خط ۲ متروی اصفهان ۵ ساله اجرایی میشود
تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوبآهن در دهه ۱۳۴۰ باز میگردد که مطالعه و پیشنهاد نخستین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بینالمللی اصفهان به فولاد شهر و ذوبآهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.
تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوبآهن در دهه ۱۳۴۰ باز میگردد که مطالعه و پیشنهاد نخستین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بینالمللی اصفهان به فولاد شهر و ذوبآهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.
سپس در سال ۱۳۵۵ از سوی مهندسان مشاور سوئدی ولوو مطالعات جامع حملونقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه قطار شهری سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم بلا استفاده ماند.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حملونقل که از سوی سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان انجام شد و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری و به مدت یکسال شرکت مهندسان مشاور پاسیفیک کوماگائی گومی عهدهدار انجام مطالعات قطار شهری اصفهان شد و پس از آن شبکه تراموای اصفهان پیشنهاد شد.
در سال ۱۳۶۳ مطالعات حملونقل برونشهری از سوی مجتمع فولاد مبارکه و توسط استادان و کارشناسان دانشگاه صنعتی انجام گرفت که این مطالعات محدود به ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زایندهرود بود. طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ مطالعات جامع حملونقل و ترافیک اصفهان از سوی دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حملونقل و ترافیک انجام و متعاقب آن بین سالهای ۷۳-۱۳۷۱ مطالعات پیش امکانپذیری حملونقل انبوه منطقه اصفهان از سوی مشاور فرانسوی سوفرتو و در سالهای ۷۵-۱۳۷۴ مطالعات امکانپذیری آن از سوی مشاور استرلیایی ppk انجام و شبکه حملونقل انبوه منطقه اصفهان مشخص شد.در سالهای ۷۷-۱۳۷۵ طراحی اولیه خطوط اولویتدار قطارشهری اصفهان و حومه انجام میپذیرد و در سال ۷۹ بودجه احداث قطار شهری در پنج شهر کشور در مجلس به تصویب رسید.سال ۱۳۸۰ طرح نهایی خط یک (شمال - جنوب) مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز میشود و با اضافه شدن ۷/ ۷ کیلومتر مسیر کاوه – قدس (شمال - غرب) خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب در نظرگرفته شده است.
نگاه جدی مدیریت شهری به تکمیل خطوط
اکنون با بهرهبرداری فاز اول، دوم و بخش نخست فاز سوم خط یک متروی اصفهان، ۱۶ کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا آزادی در حال بهرهبرداری و استفاده شهروندان است. قرار است براساس قول مسوولان خط یک مترو تا اوایل سال آینده به صفه برسد.خط ۲ قطار شهری اصفهان نیز به طول بالغ بر ۷۵/ ۲۴ کیلومتر است و اولویت فعلی مسیر ایجاد خط که شامل ۱۶ ایستگاه میانی آن است، ۶/ ۱۴کیلومتر است.این خط دارای ۲۳ ایستگاه، یک دپو و یک توقفگاه است و مطالعات این طرح شامل مرحله اول، نقشهبرداری، ژئوتکنیک، آثار زیست محیطی، نقش طرح در بهبود وضعیت ترافیکی و ارزیابی تاثیرات مترو بر آثار میراث فرهنگی، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ به طول انجامیده است.
برنامهریزی اجرای خط ۲ قطار شهری اصفهان در دو بخش ۱۳ و ۱۰ کیلومتری انجام شده و از سال ۱۳۹۵ اجرای این طرح آغاز شده است.مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته بهمنظور تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان اظهار میکند: یکی از دغدغهها در خصوص خط دوم قطارشهری اصفهان، کمتر بودن عرض خیابانهای این منطقه و همچنین نبود خیابان جایگزین بهمنظور انتقال بار ترافیکی بوده و همین ما را بر آن داشت که در تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان، به صورت حفاری از زیر کار کنیم.سیدمحسن واعظیفر با بیان اینکه حساسیت تکمیل ایستگاهها و خط دوم قطارشهری اصفهان بالا است، تصریح میکند: با توجه به اهمیت تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان و برنامه زمانبندی صورت گرفته در این زمینه، لازم است که خط ۲ بر اساس زمانبندی ۵ ساله مد نظر قرار گیرد و در این زمینه لازم است که بودجه در زمان مناسب آن اختصاص پیدا کند.
