازها دانست.
کارشناسان معتقدند در کنار ضعفِ تجهیزات بخشی از کاهش پروازهای فرودگاه رامسر به تصمیم شرکت های هواپیمایی نیز باز می گردد. این شرکت ها دارای برنامه تابستانه و زمستانه هستند. برای مثال برنامه پروازی تابستانه از اوایل فروردین تا اوایل مهر برنامه ریزی می شود و سپس برنامه زمستانه در دستور کار قرار می گیرد.
در شرایطی که مناطق شمالی کشور و دیگر مناطق شرایط جوی مناسب ندارند و از سوی دیگر تقاضا به سمت دیگر مقاصد گردشگری در جریان است، بنابر سود و زیان های اقتصادی نظیر هزینه سوخت، خط پروازی در این مسیرها با تصمیم شرکت ها متوقف و در مسیر دیگری برقرار می شود. برای مثال در زمستان ایجاد خط پروازی تهران-کیش برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی بالاتری دارد و مسیر مشهد به رامسر برایش صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود پیگیری مدیران برای از یک سو و ایجاد بسته های گردشگریی در مقصد می تواند به تعدیل این وضعیت کمک کند.
در زمان حاضر علاوه بر پرواز مشهد - رامسر و بالعکس که در روزهای چهارشنبه توسط شرکت هواپیمایی آسمان انجام می شود، پرواز رامسر به عسلویه در مسیر رفت و برگشت و پرواز رامسر به تهران و بالعکس نیز در روزهای شنبه و چهارشنبه در این مسیر پروازی برقرار است. این پروازها توسط شرکت های هواپیمایی ایران ایر، پارس ایر و آسمان انجام می شوند.
پرواز روز دوشنبه این فرودگاه اگرچه در جدول پروازهای هفتگی درج شده، اما در حال حاضر برقرار نیست.
فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.
مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد که از فرودگاه شهدای ساری به مسیرهای مشهد- تهران - عسلویه - شیراز- کیش - قشم - بندرعباس - اهواز- آکتائو و نجف و در فرودگاه شهدای نوشهر هفته ای یک پرواز به مشهد مقدس و در فرودگاه شهدای رامسر هفته ای سه پرواز به تهران برقرار است.