طرح قطار شهری در کرمان توجیه اقتصادی ندارد
تین نیوز | شهردار کرمان گفت: با توجه به اینکه شهر کرمان زیر یک میلیون نفر جمعیت دارد، در حال حاضر طرح قطار شهری در آن توجیه اقتصادی ندارد.
ابوالقاسم سیفالهی اظهار کرد: شهر کرمان تا به جمعیت یک میلیون نفر نرسد، تبدیل به کلانشهر نمیشود و به کار بردن کلمه کلانشهر برای شهری با جمعیت حدود 800 هزار نفر صحیح نیست.
وی با بیان اینکه در شرایطی که شهر کرمان به جمعیت یک میلیون نفر برسد، کلان شهر محسوب شده و زیرساختهای کلانشهری آن مهیا میشود، گفت: تنها در این شرایط راهاندازی قطار شهری مقرون به صرفه خواهد بود.
شهردار کرمان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تقریباً روزانه در شهر کرمان بین یک میلیون و 200 هزار سفر در شرایط عادی و یک میلیون و 500 هزار سفر در شرایط پیک مسافرت انجام میشود، گفت: با این حجم سفر و با تصویب شورای شهر، قطار شهری با روش تراموا در کرمان اجرا میشود.
سیفالهی با تاکید بر اینکه تراموا به سبب کاهش آلایندههای زیست محیطی و صوتی، بهترین نوع قطار شهری برای شهرهای تاریخی از جمله کرمان است، خاطرنشان کرد: با موافقت استاندار کرمان خط تراموا از فرودگاه تا میدان شهدا و از پل ولایت در انتهای خیابان شهید رجایی تا پل فجر ابتدای هفت باغ به شکل به علاوه در کرمان احداث میشود.
وی با بیان اینکه عرض واگنهای تراموا یک متر و 75 سانتیمتر است و رفت و برگشت آن به عرض پنج متر نیاز دارد، گفت: تراموا از بافت تاریخی شهر کرمان به راحتی میتواند عبور کند.
شهردار کرمان گفت: خط تراموا از بلوار جمهوری نمیگذرد، بلکه در قسمت تندروها حرکت میکند و نیازی به قطع درختان برای ایجاد خط عبور تراموا نیست.
سیفالهی با تاکید بر اینکه تراموا، 30 درصد سفرهای شخصی تک سرنشین را کاهش میدهد، تصریح کرد: این روش سبب کاهش هزینههای حمل و نقل درون شهری میشود.
وی با اشاره به اینکه شهرداری کرمان از سرمایهگذاران در قسمتها و فعالیتهای مختلف شهری استقبال میکند، گفت: اولویت نخست سرمایهگذاری با بومیان کرمان، اولویت دوم با سرمایهکذاران استانهای دیگر و اولویت سوم با سرمایهگذاران خارجی است.
شهردار کرمان روحیه کرمانیها در مشارکت را بسیار بالا عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از تقاطعهای غیرهمسطح شهر کرمان توسط پیمانکاران کرمانی در حال انجام است.