آغاز اجرای ۳ ایستگاه خط ۲
مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اعلام اینکه اکنون فعالیت اجرایی ۳ ایستگاه خط ۲ قطارشهری اصفهان آغاز شده است، اضافه میکند: همچنین مشاور تمام ایستگاههای خط ۲ قطارشهری اصفهان انتخاب و فاز دوم محاسبات نقشهها انتخاب شده و در چند ماه آینده فعالیت آن اجرا میشود.وی در توضیح فعالیتهای عمرانی این خط تصریح میکند: نخستین ایستگاه خط دوم قطارشهری اصفهان در ابتدای شهرک امام حسین(ع) واقع در خیابان آیتالله غفاری شروع میشود و دومین ایستگاه آن جنب حرم زینبیه در نظر گرفته شده و ایستگاه سوم آن در چهارراه عاشق اصفهانی ساخته خواهد شد؛ پس از آن خط دوم تا ایستگاه مدرس نجفی به عنوان شانزدهمین ایستگاه ادامه خواهد یافت. مجری خط دوم قطارشهری اصفهان ادامه میدهد: اکنون ۱۶ ایستگاه در خط دوم قطارشهری اصفهان در دستور اجرا قرار گرفته و ۸ایستگاه باقیمانده آن نیز به میدان امام خمینی(ره) خمینیشهر منتهی میشود.وی اضافه میکند: این خط دارای ۲۴ ایستگاه به طول ۱۵ کیلومتر بوده و دستور اجرای ۱۶ایستگاه آن صادر شده است.به گفته واعظیفر، خط دوم قطارشهری اصفهان از شمال شرق شروع میشود و با دور زدن میدان امام(ره)، به میدان امام حسین(ع) و خیابان طالقانی میرسد و به غرب اصفهان منتهی میشود.
محدودیتهای ترافیکی
مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اشاره به آغاز فعالیتهای عمرانی ساخت ایستگاههای این خط اظهار میکند: محدودیتهای ترافیکی اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی خط دوم قطارشهری اصفهان اعلام شد.واعظیفر با اشاره به محدودیتهای ترافیکی اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی خط دوم قطارشهری تصریح میکند: بهدلیل فعالیتهای عمرانی ایستگاه عاشق اصفهانی خط ۲ قطارشهری اصفهان واقع در چهارراه عاشق اصفهانی، از زیر کار میشود و برنامههای اجرایی آن شروع شده است.وی ادامه میدهد: با توجه به اینکه ایستگاه عاشق اصفهانی برخوردی با لوله فاضلاب ۱۶۰۰ اصلی اصفهان از خیابان آیتالله غفاری دارد، بهمنظور جابهجایی این لوله در میان خیابان غفاری، به این نیاز داریم که این مسیر را متوقف کنیم و در مدت یک ماه ورودی خیابان آیتالله غفاری شمالی از میدان عاشق بسته خواهد شد.مجری خط دوم قطارشهری اصفهان درباره مسیر جایگزین این خط، خاطرنشان میکند: شهروندان میتوانند از مسیر میدان جوان به خیابان حرم وارد شوند و از این مسیر بهعنوان مسیر جایگزین این خیابان استفاده کنند.وی یادآور میشود: البته مسیر شمال به جنوب خیابان آیتالله غفاری باز است و مسیر از جنوب به شمال واقع در شمال میدان عاشق اصفهانی، به مدت یک ماه بسته خواهد شد.