بازدید سایت : ۳۴۱۵۲

عملیات ساخت آزادراه قائم شهر به ساری متوقف شد؟

آزادراه ۴۵ کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغ ترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته آغاز شد و پس از کش و قوس های فراوان در روند اجرا اکنون به توجه ویژه دولت چهاردهم برای رفع موانع پیش رو نیازمند دارد.

عملیات ساخت آزادراه قائم شهر به ساری متوقف شد؟
تین نیوز |

 آزادراه ۴۵ کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغ ترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته آغاز شد و پس از کش و قوس های فراوان در روند اجرا اکنون به توجه ویژه دولت چهاردهم برای رفع موانع پیش رو نیازمند دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آزادراه قائمشهر - ساری به عنوان اَبرطرح راهسازی مازندران بعد از عبور از کش و قوس کمبود اعتبار و مسکوت ماندن پس از یک دهه، از پارسال گام اجرایی به خود گرفته است و با توجه به اهمیت موضوع اجرای این طرح در نخستین سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مازندران بازدید از این طرح در دستور کار قرار گرفت و دستورات لازم برای همکاری اتمام طرح داده شد.

براساس داده های آماری ارائه شده از سوی شرکت توسعه ساخت راه های کشور به عنوان متولی اجرای آزادراه، کلنگ ساخت این طرح به طول ۴۵ کیلومتر در سال های ابتدایی دهه ۱۳۹۰ به زمین زده شد اما برخی موانع اداری و کمبود مالی باعث شد تا گرد توقف بر چهره این طرح بنشیند و ساخت آن مشمول گذر زمان شود این روند تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال ۱۴۰۲ وارد فاز اجرایی شد.

تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.

بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.

مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.

بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح است.

اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تحویل طرح حدود ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد که از این میزان حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال مربوط به عملیات ساخت و بیش از ۴۰هزار میلیارد ریال مربوط به تملک اراضی مسیر آزادراه است.

احداث این پروژه که بخشی از آزادراه سراسری غرب به شرق حاشیه خزر محسوب می شود و طبق طرح اولیه آزادراه قائمشهر- ساری در ۲ باند رفت و برگشت هر کدام با سه خط تردد (قابل تعریض به چهار خط) احداث خواهد شد. در طراحی های مهندسین شرکت آزادراه قائمشهر – ساری تونلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر جهت پرهیز از آسیب های زیست محیطی طراحی شده و عرض جاده نیز ۷۵ متر برنامه ریزی شده است.

تنها ابر پروژه مازندران نیازمند حمایت

به باور مسوولان امر آزادراه قائم شهر ساری به نکا که تنها ابرپروژه در حال اجرای مازندران است به دلیل کم توجهی در تخصیص اعتبار سالانه، در سال سوم فرسایشی شد و احتمال تعطیلی آن می رود.

از جمله موانع بر سر راه این طرح کلان عمرانی کشور، آزادسازی اراضی تملک شده سر راه بود که با ورود دستگاه قضایی و دستور مستقیم رئیس کل دادگستری مازندران، چند ماه گذشته معارض رفع شد تا عملیات عمرانی شتاب بگیرد، هرچند که با اقدام به هنگام دستگاه قضایی پیش بینی می شد تا قوه مجریه نیز در اجرا با جدیت وارد عمل بشود، اما در تخصیص اعتبار نامهری هایی برای این طرح اتفاق افتاد که ادامه استقرار قرارگاه جهت ادامه اجرای کار در هاله ابهام قرار دارد.

برای جلوگیری از تعطیلی این طرح و یا وقفه در اجرا، استاندار مازندران مشاوران خود را مامور به حضور میدانی در کارگاه و مطالعه دقیق طرح و همچنین موانع بر سر راه کرد تا ادامه در قالب کارگروه با حضور همه مدیران مرتبط با آزادراه، بررسی و رفع گردد.

مشاور ارشد استاندار مازندران در این بازدید و نشست با مدیران آزادراه قائم شهر ساری به نکا با بیان اینکه اجرای این طرح برای استان جهت پایان دادن به ترافیک شرق مازندران بسیار مهم است، اظهار کرد: عزم مقام عالی دولت در مازندران اجرایی شدن این طرح است و موانع بر سر راه با مطالعه دقیق رفع می شود و اجرای آن متوقف نخواهد شد.

