بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ مصائب طولانی‌ترین متروی خاورمیانه/ خط 6 مترو رکورد می‌زند؟

خط ۶ متروی تهران یکی از خطوط پرماجرای مترو است؛ از توقف کامل خط تا تلاش برای بهره‌برداری زودهنگام. یکی از تفاوت‌‌‌های این خط با سایر خطوط تکمیل ۹۰ درصدی بخش عمرانی و عقب‌ماندگی عجیب بخش تجهیزات آن است. قرار است امسال بخشی از آن به بهره‌برداری برسد ولی هنوز اما و اگرهایی برای تکمیل تجهیزات وجود دارد. تحریم‌ها در راه هستند و امکان دارد این خط باز هم دچار مشکل شود و نتواند در زمان اعلام‌شده به بهره‌برداری برسد.

مصائب طولانی‌ترین متروی خاورمیانه/ خط 6 مترو رکورد می‌زند؟
تین نیوز |

خط ۶ متروی تهران یکی از خطوط پرماجرای مترو است؛ از توقف کامل خط تا تلاش برای بهره‌برداری زودهنگام. یکی از تفاوت‌‌‌های این خط با سایر خطوط تکمیل ۹۰ درصدی بخش عمرانی و عقب‌ماندگی عجیب بخش تجهیزات آن است. قرار است امسال بخشی از آن به بهره‌برداری برسد ولی هنوز اما و اگرهایی برای تکمیل تجهیزات وجود دارد. تحریم‌ها در راه هستند و امکان دارد این خط باز هم دچار مشکل شود و نتواند در زمان اعلام‌شده به بهره‌برداری برسد.

خط ۶ بلندترین خط متروی خاورمیانه

درحال‌حاضر خط ۳ رکورد طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه را دارد، اما اگر خط ۶ مترو کامل شود، با ۳۸ کیلومتر طول و ۳۱ ایستگاه تبدیل به بلندترین متروی خاورمیانه می‌شود. این خط پس از شروع از منطقه دولت‌آباد در جنوب‌شرقی تهران در محدوده پارک جنگلی توسکا از بزرگراه آزادگان عبور کرده و با گذر از منطقه کیانشهر و بزرگراه بعثت به خیابان ۱۷ شهریور می‌رسد. ادامه خط در خیابان ۱۷ شهریور امتداد یافته و با گذر از خیابان شوش، میدان خراسان، بزرگراه شهیدآیت‌الله محلاتی و میدان شهدا، به میدان امام‌حسین(ع) می‌رسد.

مسیر پس از خروج از ایستگاه میدان امام‌حسین(ع)، در امتداد خیابان خواجه‌نصیر وارد میدان سپاه شده و پس از عبور از خیابان‌های دکتر شریعتی و بهارشیراز، به میدان هفت‌تیر می‌رسد. در ادامه مسیر در راستای خیابان کریم‌خان به میدان ولی‌عصر(عج) و در امتداد بولوار کشاورز به پارک لاله وارد شده و با تغییر جهت به سمت شمال، وارد خیابان کارگر شمالی می‌شود، سپس از تقاطع خیابان کارگر و دکتر فاطمی عبور کرده و با گذر از بزرگراه جلال آل‌احمد به پل نصر می‌رسد.

پس از عبور از بزرگراه شهید چمران، این خط به پل شهرک‌آزمایش رسیده و ادامه مسیر در بولوار مرزداران به سمت غرب امتداد یافته و با گذر از بزرگراه‌های یادگار امام، اشرفی اصفهانی، وارد خیابان پیامبر می‌شود و پس از عبور از بزرگراه‌های شهید حکیم، شهید ستاری، آیت‌الله کاشانی و شهید همت، وارد خیابان کوهسار شده و به شهرک کن در شمال غربی تهران منتهی می‌شود. این خط در طی مسیر، در ایستگاه قیام با خط ۷، در ایستگاه میدان شهدا با خط ۴،در ایستگاه امام حسین با خط ۳، در ایستگاه هفت‌تیر با خط یک، در ایستگاه میدان ولی‌عصر با خط ۳ و در ایستگاه کوی نصر با خط ۷ تقاطع دارد.

این پروژه به طول ۳۲ کیلومتر شامل ۲۷ ایستگاه، ۲۵ هواکش میان‌تونلی و خروجی اضطراری و سه پست برق HVS است. ۱۱ کیلومتر از مسیر که در زیر سطح آب‌های زیرزمینی واقع شده به روش مکانیزه و ۲۱ کیلومتر از آن به‌صورت کلاسیک احداث می‌شود. با احداث بخش توسعه جنوبی خط ۶ متروی تهران به طول شش کیلومتر، چهار ایستگاه، پنج هواکش و پله اضطرار که از منطقه دولت‌آباد آغاز و به ضلع شرقی حرم مطهر حضرت عبدالعظیم منتهی می‌شود. طول این خط به ۳۸ کیلومتر و تعداد ایستگاه‌ها به ۳۱ ایستگاه می‌رسد و تبدیل به بلندترین خط مترو در خاورمیانه می‌شود.

تمام ویژگی‌های خط ۶ مترو

این خط تفاوت‌هایی با سایر خطوط دارد و به همین دلیل، این پروژه از بین ۶۵ ابرپروژه در دنیا، به فینال رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ITA TUNNELLING Awards راه‌یافته است. از دیگر ویژگی‌های این خط  کاهش هزینه، مهندسی ارزش و مدیریت هزینه است. در این پروژه با به‌کارگیری روش‌های مدیریت مهندسی و مانیتورینگ زمین، آنالیز برگشتی روی‌داده‌های ژئوتکنیکی پروژه انجام شده و سیستم‌های نگهداری اولیه و دائم پروژه با استناد به آیین‌نامه DCF  کلیه سازه‌های موقت و دائم بهینه‌سازی شده است.

با اجرای مهندسی ارزش به‌صورت ریزبینانه، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در هزینه‌های ساخت و تجهیزات پروژه صرفه‌جویی شده است.همچنین درجهت بالا بردن پارامترهای ایمنی مسافران حین بهره‌برداری، کلیه هواکش‌ها و پله‌های اضطراری، مطابق با استاندارد NFPA۱۳۰ طراحی شده و در حال اجراست. بدین گونه که هر فرد حین بهره‌برداری در داخل تونل، نباید با اولین خروجی بیشتر از ۳۸۱ متر فاصله داشته باشد. همچنین با توجه به این استاندارد، عمده ایستگاه‌های خط ۶، دارای بیش از یک ورودی هستند.

با توجه به اینکه در خط ۶، ظرفیت نهایی حمل مسافر ۴۵ هزار نفر در هر ساعت و در هر جهت و با سرفاصله دو دقیقه است، مطالعات برنامه بهره‌برداری صورت پذیرفته است که شامل محاسبه ظرفیت و تعداد ناوگان موردنیاز، محاسبه زمان‌های توقف قطار در ایستگاه‌ها، طرح سوزن‌بندی مسیر، شانت قطار در ایستگاه‌های ابتدایی و انتهایی،  انتخاب دپو و پارکینگ،  سناریوهای ورود و خروج قطار از دپو به خط اصلی،  تهویه و اطفای حریق،  تأمین توان است. همچنین نصب پابند ونگارد درخط ۶ متروی تهران برای اولین بار در کلیه خطوط متروی تهران جهت کاهش ارتعاش در زمان بهره‌برداری ، زیر بیمارستان شریعتی صورت گرفته است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.