جزییات لغوِ پروازهای فرودگاه رامسر/ پای هزینه فایده در میان است
تکرارِ شرایط نامساعد جوی در این فصل سال و نبودِ دستگاه کمک ناوبری از نوع پیشرفته در فرودگاه رامسر باعث شده که شرکت های هواپیمایی از بیم نیمه تمام ماندن پروازها و زیانِ اقتصادی ناشی از آن، پرواز در آسمان رامسر را به حالت تعلیق درآورند اما مردم این خطه معتقدند رایزنی در سطح ملی برای تجدید نظر در این تصمیم و تعدیل وضعیت بوجود آمده تا تامین تجهیزات فرودگاهی موثر است.
تکرارِ شرایط نامساعد جوی در این فصل سال و نبودِ دستگاه کمک ناوبری از نوع پیشرفته در فرودگاه رامسر باعث شده که شرکت های هواپیمایی از بیم نیمه تمام ماندن پروازها و زیانِ اقتصادی ناشی از آن، پرواز در آسمان رامسر را به حالت تعلیق درآورند اما مردم این خطه معتقدند رایزنی در سطح ملی برای تجدید نظر در این تصمیم و تعدیل وضعیت بوجود آمده تا تامین تجهیزات فرودگاهی موثر است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا و بنا بر اعلام منابع رسمی، فرودگاه رامسر در زمان حاضر برای نشست و برخاست ایمن هواپیما یک دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB را در اختیار دارد. اما با توجه به اهمیت ایمنی پروازها و ارتقای مقرارت ایرلاین ها این سیستم باید ارتقا و به ۲ دستگاه دستگاه ILS و DVOR-DME مجهز شود.
مدل اول این تجهیزات دستگاه های کمک ناوبری “ILS” است که برای استقرار آن در فرودگاه رامسر به تملک اراضی ابتدا و انتهای (فدک و باغ ملی) باند نیاز داریم تا با توجه به بین المللی شدن فرودگاه زمینه نشست و برخاست انواع مختلف هواپیماها فراهم شود.
این درحالی است که برای داشتن این مدل دستگاه کمک ناوبری به تملک اراضی نیازی نیست، درواقع زمین مورد نیاز فراهم است، اما چون این دستگاه و به طور کلی صنعت هوایی جزوِ تجهیزات تحریمی محسوب می شود، در بحث خریداری، تعمیر و نگهداری آن چالش هایی وجود دارد که رفع و تامین آن در گرو رایزنی ها در سطح ملی و بین المللی است.
فارغ از نبودِ تجهیزات گفته شده کمبودِ ناوگان و تعداد ساعت های پروازی نیز مزید بر علت شده به گونه ای که اولویت گذاری ایمنی و حساسیت ها پیرامون نشست و برخاست هواپیماها یا کاهش پروازها را تحتِ تاثیر قرار داده است.
منافعِ شرکت های هواپیمایی بخشِ پررنگ ماجرا
از سوی دیگر درحالیکه مسوولان عمده چالش زیرساختی فرودگاه رامسر را نبودِ دستگاه کمک ناوبری از نوع پیشرفته اعلام می کنند بخشِ پررنگِ این ماجرا نیز به تصمیم شرکت های فرودگاهی و منافع اقتصادی آنها ارتباط دارد اما شرکت های فرودگاهی بنا بر مقتضیات زمانی و دیگر ملاحظات دارای برنامه تابستانه و زمستانه هستند.
برای مثال برنامه پروازی تابستانه از اوایل فروردین تا اوایل مهر برنامه ریزی می شود و سپس برنامه زمستانه در دستور کار قرار می گیرد. در شرایطی که مناطق شمالی کشور و دیگر مناطق شرایط جوی مناسب ندارند و از سوی دیگر تقاضا به سمت دیگر مقاصد گردشگری در جریان است، بنابر سود و زیان های اقتصادی نظیر هزینه سوخت، خط پروازی در این مسیرها با تصمیم شرکت ها متوقف و در مسیر دیگری برقرار می شود.
برای مثال در زمستان ایجاد خط پروازی تهران-کیش برای شرکت هواپیمایی صرفه اقتصادی بالاتری دارد و مسیر مشهد به رامسر برایش صرفه اقتصادی ندارد. با این وجود پیگیری مدیران برای از یک سو و ایجاد بسته های گردشگریی در مقصد می تواند به تعدیل این وضعیت کمک کند.
با این وجود مسوولان فرودگاهی و کارشناسان این بخش معتقد هستند، رایزنی های ملی و استانی به ویژه پیگیری های نماینده مردم این منطقه در مجلس شورای اسلامی برای تامین تجهیزاتِ فرودگاهی از جمله دستگاه کمک ناوبری و فشار بر شرکت های فرودگاهی به ویژه بخش دولتی در ساماندهی این وضعیت موثر است.
مدیرکل فرودگاه های مازندران نیز با تایید این موضوع در گفت و گو با رسانه ها افزود: ایرلاین ها پروازهای رامسر را یک طرفه لغو کردند که در حال پیگیری و بازگشت پروازها هستیم.
اکبر حسنی اظهار کرد: در چند مورد گذشته به دلیل شرایط نامساعد جوی و پایین بودن سطح ابر، پرواز انجام شده از آسمان فرودگاه شهدای رامسر بازگشت. به همین دلیل شرکت های هواپیمایی در پرواز تجدید نظر کردند.
به گفته او طی برنامه پروازی RPL، شرکت های هواپیمایی برای چند ماه برنامه پروازهای خود را ارائه می کنند و پس از اخذ تائیدیه از سوی فرودگاه ملزم به انجام آن هستند.
مدیرکل فرودگاه های مازندران یادآور شد: لغو پروازها از سمت فرودگاه نبوده و ایرلاین ها یک طرفه پروازها را لغو کردند.
اخیرا شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد - رامسر - مشهد و همچنین شرکت هواپیمایی ایران ایر در مسیر تهران - رامسر - تهران پروازهای برنامه ای خویش را به صورت یک طرفه و تا پایان برنامه زمستانی باطل کردند.
گفته می شود در حال حاضر پروزاهای فرودگاه رامسر در مسیر مشهد_رامسر در مسیر رفت و برگشت لغو و صرفا پروازِ مسیر تهران به رامسر و بالعکس یک روز در هفته و در روزهای شنبه برقرار است. پرواز رامسر به عسلویه نیز به دلیل انجام عملیات چِک دوره ای هواپیما لغو و پس از مدتی برقرار خواهد شد.
فرودگاه شهرستان گردشگرپذیر ۸۰ هزار نفری رامسر با قدمتی بیش از۵۰ سال یکی از زیباترین فرودگاه های شمال کشور است که در ضلع شمالی شهر و در حاشیه دریای خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال ۱۳۴۲ باز می گردد.
مازندران سه فرودگاه در ساری، نوشهر و رامسر دارد که از فرودگاه شهدای ساری به مسیرهای مشهد- تهران - عسلویه - شیراز- کیش - قشم - بندرعباس - اهواز- آکتائو و نجف و در فرودگاه شهدای نوشهر هفته ای یک پرواز به مشهد مقدس دارد و در فرودگاه شهدای رامسر هفته ای سه پرواز به تهران برقرار بود.