کیوان اسدی با اشاره به اینکه اجرای این آزادراه در راستای اتصال کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است که مازندران را به شاه راه تجاری بین المللی تبدیل خواهد کرد، افزود: یکی از مناطق عظیم تجاری مازندران بندر امیرآباد است که اجرای این آزادراه فرصت مناسبی برای توسعه و فعالیت بیشتر و افزایش صادرات و واردات از آن است.

تلاش های دولت چهاردهم برای تکمیل طرح

علی فلاح مشاور استاندار مازندران در امور طرح های حوزه انتخابیه قائم شهر از نشست مشترک با استاندار و با حضور مدیران آزادراه جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی خبر داد و یادآورشد: در دولت چهاردهم بنا داریم تا با استفاده از همه ظرفیت های استانی و ملی، این آزادراه را به سرانجام برسانیم تا به عنوان هدیه و خدمات دولت در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی اجرای این طرح را نیازمند اعتبارات کلان از بخش های مختلف دانست و تصریح کرد: مازندران استانی است که کمترین سهم بری را در بخش آزادراه را دارد و نیاز است تا این طرح جدی گرفته شود تا کسری های استان در حوزه زیرساخت های کلان کمتر شود.

مشاور استاندار مازندران در امور انرژی این بازدید و نشست با بیان اینکه امورات آزادراه در قالب کارگروه تقسیم کار خواهد شد تا همه مدیران مربوطه به کمک این طرح کلان بیایند، گفت: باتوجه به ارتباطات بالای دکتر یونسی استاندار مازندران با مجموعه مدیریت کلان کشور، تسهیل گری سریع تر اتفاق خواهد افتاد.

محمد اسماعیل ابراهیم زاده با اشاره به اینکه کوتاهی در اجرای این طرح قابل قبول نیست و مدیرانی که کوتاهی بکنند باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: البته در مازندران وفاق قابل قبولی را در اجرای امورات استان شاهد هستیم و مدیران همراهی خوبی در اجرای طرح ها دارند.

وی از کاهش مصرف بنزین تا ۳۰ میلیون لیتر سالانه در کشور پس از زیر بار ترافیکی رفتن این آزادراه خبر داد و گفت: علاوه بر کاهش مصرف حامل های انرژی، سرعت در تردد به شرق مازندران، استان های گلستان، خراسان شمالی و رضوی و کاهش بار ترافیکی برای شهرستان های قائم شهر، ساری و میاندورود را شاهد خواهیم بود.

سهم ۴۰ درصدی دولت در تخصیص اعتبار ساخت

مدیرعامل آزادراه قائم شهر ساری به نکا در این بازدید و نشست با تشریح کامل از شرایط آزادراه و اجرای طرح، اظهار کرد: تامین اعتبار این طرح ۲۵ درصد سهم سرمایه گذار، ۳۵ درصد سهم بانک ملی و ۴۰ درصد سهم دولت است که تاکنون فقط پیمانکار به تعهدات خود بر اساس تقویم عمل کرده است.

سید کاظم حسینی با بیان اینکه اعتبار تملک دارایی این آزادراه برای سال آینده یک میلیون تومان پیش بینی شده است، گفت: برای امسال نیز یک میلیون تومان پیش بینی و برای ۱۴۰۲ نیز ۶ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که تحقق آن صفر ریال است.

مدیرعامل آزادراه قائم شهر ساری به نکا همچنین از پیش بینی ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اوراق برای امسال خبر داد و افزود: پیش بینی اعتبار از محل اوراق نیز تاکنون محقق نشد و همچنین از محل مولد سازی نیز سهم آزادراه هنوز به صورت کامل مشخص نشده و ادامه اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه طول این آزادراه حدود ۴۵ کیلومتر است و به ۲۷ همت اعتبار نیاز دارد تصریح کرد: بر اساس برنامه، این آزادراه باید ۱۴۰۷ به پایان برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.