◄ اقتصاد دریامحور راهبرد اصلی مازندران در هجدهمین نمایشگاه بین المللی تهران است
مازندران امسال با شعار «مازندران، بهشت سرمایه گذاری گردشگری ایران در این نمایشگاه حضور دارد و محور فعالیت ها و برنامه های این استان در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران نیز اقتصاد دریامحور و گردشگری آبی است.
مازندران امسال با تمرکز بر اقتصاد دریامحور و گردشگری آبی و دریایی در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران حضور یافته و همین محوریت نیز سبب شده که طراحی سالن نمایشگاهی این استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری بر اساس نمادهای دریای خزر انجام شود و حال و هوای ساحل و دریای شمال در قلبِ نمایشگاهی پایتخت به نمایش گذاشته شود.
به گزارش تین نیوز، هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران امروز سه شنبه با شعار «گردشگری و صلح» در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و مازندران مانند هر سال سالنی مستقل و مجزا در ایننمایشگاه دارد که در آن ظرفیت ها و فرصت های گردشگری این استان قرار است معرفی و ارائه شود.
یکی از ویژگی های سالن مازندران در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران طی چند سال اخیر، طراحی و غرفه آرای متفاوت و مفهومی آن است. آبان امسال در سی وهفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران، سالن نمایشگاهی مازندران با تلفیقی از صنایع دستی و معماری بومی مازندران طراحی و اجرا شده بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود.
پارسال و در هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، سالن مازندران با طراحی و محتوایی هوشمندانه و نوآورانه اجرا شده بود که «مسیر سبز» نام داشت. فضایی با استفاده از نمادهای بومی مازندران و چیدمان به هم پیوسته با محوریت چهار جاذبه مهم این استان یعنی جنگل های هیرکانی، جاده های مازندران، راه آهن شمال و پرنده های مهاجر حول سوژه تک درنای گله غربی سیبری که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان اعم از مردم و مسئولان را به خود جلب کرده بود.
این روال که در چند دوره پیش تر نیز به چشم خورده است، امسال با تمرکز بر ساحل و دریای مازندران در طراحی و غرفه آرایی سالن مازندران دیده می شود. دلیل این انتخاب هم تمرکز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بر گردشگری دریامحور و گردشگری آبی است.
طبق برنامه ریزی ها امسال، اقتصاد دریامحور راهبرد اصلی مازندران در هجدهمین نمایشگاه بین المللی تهران است. موضوعی که طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای رونق آن انجام شد، اما هنوز به سرانجامی که مد نظر بود و نقطه مطلوبی که می توان برای آن متصور شد حتی نزدیک هم نشده است.
انتخاب این محوریت برای محتوا و فعالیت سالن نمایشگاهی مازندران در هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران سبب شد که طراحی و غرفه آرایی برای سالن مازندران نیز دریامحور و با استفاده از نمادهای دریایی انجام شود.
قائم مقام معاونت میراث فرهنگی مازندران و طراح سازه نمایشگاهی این استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران درباره جزییات این فضای نمایشگاهی گفت: تلاش کردیم تا امسال با توجه به محتوا و موضوع در نظر گرفته شده برای سالن مازندران، دریا و ساحل را وارد طراحی سازه نمایشگاهی کنیم. بر همین اساس ترکیبی از رنگ ها و فرم های دریایی در این فضای ویژه مازندران دیده می شود.
ابوالفضل نیکوبیان افزود: در این سازه سعی شده که از رنگ های موجود در ساحل و دریا و همچنین طیف های رنگی چشم انداز دریا و غروب ساحل بهره بگیریم. طاق نماها با الهام از امواج دریا طراحی و اجرا شده اند و در ورودی فضای نمایشگاهی مازندران هم امواج دریا با طیف های رنگی موجود در دریا به صورت پارامتریک به کار گرفته شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به این که تمرکز مازندران امسال بر فعالیت های سرمایه گذاری گردشگری است، چیدمان فضا با ساختاری تقریبا اداری انجام شده تا میزهای سرمایه گذاری مختلف به صورت مستقل برپا شود.
مدرس گروه هنر و معماری دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: یکی از اجزای این فضای نمایشگاهی دریامحور، اتاقی است که در آن علاوه بر چیدمان ویترینی برخی اشیا و آثار صنایع دستی و استندهای مربوط به طرح های گردشگری، QR کدهای مربوط به فرصت های سرمایه گذاری و جاذبه های گردشگری مازندران در مقابل بازدیدکنندگان قرار دارد و می توانند در آن اتاق با اسکن کدها تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری استان را در گوشی خود مشاهده کنند.
نیکوبیان با بیان این که طراحی مفهومی مرتبط با دریا و ساحل مازندران نخستین بار است که در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران مورد توجه قرار می گیرد، اظهار کرد: هرچند که تمرکز اصلی فعالیت این فضای نمایشگاهی بر مسائل مرتبط با سرمایه گذاری است، اما امیدواریم که اقشار مختلف مردم نیز با توجه به خاطرات خوبی که عمده آن ها از ساحل و دریای شمال دارند با این طراحی و سازه نمایشگاهی ارتباط برقرار کنند و یکی از فضاهای جذاب نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران برای ثبت عکس های یادگاری آن ها باشد.
هجدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن با شعار «گردشگری و صلح» در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار می شود.