خط ۱۰ متروی پایتخت، شاهکلید قفل ترافیک
یکی از اقدامات مهم پنجمین شورای شهر تهران و مدیریت شهری در این دوره، تصویب طرح جامع حملونقل ریلی تهران پس از چهار دهه در شورای عالی ترافیک در بهمن ماه سال گذشته بود که بر اساس این طرح با ایجاد چهار خط جدید (8، 9، 10 و 11)، طول خطوط مترو به ۵۰۰ کیلومتر (دو برابر طول فعلی) خواهد رسید.
یکی از اقدامات مهم پنجمین شورای شهر تهران و مدیریت شهری در این دوره، تصویب طرح جامع حملونقل ریلی تهران پس از چهار دهه در شورای عالی ترافیک در بهمن ماه سال گذشته بود که بر اساس این طرح با ایجاد چهار خط جدید (8، 9، 10 و 11)، طول خطوط مترو به ۵۰۰ کیلومتر (دو برابر طول فعلی) خواهد رسید و شهروندان با پیمودن مسافتی کمتر از هزار متر به مترو دسترسی خواهند داشت و ظرفیت ترددی متروی تهران از هفت میلیون سفر روزانه عبور خواهد کرد.
بنا بر اولویت، کارهای مقدماتی احداث خط 10 مترو تهران از سال گذشته آغاز و هفته گذشته با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور کلنگ آن بر زمین زده شد. یکی از اقدامات خط ۱۰ متروی تهران ازجمله خطوط جدید متروی تهران است که در طرح جامع حملونقل ریلی شهر تهران در بهمن سال 98 به تصویب رسیده و برای اجرا به شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) ابلاغ شده است.
این خط درمجموع با ۴۳ کیلومتر طول و 35 ایستگاه، از قنات کوثر در محدوده منطقه ۴ آغاز میشود و با عبور از اتوبانهای شهید بابایی و صدر به سمت نمایشگاه بینالمللی تهران، سعادتآباد و میدان کاج رفته و از میدان کتاب سرازیر شده و با عبور از بزرگراه آیتالله هاشمیرفسنجانی به منطقه ۵ میرسد. سپس از منطقه ۲۲ عبور کرده، به سمت بزرگراه شهید خرازی ادامه مسیر میدهد و پس از عبور از شمال دریاچه چیتگر به سمت ایستگاه وردآورد میرود. همچنین این خط هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران دارد که به ترتیب در محدوده وردآورد با خط 5، محدوده آزادگان با خط 9، محدوده کوهسار با خط 6، محدوده میدان کتاب با خط 7، در محدوده صدر با خط 1، در محدوده نوبنیاد با خط 3 و در محدوده تهرانپارس با خط 4 پذیرش مسافران از سایر خطوط را امکانپذیر میکند.
از ویژگیهای این خط میتوان به عبور آن از مناطق یک تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ و تسهیل دسترسی ساکنان و شاغلان استانهای البرز و تهران اشاره کرد که مناطق محروم از سیستم شبکه حملونقل ریلی انبوهبر را نیز پوشش میدهد.احداث این خط در یک برنامه پنجساله و در پنج فاز برنامهریزی شده است که بخش عمده مسیر خط با استفاده از دستگاههای TBM موجود در شهر تهران حفاری خواهد شد. طبق برنامهریزی صورتگرفته فاز نخست شامل محدوده نمایشگاه بینالمللی تا کوهسار (تقاطع با خط 6 در ایستگاه شهران) به طول 12 کیلومتر و همچنین ایستگاه تبادلی و لینک خط 7 به خط 10 است که شروع عملیات اجرائی این فاز از هفته گذشته آغاز و مدت زمان اجرای آن پنج سال برآورد شده است.
فاز دوم شامل محدوده کوهسار (تقاطع با خط 6 در ایستگاه شهران) تا میدان ساحل به طول شش کیلومتر، فاز سوم شامل محدوده میدان ساحل تا وردآورد به طول هشت کیلومتر، فاز چهارم شامل محدوده نمایشگاه بینالمللی تا نوبنیاد به طول هشت کیلومتر و فاز پنجم شامل محدوده نوبنیاد تا تهرانپارس به طول 9 کیلومتر است. شورای پنجم از زمان آغاز فعالیت خود در سال 1396 یکی از برنامههای اصلی خود را توسعه حملونقل عمومی در شهر تهران قرار داد که به دلیل وجود تحریمها و مشکلات مالی در کشور، آنطور که باید تاکنون نتوانسته به اهداف خود دست یابد اما دست از تلاش نیز برنداشته و در حد وسع خود گامهای مثبتی نیز برداشته که امیدواریم در ماههای باقیمانده از این دوره تداوم یابد.
*عضو شورای شهر تهران